راه میانبری از مدرسه به دانشگاه
مدیر پژوهشسرای دانشآموزی جابربن حیان بیرجند با اشاره به اینکه فعالیتهای این مراکز راه میانبری به دانشگاههاست، گفت: دانشآموزان در این پژوهشها راه حل مسائل را یاد میگیرند.

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر پژوهشسرای دانشآموزی جابربن حیان بیرجند با اشاره به اینکه فعالیتهای این مراکز راه میانبری به دانشگاههاست، گفت: دانشآموزان در این پژوهشها راه حل مسائل را یاد میگیرند.
طاهره پنجابی، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: از آنجا که دانشآموزان منبع اصلی تولید دانش هستند و اصلیترین داراییها به شمار میآیند، باید به شیوه مناسب، دانش آنها مدیریت شود و لازم است تلاش کرد داراییهای نهفته در ذهن آنها کشف شود تا این گنج به داراییهای با ارزشی تبدیل شود.
وی افزود: برای کسب دانش صرفاً آموزش و حضور فیزیکی در مکانهای آموزشی مهم نیست؛ بلکه پژوهش و تحقیق هم میتواند بر علم و دانش بیافزاید.
مدیر پژوهشسرای دانشآموزی جابربن حیان بیرجند بیان کرد: پژوهش عامل مهمی در تولید دانش، دانایی و پیشرفت جامعه انسانی است و با نهادینه کردن پژوهش در برنامه آموزش دانشآموزان از همان سالهای اولیه تحصیل کمک بسیاری به توسعه یافتگی جامعه میکنیم.
وی ادامه داد: پژوهش سرا در زیرساختهای طراحی برنامههای پایهای دانشآموزان به تقویت مهارتهایی مانند حل مسأله، مهارت تفکر، مهارت تصمیمگیری، مهارت طراحی هدفهای واقع بینانه برای زندگی، مهارت تفکر انتقادی و خلاق و مهارت برقراری ارتباط انسانی میپردازد.
پنجابی ادامه داد: در این جهت در ابتدا به برگزاری کارگاههایی در این خصوص در زمینههای مختلف از جمله برگزاری کارگاه انگیزشی "من، موفقیت آینده" ، برگزاری کارگاه طب سنتی و کارگاه مسائل بوم شناختی بیرجند، کارگاه پسماند، جلسات آزمایشگاهی و تشریح زمینهای باز برای استعدادیابی و علاقه مندی دانشآموزان اقدام کردیم.
وی افزود: سپس در گام دوم بنابر اطلاعات و علاقهای که دانشآموزان نشان دادند، روش پژوهش و مقاله نویسی در زمینه دلخواه دانشآموز آموزش داده شد و از آنجا که استمرار جزء لاینفک پژوهش محسوب میشود طی امسال نیز با هدف ایجاد روحیه پرسش گری و خلاقیت، مسابقههایی در خصوص چالشهای ایام کرونایی و راههای خلاقانه مقابله با آن در مدرسه و خانه و نقد تدریس مجازی در بین دانشآموزان برگزار میکنیم.
مدیر پژوهشسرای دانشآموزی جابربن حیان بیرجند ادامه داد: امسال نیز با برگزاری کارگاههای مجازی و مسابقات در پی ارائه راهکارهای خلاقانه و مقاله نویسی و تمرکز بر تشویق دانشآموزان به تفکر واگرا هستیم.
پنجابی اظهار کرد: با پژوهش و برنامههای جذاب در این زمینه میتوان از دانشآموزان خواست تا به راههای تازه فکر کنند، چندی بعد بیندیشند، عوامل مختلف را درنظر بگیرند، جوابهای گوناگون داشته باشند و راه حلهای مختلف را بیازمایند.
وی با تاکید بر ایجاد روحیه عدم تعادل شناختی در دانشآموز، افزود: دانشآموز باید بداند که برخی مسائل حل شدهاند و برخی هنوز حل نشدهاند، او باید یاد بگیرد که دانش انتهایی ندارد و تحقیق نیز به خاطر آن انجام میگیرد که مسائل حل نشده را حل کند و این امر دانشآموز را از حالت تعادل خارج میکند.
مدیر پژوهشسرای دانشآموزی جابربن حیان بیرجند با اشاره به اهم فعالیتهای پژوهشی در سالهای اخیر، تصریح کرد: تعامل بین اعضای تیم علمی مستقر در پژوهش سرا که منجر به فعالیتهای بین رشتهای و معرفی دانشآموزان مستعد و متقاضی شده است، از جمله این فعالیتهاست که نتیجه این تعامل جلوگیری از سر درگمی دانشآموزان صاحب ایده یا متقاضی فعالیت علمی است.
پنجابی از تعامل و همکاری بین نهادهای مختلف و مرتبط با مقوله پژوهش و انعقاد تفاهم نامه خبر داد و گفت: دعوت به همکاری از اساتید دانشگاهی در زمینههای مختلف علمی تا رسیدن به هدف پژوهشی مورد نظر از دیگر اهداف است که این حمایتها منجر به پژوهشهای علمی مناسب و اخذ رتبه در سطح استان شد.
وی با اشاره به تعامل با بنیاد علمی نخبگان و همراهی با اساتید دانشگاهی که منجر به حمایتهای خوب بنیاد نخبگان در برگزاری کارگاههای مفید ریاضی شد، افزود: تعامل با سازمان برنامه و بودجه باعث شد در این عرصه یک حامی از طرحهای پژوهشی داشته باشیم که باعث ایجاد انگیزه و حرکت رو به جلوی دانشآموزان و اساتید شد.
پنجابی با اشاره به برگزاری همایش استانی با محورهای مختلف و برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان علمی این همایش با حمایت سازمان برنامه و بودجه، تصریح کرد: برگزاری اردوهای علمی –تفریحی با هدف حمایت از محیط زیست و در راستای اهداف پدافند غیر عامل با همکاری مدارس منتخب، برگزاری رصدهای علمی با توجه به مناسبتهای نجومی، حضور در نمایشگاه بین المللی با غرفههای علمی در راستای ترویج پژوهش، تشکیل انجمنهای علمی با سرپرستی تیم علمی پژوهشسرا، ارسال مقلالت مناسب دانشآموزی برای چاپ در نشریات و ایجاد نشریه الکترونیکی از دیگر فعالیتهاست.
وی با بیان اینکه تعامل بین رشتهای در فضای مجازی نیز منجر به خلق آثار مشترک علمی شد، یادآور شد: همکاران گروه ریاضی و فناوری با آموزش تولید محتوا و کار با نرم افزاهای مختلف دانشآموزان را هدایت کرده و دانشآموزان مطالب علمی مفیدی را در فضای مجازی تولید و به اشتراک گذاشتند.
پنجابی با اشاره به اینکه فعالیتهای این مراکز راه میانبری به دانشگاههاست، بیان کرد: سازههای دانشآموزی در این پژوهشسرا ارائه میشود.
وی با بیان اینکه کارهای پژوهشی دانشآموزان نیازمند حمایت مسئولان است، یادآور شد: آموزش تئوری به تنهایی نمیتواند فرد را به موفقیت برساند؛ بنابراین حضور و فعالیت این پژوهش سراها در آینده فرد بسیار اثرگذار است.
انتهای پیام