خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 08 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پایگاه داده کدپستی و جی نف یکپارچه می‌شوند

باشگاه خبرنگاران | یادداشت | پنجشنبه، 13 آذر 1399 - 01:02
محمد رضا قادری از تهیه یک نرم‌افزار برای یکپارچه سازی پایگاه داده کدپستی و جی نف در شرکت ملی پست خبر داد.
كدپستي،پست،نشاني،پايگاه،مراجعه،قادري،استاندارد،ملي،شركت،هيئت ...

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست خبر داد:
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا قادری عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست گفت: ما در شرکت پست پروژه ملی تحت عنوان جی نف یا پروژه پایگاه نشانی استاندارد مکان‌محور داریم که می‌توان نشانی استاندارد هر ملک را به روش‌های مختلف از مسیر‌های متفاوت پیدا کرد؛ در کشور ما نشانی استاندارد استفاده نمی‌شود به همین خاطر باعث سوءاستفاده‌هایی می‌شود.
وی ادامه داد: در پایگاه جی نف نشانی را به کدپستی و موقعیت جغرافیایی روی نقشه متصل می‌کنیم.
وقتی کدپستی را جست‌وجو کنید موقعیت جغرافیایی به شما نشان داده می‌شود.
قادری با بیان اینکه در یکپارچه‌سازی‌ها، پایگاه‌های داده شکل می‌گیرند و می‌توان در مسیر هوشمندسازی قدم برداشت، خاطرنشان کرد: برای تهیه نرم‌افزار مربوطه شهریورماه قراردادی منعقد شد و شش ماه آینده سامانه یکپارچه کدپستی و جی نف راه‌اندازی می‌شود تا همه سرویس‌ها به هم متصل شوند.
در این نرم‌افزار سرویس‌های تبدیل کدپستی به نشانی و بالعکس و نیز موتور جست‌وجوی کدپستی پیاده‌سازی می‌شود تا مردم با جست‌وجوی آدرس حتی اگر غیراستاندارد باشد، به کدپستی و آدرس استاندارد و موقعیت جغرافیایی دست پیدا کنند.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست افزود: هم اکنون در آدرس GNAF.POST.IR تمام درگاه‌های خدمت مانند موتور جست‌وجوی کدپستی قرار دارند که اگر در وب‌سرویس هم قرار بگیرد، دریافت کدپستی امکانپذیر و سرویس‌های جزیره‌ای به هم متصل می‌شوند.
قادری با اشاره به پروژه هنگام‌سازی داده‌های کدپستی توسط نامه‌رسان‌ها که از ابتدای مهرماه آغاز شده گفت: سال‌های پیش ۳۸ پایگاه داده در سراسر کشور وجود داشت.
وقتی مردم ملک یک واحدی خود را به چند واحد تبدیل می‌کردند، پس از گرفتن جواز ساخت از شهرداری، برای دریافت کدپستی و نشانی باید به صورت حضوری به پست مراجعه می‌کردند.
این پایگاه‌های داده پراکنده و به هم متصل نبودند، برای به روزرسانی پایگاه‌ها و تعیین شرح شغل و مسکونی وتجاری بودن ساختمان‌ها نیاز به «به هنگام‌سازی» داشتیم.
وی با یادآوری روش‌های قدیمی «به هنگام سازی» گفت: در گذشته به این صورت بود که دفترچه‌های کاغذی آماده و پیمانکار‌ها با صرف هزینه بسیاری به بلوک‌های آماری مراجعه و بررسی می‌کردند که کدپستی‌ها با واحد‌های ساختمان همخوانی داشته باشند و متأسفانه این فرآیند بسیار زمان‌بر و پرهزینه بود.
قادری با بیان اینکه هم‌اکنون پایگاه داده مرکزی با اتصال پایگاه‌های داده ایجاد شده گفت: برای «به هنگام‌سازی» از دو روش دیگر استفاده کردیم.
در روش اول، از دستگاه‌هایی، چون وزارت صمت، شهرداری و تامین اجتماعی و ...
که متولی هستند، درخواست کردیم تا تغییرات را به صورت آنلاین به ما اعلام کنند.
وی با اشاره به جابه جایی ۲۰۰ میلیون مرسوله در سال توسط پست، و سه بار مراجعه متوسط مأموران به در منازل، روش دوم را این گونه شرح داد: به خاطر همین مراجعات پیوسته مأموران پست، اپلیکشنی را آماده و روی گوشی آن‌ها نصب کردیم.
وقتی مأمور پست به خانه‌ها و شرکت‌ها مراجعه می‌کند، «به هنگام‌سازی» را هم انجام می‌دهد.
برای ثبت هر رکورد هم تنها ۱۵ ثانیه صرف می‌شود.
به گفته قادری از ۱۷ مهرماه این پروژه اجرایی شده است و در یک ماه اخیر ۵۰۰ هزار رکورد ثبت شد.
وی تاکید کرد: در روش قبلی هرسال ۱۰ تا ۱۵ درصد پایگاه داده‌ها به‌روزرسانی می‌شد و ۶ سال به طول می‌انجامید، در صورتی که استاندارد به‌روزرسانی هر دوسال یک بار است و در شش سال تغییرات بسیاری ایجاد می‌شود.
با روش فعلی سالی سه بار پایگاه خود را به‌روز می‌کنیم.
همچنین در همکاری با شهرداری تهران در مرحله صدور پروانه، مردم به صورت غیرحضوری از طریق وب می‌توانند برای دریافت کدپستی اقدام کنند.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست اضافه کرد: ما این قابلیت را ۲۲ بهمن سال گذشته افتتاح کردیم و با وجود آنکه از همان روز‌ها ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، اما مردم هم‌اکنون بدون مراجعه به پست، از طریق وب، درخواست کدپستی می‌کنند و نیاز نیست دو بار برای ثبت درخواست و سپس دریافت آن به پست مراجعه کنند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/