خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

زنگ آغاز نخستین هفته فرهنگی هشتگرد به صدا درآمد

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 12 آذر 1399 - 10:18
در نخستین روز از نخستین هفته فرهنگی هشتگرد، شهردار، اعضای شورای اسلامی و اعضای ستاد برگزاری نخستین هفته فرهنگی هشتگرد، میهمان امام‌جمعه ساوجبلاغ بودند.
فرهنگي،هشتگرد،محترم،هفته،شهر،امام،شوراي،فرهنگ،روز،ساوجبلاغ،ت ...

ایسنا/البرز در نخستین روز از نخستین هفته فرهنگی هشتگرد، شهردار، اعضای شورای اسلامی و اعضای ستاد برگزاری نخستین هفته فرهنگی هشتگرد، میهمان امام‌جمعه ساوجبلاغ بودند.
در این نشست صمیمی که همراه با رونمایی از پوستر و نشان هفته فرهنگی هشتگرد بود، ابتدا حسین جوادان رئیس کمیسیون فرهنگی شورا و دبیر برگزاری نخستین هفته فرهنگی هشتگرد ضمن قدردانی از میزبانی امام جمعه محترم، گفت: با همفکری و رهنمود استاد دکتر حکمت‌اله ملاصالحی (باستان شناس و استاد فرزانه دانشگاه تهران) و با طرح مطالعاتی آقای دکتر حسین عسکری (نویسنده و البرزپژوه) روز ۱۷ آذر (سالروز ثبت کاروانسرای ینگی‌امام در فهرست آثار ملی) توسط شورای اسلامی به‌عنوان روز فرهنگی هشتگرد انتخاب شد و از توجه و حمایت امام جمعه محترم تشکر میکنیم که این مناسبت مهم را در شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیز به تصویب رساندند.
به گزارش ایسنا، جوادان افزود: امسال در نخستین هفته فرهنگی هشتگرد، برنامه‌های گسترده‌ای را مدنظر داشتیم که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا امکان اجرای بسیاری از آن‌ها فراهم نشد اما این به منزله تعطیلی آن‌ها نیست و ان‌شاءالله با حمایت شهردار و اعضای محترم شورا در اولین فرصت ممکن به مرحله اجرا خواهد رسید.
برهمین اساس امسال عمده برنامه‌ها در قالب تولید محتوای رسانه‌ای و مطبوعاتی و انتشار در فضای مجازی خواهد بود.
وی ضمن تشکر از تلاشه‌های اعضای ستاد برگزاری نخستین هفته فرهنگی هشتگرد خصوصاً آقای علیرضا طهماسبی رئیس اداره میراث فرهنگی ساوجبلاغ، آقلی دکتر حسین عسکری، از همه مسئولان و فرهیختگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر خواست هرسال در بزرگداشت این مناسبت مهم یکدل و یکصدا باشند.
در ادامه، یگانه شهردار هشتگرد ضمن عرض تسلیت شهادت شهید فخری زاده مسئول برجسته هسته‌ای و ارائه گزارشی از روند برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته در برگزاری نخستین هفته فرهنگی هشتگرد، از همراهی و همدلی امام جمعه محترم، فرماندار محترم، نماینده محترم مجلس، اعضای شورای فرهنگ عمومی و اعضای شورای اسلامی شهر هشتگرد در تصویب و پایه گذاری این رویداد مهم تشکر کرد و گفت: ان‌شاءالله حتماً در سال‌های آتی و بعد از ریشه‌کنی ویروس کرونا، این برنامه‌ها با شکوه و رونق مضاعفی برگزار خواهد شد تا زمینه‌ای برای تبادلات فرهنگی با سایر شهرها و مناطق کشور باشد و تاریخ و فرهنگ غنی این شهر کهن را به همگان معرفی نماید.
شهردار هشتگرد در ادامه گفت: امروز مقوله فرهنگ، به عنوان یک اصل زیربنایی مورد توجه ویژه مدیریت شهری است و امیدواریم این تلاش‌های فرهنگی موجب افزایش نشاط و شادابی اجتماعی و شهروندی و افزایش رضایتمندی همشهریان گرامی باشد.
در ادامه اسحاقی رئیس شورای اسلامی شهر هشتگرد نیز با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، گفت: در این دوره از شورا، توجه به مسایل فرهنگی یکی از اولویت‌های اصلی بوده و برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، هنری هشتگرد، تصویب تالیف کتاب تاریخ هشتگرد، توجه به مشاهیر شهرستان در نام‌گذاری معابر، حمایت از رویدادهای فرهنگی، هنری در شهر و تصویب روز فرهنگی هشتگرد، تنها گوشه‌ای از اقدامات فرهنگی شوراست.
وی افزود: مفتخریم که به عنوان اولین و تنها شهر در استان البرز، روز فرهنگی را به‌صورت رسمی به تقویم کاری خود افزوده‌ایم.
در ادامه دکتر حسین عسکری نویسنده و البرزپژوه که با تصویب شورای اسلامی شهر، کتاب "تاریخ هشتگرد" را نیز در دست تالیف دارد، در سخنانی گفت: قدمت تشیع در شهر هشتگرد به قرن‌ها پیش از حکومت صفویه برمی‌گردد و نخستین منبع مکتوبی که نام هشتگرد به صورت "هشتجرد" در آن آمده است نیز کتاب "النقص" تالیف "عبدالجلیل رازی قزوینی" است که گویای قدمت تاریخی این شهر است.
عسکری گفت: درایت و هوشمندی مدیریت شهری و امام‌جمعه محترم در تصویب روز فرهنگی هشتگرد یک اقدام ارزنده و تاریخ‌ساز است که امیدواریم این رویداد مهم هرساله با رونق و اعتبار بیشتری استمرار داشته باشد.
در ادامه این دیدار، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری امام‌جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوجبلاغ ضمن خیرمقدم به حضار و تشکر از تلاش‌های فرهنگی آنان گفت: الحمدلله مناسبتی که برای روز فرهنگی هشتگرد در نظر گرفته شده، کاملاً در پیوند با دین و معنویت و اهل بیت است، زیرا علیرغم گستردگی دشت ساوجبلاغ، اما این کاروانسرا در مجاورت با امامزادگان والامقام ینگی امام بنا شده است که نشان از توجه بانیان آن به اهل بیت عصمت و طهارت بوده و در طول تاریخ نیز این کاروانسراها علاوه بر کاربرد تجاری، کاربرد مذهبی و اقامتی برای زائران امام رضا(ع) داشته است و امروز نیز گلزار شهیدان والامقام هشتگرد در مجاورت این بنای تاریخی قرار دارد.
امام جمعه ساوجبلاغ افزود: مردم شهر هشتگرد باید به خود ببالند که مدنیت آنان حول محور عشق به اهل بیت عصمت و طهارت بوده است و امیدواریم که این اقدام فرهنگی، زمینه‌ساز تثبیت و تقویت باورهای دینی در بین مردم ولایتمدار این سامان باشد.
وی افزود: در طرح جامع فرهنگی که برای امامزادگان والامقام ینگی امام طراحی گردیده است، به همه جنبه‌های فرهنگی توجه شده است و ان‌شاءالله از این حسن همجواری بین تاریخ و مذهب به نحو احسن بهره‌گیری خواهد شد تا زمینه‌ای برای استقرار نمایشگاه‌های ثابت فرهنگی و محلی برای گفتگوهای سازنده اهل معرفت باشد.
در پایان این دیدار، از پوستر و نشان هفته فرهنگی هشتگرد توسط امام جمعه محترم شهرستان ساوجبلاغ و شهردار محترم هشتگرد رونمایی شد و حاضران بر لوح یادبود نخستین هفته فرهنگی هشتگرد مطالبی را به یادگار نوشتند.
انتهای پیام