خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پاک در دست مسئولان، ماسک در دست مردم

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | چهارشنبه، 12 آذر 1399 - 10:06
مسئولان بر این باورند که باید در زمینه مقابله با کرونا به صورت هوشمند، پویا و موثر عمل کنیم.
كرونا،ماسك،پاك،داخلي،كشور،سامانه،برنامه،ويروس،نرم،مبارزه،شرا ...

باشگاه خبرنگاران جاون گزارش می‌دهد؛
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در اولین روز‌های شیوع ویروس کرونا که کادر درمان به عنوان اولین رزمنده‌های جبهه با این ویروس مبارزه می‌کردند، افرادی همچون جهادگران بودند که به کمک اهالی درمان کشور شتافتند.
اما علاوه بر جهادگران که بدون چشم داشت در این عرصه حضور داشتند از گوشه کنار شهر به گوش می‌رسید که نخبگان و دانشجویان هم بی سروصدا به دنبال سلاحی برای مبارزه با کرونا هستند برخی از آن‌ها در پی تولید کیت‌های تشخیص کرونا بودند برخی به دنبال ساخت واکسن و برخی هم نرم افزار‌هایی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، که معروف‌ترین آن نرم افزار ماسک است که توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ساخته شد.
از سوی دیگر عبدالرضا رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا بر این باور است که باید در زمینه مقابله با کرونا به صورت هوشمند، پویا و موثر عمل کنیم.
کرونا رغبت مردم را برای استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی افزایش داد
ماسک، اپلیکیشنی است که مردم با آن می‌توانند نقشه ابتلا به کرونا در شهر و محله زندگی خود را مشاهده کنند تا اگر در صورت اضطرار قصد تردد در سطح شهر را دارند از مناطق آلوده مطلع شده و از آنجا دوری کنند.
علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در مصاحبه‌ای بیان کرد که در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار نفر از شهروندان این اپلیکیشن را در تلفن‌های همراه خود نصب کرده‌اند و در کافه بازار موفق به کسب امتیاز ۴ از ۵ شده که نشان دهنده اعتماد مردم به این سامانه است.
مقابله با ویروس کرونا یک طرف ماجراست، اما تحریم‌های آمریکا هم طرف دیگر ماجراست که باعث شده در یک جنک تمام عیار قرار بگیریم؛ جنگی که مشکلات فراوانی را ایجاد کرده، ولی در بین همه این مشکلات پیشرفت‌های از جمله ساخت اپلیکشن ماسک از سوی نخبگان به‌وجود آمده که حتی این را هم برنتابیدند و درست چند روز بعد از رونمایی این برنامه داخلی کیانوش جهانپور (۲۶ اردیبهشت) با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از حذف اپلیکیشن ماسک از گوگل پلی خبر داد و نوشت: «اپلیکیشن ماسک پس از چند روز از GooglePlay به‌علت تحریم‌های ضدبشری غرب وحشی حذف شده است».
به‌هرحال تحریم‌ها در چند سال گذشته باعث بومی سازی بسیاری از محصولات شد ودر این شرایط هم ابزار‌های فناورانه داخلی بیش از گذشته به کار آمده است.
بعد از ماسک که یک اپلیکیشن تمام ایرانی است وزارت کشور از اپلیکیشن پاک رونمایی کرد نرم افزاری که فرآیند اطلاع رسانی مسئولان وزارت کشور را به فرمانداران، استانداران و بخشداران افزایش می‌دهد.
اپلیکیشن پاک نمونه دیگری از اپلیکیشن‌های بومی است که باز هم که در این شرایط کرونا فضای استفاده از یک برنامه داخلی را این‌بار برای مسئولان فراهم کرده است.
سامانه پاک روند اطلاع رسانی از وزارت کشور به استان‌ها را در شرایط کرونا تسریع بخشیده
درباره جزییات اپلیکیشن پاک با امیر شجاعان رئیس مرکز فناوری و دولت الکترونیک وزارت کشور گفت‌وگو کردیم؛ او بیان کرد که برای پایش اطلاعات کرونا نیاز به سامانه‌ای داشتیم که ارتباط ما را با فرمانداران، بخشداران و استانداران تسریع ببخشد به همین دلیل اپلیکیشن پاک راه اندازی شد درواقع با این نرم افزار می‌توانیم اطلاعات استان‌ها را تهیه کنیم؛ مثلا اگر بخواهیم بخشنامه در مورد محدودیت‌های کرونایی یا شرایط خاص را به استان‌ها اعلام کنیم این برنامه به عنوان یک پیام رسان داخلی مورد استفاده مسئولان قرار می‌گیرد تا کنون هم همه فرمانداران و بخشداران اطلاعاتشان را در این سامانه وارد کردند.
او با بیان اینکه استفاده از این اپلیکیشن را تازه شروع کردیم و عملا کار با سامانه را هم پیش بردیم، تاکید کرد که وقتی این برنامه سرعت اطلاع رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا را با مدیران اجرایی در سطوح مختلف کشور افزایش داده، بنابراین می‌توان گفت این سامانه در مقابله با کرونا بسیار موثر بوده است.
در واقع پاک یک پیام رسان داخلی است که سرور‌های آن در اختیار خودمان است و همه مسئولانی که با کرونا سروکار دارند از این برنامه استفاده می‌کنند.
بیشتر بخوانید
ماسک جدید و خلاقانه دیجیتال
گزارش از عطیه آقابابایی
انتهای پیام/