خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نبود صنایع روغن کشی در اردبیل؛ سازمان صمت: اختیاراتی برای راه اندازی صنایع تبدیلی نداریم/ سازمان جهاد کشاورزی: احداث کارخانجات باید توجیه پذیر باشد

فارس | استان‌ها | پنجشنبه، 13 آذر 1399 - 10:53
در حالی‌که بر اساس اظهارات مسؤولان، حدود 80هزار تن محصول دانه‌های روغنی در استان اردبیل تولید می‌شود و با توجه به نیاز کشور به روغن نباتی، متاسفانه تاکنون کارخانه روغن‌کشی در استان ایجاد نشده است.
استان،اردبيل،كارخانه،كشاورزي،سازمان،صنايع،تبديلي،روغني،احداث ...

در حالی‌که بر اساس اظهارات مسؤولان، حدود 80هزار تن محصول دانه‌های روغنی در استان اردبیل تولید می‌شود و با توجه به نیاز کشور به روغن نباتی، متاسفانه تاکنون کارخانه روغن‌کشی در استان ایجاد نشده است.
خبرگزاری فارس- اردبیل| مهران عقلمند: سامانه «فارس من» سامانه‌‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.
مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «چرا استان اردبیل سهمی از کارخانه‌های روغن‌کشی ندارد؟» را مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار پیگیری آن شدند که خبرنگاران نیز برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.
استان اردبیل به لحاظ قرارگیری در شرایط مناسب آب و هوایی و خاک حاصل‌خیز یکی از مستعدترین مناطق کشور در تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی بوده، به‌طوری‌که طبق اطلاعات به دست آمده میزان تولیدات انواع محصولات کشاورزی در استان اردبیل سالانه چیزی در حدود ۴ میلیون تن است که همین امر نشانگر پتانسیل بالای استان اردبیل در این بخش دارد.
با توجه به این موضوع و ظرفیت‌های ویژه استان در بحث کشاورزی، این بخش به عنوان پایه و اساس اقتصاد استان اردبیل شناخته می‌شود اما علی‌رغم تمامی پتانسیل‌های موجود و حجم بالای تولید انواع محصولات کشاورزی در این استان کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در استان سبب خام فروشی محصولات با ارزش افزوده پایین‌تر شده و زخم کهنه‌ای بر پیکره کشاورزی استان اردبیل شده است.
یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی در استان اردبیل کشت دانه‌های روغنی در این استان بوده به‌طوری‌که سالانه میزان تولید این محصول در استان به ۸۰ هزار تن می‌رسد و این درحالیست که استان اردبیل فاقد کارخانجات صنایع تبدیلی این محصولات و واحدهای روغن‌کشی است.
تولید ۸۰ هزارتن دانه‌های روغنی در اردبی
در ابتدای امر برای پیگیری این سوژه مردمی به سراغ مسؤولان جهاد کشاورزی استان اردبیل رفتیم تا از میزان تولید دانه‌های روغنی در استان اردبیل مطلع شویم؛ خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل در خصوص میزان تولید دانه‌های روغنی در استان اردبیل اظهار کرد: میزان کل تولیدات دانه‌های روغنی در استان اردبیل به حدود ۸۰ هزار تن در سال می‌رسد و برای نمونه متوسط سطح زیر کشت سویا و کلزا به عنوان دو نوع از مهم‌ترین دانه‌های روغنی در استان به ترتیب در حدود ۱۲ و ۱۰ هکتار است.
وی افزود: میزان برداشت سویا از مزارع استان اردبیل در حدود ۲۵ هزار بوده و میزان برداشت کلزا از مزارع استان به ۱۸ هزارتن می‌رسد و در کنار آن میزان سطح زیرکشت بادام زمینی نیز در استان اردبیل به ۵ الی ۷ هزار هکتار می‌رسد.
احداث کارخانجات صنایع تبدیلی باید توجیه اقتصادی داشته باشد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص نبود کارخانه روغن کشی در این استان عنوان کرد: واقعیت امر این است که دولت متولی احداث کارخانه نبوده و برای احداث واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی نیاز به حضور سرمایه‌گذران بخش خصوصی است و در کنار آن احداث کارخانجات در هر منطقه‌ای باید توجیه اقتصادی داشته باشد و چنین نیست که هر استانی بتواند بدون توجه به توجیه اقتصادی کارخانجات اقدام به راه‌اندازی کارخانجات متعدد بکند.
نیکشاد بیان کرد: البته در حال حاضر دو کارخانه روغن کشی در اردبیل و پارس آباد فعال هستند ولی این دو کارخانه به‌روز نیستند و در همین راستا در سال گذشته برای احداث کارخانه روغن‌کشی با تکنولوژی‌های روز دنیا با سرمایه‌گذار بخش خصوصی توافق شده و زمین برای احداث کارخانه روغن‌کشی در اختیار این سرمایه گذار قرار داده شده و مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای احداث این کارخانه مصوب شده و طبق گفته سرمایه گذار این کارخانه تا سه سال آتی به بهره برداری می رسد و در کنار آن یک واحد روغن‌کشی زیتون در منطقه مغان در سال جاری به بهره‌برداری رسید.
خبر آغاز عملیات احداث کارخانه روغن‌کشی اردبیل، یک‌سال گذشته
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ارژنگ عزیزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل از آغاز عملیات احداث کارخانه روغن‌کشی دانه‌های روغنی اردبیل خبر داده بود.
وی در این‌خصوص بیان کرده بود: این کارخانه به عنوان اولین کارخانه روغن‌کشی از دانه‌های روغنی با حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان و با همکاری شرکت برق، امور آب، آب و فاضلاب شهری و شرکت گاز به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل به اشتغال ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم با راه اندازی این واحد تولیدی تاکید کرده بود.(منبع)
سازمان صمت اختیاراتی در راه‌اندازی صنایع تبدیلی ندارد
اما در ادامه برای اطلاع از اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در راستای توسعه صنایع تبدیلی و به خصوص صنایع مرتبط با دانه‌های روغنی و روغن‌کشی به سراغ رامین صادقی، رئیس سازمان رفتیم و وی در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر تمامی مراحل راه اندازی صنایع تبدیلی و اعطای مجوز تاسیس این واحدها در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته و سازمان صمت نمی‌تواند دخالتی در آن داشته باشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در اردبیل در خصوص اینکه این سازمان متولی بخش صنعت استان اردبیل است و طبیعتا باید اقداماتی نیز در این راستا داشته باشد عنوان کرد: اعطای اختیارات راه‌اندازی صنایع تبدیلی به سازمان جهاد کشاورزی سبب مشکلاتی در جذب سرمایه‌گذار، برنامه‌ریزی و احداث صنایع تبدیلی شده و عملا سازمان صمت طبق این قانون حتی در اعطای مجوز نیز اختیاراتی ندارد.
تنها کارخانه تصفیه و بسته بندی روغن در اردبیل راکد است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از وجود یک کارخانه با عنوان کارخانه سلامت در اردبیل در بحث روغن‌کشی سخن به میان آورد و این در حالیست که طبق اطلاعات به دست آمده این کارخانه فقط در خصوص تصفیه و بسته‌بندی روغن نباتی فعالیت داشته و به‌عنوان کارخانه روغن‌کشی فعالتی نداشته و نکته جالب‌تر اینکه در حال حاضر این واحد تولیدی راکد بوده و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در ۱۳ آبان ماه سال جاری در خصوص شروع به کار مجدد این واحد تولیدی گفته بود: جلسه‌ای با مدیر کل امور بازرگانی وزارت صمت و رایزنی‌هایی که در خصوص فعال‌سازی کارخانه روغن نباتی اردبیل که چندین سال است به‌صورت راکد مانده بود در وزارت متبوع انجام گرفت.
صادقی ادامه داد: در راستای فعال نمودن این مرکز تولیدی، کارهای اداری و صدور پروانه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل عنوان کرد: تنها کمبود در این خصوص، تهیه روغن خام بود و از این‌رو با توجه به جلسه‌ای که در وزارت متبوع انجام شد پس از بحث و بررسی مقرر گردید روغن خام مورد نیاز این واحد در روزهای آتی تهیه و به‌صورت گسترده روغن خوراکی توسط این کارخانه تولید شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، با توجه به نظرات و اظهارات عجیب و متناقض مسؤولان و متولیان بخش صنعت و کشاورزی استان اردبیل چنین به نظر می‌رسد که متاسفانه اهتمام جدی و برنامه عملیاتی و استراتژی مشخص در استان اردبیل در راستای توسعه صنایع تبدیلی وجود ندارد و همین امر سبب خروج تولیدات کشاورزی از استان به صورت خام شده و اقتصاد استان آنچنان رونق پیدا نمی‌کند.
در حالی‌که با انجام اقدامات اساسی، علمی و سرمایه‌گذاری بر روی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی استان می‌توان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را در استان فراهم کرده و گامی در راستای رفع معضل بیکاری در استان اردبیل برداشت.
نکته مهم دیگر اینکه مباحث اقتصادی یکی از موضوعات مهم و روز جامعه بوده و این درحالیست که در خصوص صنایع تبدیلی شاهد اظهارات دوگانه و سردرگمی در بین دستگاه‌های اجرایی و متولی اقتصادی استان هستیم و از این رو مسؤولان استان اردبیل باید بدون در نظر گرفتن برخی از قوانین دست و پاگیر در راستای توسعه اقتصادی استان گام بردارند.
انتهای پیام/3463/