خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

درخواست وکلای دادگستری از رئیس قوه قضاییه/ نظارت بر رفتار وکلا وظیفه ذاتی کانون وکلای دادگستری

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 12 آذر 1399 - 10:11
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: نظارت بر رفتار وکلای دادگستری از جمله وظایف اصلی است که دنبال می‌کنیم.
قضايي،وكلاي،دادگستري،نظارت،مذكور،اصل،استقلال،رئيس،كانون

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع نظارت بر رفتار وکلا اظهار کرد: نظارت بر رفتار وکلا و کارگشایان از وظایف ذاتی کانون‌های وکلای دادگستری است که در بند ب ماده ۶ لایحه استقلال ذکر شده است.
وی با بیان اینکه این یک اصل شناخته شده است، گفت: این اصل از سال ۱۳۳۳ تا کنون و به مدت ۶۸ سال همواره مورد تأکید و احترام مقامات مختلف قضایی بوده و در کنار این اصل قانونگذار استثنائاً تکالیفی را در مواد ۱۵ و ۱۶ و ۱۸ و ۲۱ لایحۀ استقلال برای مقامات قضایی قائل شده است.
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: متأسفانه احکام استثنایی مذکور در مواد گفته شده با تفسیر موسع تبدیل به اصل شده‌اند و مبنای تأسیس اداره نظارت گسترده و سازمان یافته در زیر مجموعه معاونت حقوقی قوه قضاییه شده‌اند، به نحوی که حتی دایره شمول رئیس دادگاه استان و دادستان استان مذکور در ماده ۱۵ به کلیه قضات عالی دستگاه قضایی تسری پیدا کرده است.
مالکی بیان کرد: این تکالیف در طول سالیان متمادی از زمان تصویب لایحه استقلال تاکنون اعمال شده و کانون‌های وکلای دادگستری هم همکاری کاملی با مقامات قضایی داشته‌اند.رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: متأسفانه احکام استثنایی مذکور در مواد گفته شده با تفسیر موسع تبدیل به اصل شده‌اند و مبنای تأسیس اداره نظارت گسترده و سازمان یافته در زیر مجموعه معاونت حقوقی قوه قضاییه شده‌اند، به نحوی که حتی دایره شمول رئیس دادگاه استان و دادستان استان مذکور در ماده ۱۵ به کلیه قضات عالی دستگاه قضایی تسری پیدا کرده است.
وی ادامه داد: کانون وکلای دادگستری ضمن تأکید بر همکاری مستمر با مقامات قضایی در چارچوب مواد ۱۵، ۱۶، ۱۸ و ۲۱ لایحه استقلال، تشکیل اداره نظارت و توسعه نظارت استثنایی را مغایر با لایحه استقلال کانون‌های وکلا دانسته و از ریاست قوه قضاییه در راستای اهداف سند امنیت قضایی طی نامه‌ای مستند و مستدل درخواست کرده تا از تسری اداره مذکور به کانون‌های وکلای دادگستری مستقل ممانعت به عمل آورد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/