خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مسائل منطقه‌ای محور گفت‌وگوی تلفنی «میرضیایف» و «اشرف غنی»

فارس | بین‌الملل، بین‌الملل | پنجشنبه، 13 آذر 1399 - 09:32
روسای جمهور ازبکستان و افغانستان در یک گفت‌وگوی تلفنی چگونگی و چشم انداز روابط دوجانبه، مسائل روز منطقه را بررسی کردند.
كشور،جمهور،افغانستان،روابط،ازبكستان،روساي،تلفني،بازرگاني،رئي ...

روسای جمهور ازبکستان و افغانستان در یک گفت‌وگوی تلفنی چگونگی و چشم انداز روابط دوجانبه، مسائل روز منطقه را بررسی کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در یک گفت‌وگوی تلفنی چگونگی و چشم انداز روابط دوجانبه، مسائل روز منطقه را بررسی کردند.
اشرف غنی رئیس در ابتدای این تماس تلفنی به نمایندگی مردم این کشور از رئیس جمهور ازبکستان بابت حمایت همه جانبه از پروسه صلح آمیز بین الافغانی و کمک عملی در توسعه اجتماعی و اقتصادی افغانستان در دوران مبارزه با ویروس کرونا قدردانی کرد.
روسای جمهور دو کشور با رضایتمندی بر سیر روز افزون همکاری‌های متقابلا سودمند تاکید کردند.
با وجود پیامدهای پاندمی مبادلات بازرگانی دو کشور به طور چشمگیر افزایش یافته و روابط تجار نیز تقویت شده و مرکز بین المللی بازرگانی «ترمذ» با امکانات منحصر بفرد برای کارآفرینان دو کشور ایجاد شده است.
روسای جمهور برای نتایج کنفرانس بین المللی «ژنو» با موضوع افغانستان ارزش بسیاری قائل شدند.
همچنین بر اهمیت تحکیم بیش از پیش به هم پیوستگی منطقه‌ای، پیشبرد طرح‌های اولویت دار مبنی بر همگرایی افغانستان در روابط بین المللی اقتصادی و بازرگانی تاکید شد.
روسای جمهور همچنین در مورد ارسال پیام مشترک به کشورهای بزرگ و نهادهای بین‌المللی مالی با هدف حمایت از اجرای عملی طرح ساخت کریدور ریلی ترانس افغان به توافق رسیدند.
همچنین موضوع تسریع طرح ساخت خط انتقال برق «سرخان- پلخمری» هماهنگ شد.
میرضیایف و اشرف غنی در پایان این گفت‌وگوی تلفنی بر پایبندی خود برای تحکیم روابط دوستی، حسن همجواری و شراکت کامل بین دو کشور تاکید کردند.
مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2019 میلادی در سطح از 618 میلیون دلار قرار گرفته است.
هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران افغان و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.
افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.
انتهای پیام/