خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بزرگترین اقلیت موجود در تمام جوامع افراد دارای معلولیت هستند

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 12 آذر 1399 - 10:05
قبادی دانا گفت: افراد دارای معلولیت حدود ۱۰ درصد از افراد جوامع را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت موجود در همه کشورها هستند.
معلوليت،بهزيستي،سازمان،كشور،ژنتيك،پيشگيري،رئيس،غربالگري،نوزا ...

رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد؛
به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت درباره خدمات ارائه شده بهزیستی به افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: امید است که شرایطی فراهم شود تا یک فرد دارای معلولیت بتواند در جامعه ما دارای زندگی مستقل همراه با شأن و منزلت اجتماعی در درون جامعه و بستر خانواده باشد؛ این موضوع مستلزم آن است که همه آحاد جامعه وجود این افراد را به رسمیت بشناسند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت حدود ۱۰ درصد از افراد جوامع را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت موجود در تمام جوامع هستند، گفت: توجه به معلولان و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی آن‌ها یکی از ملاک‌های پیشرفته بودن جوامع مختلف در سطح جهان تلقی می‌شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد، به طور مثال یکی از فعالیت‌های اصلی که در بهزیستی صورت می‌گیرد بحث پیشگیری از وقوع معلولیت‌هاست؛ لذا برای توقف موتور معلولیت‌ها فعالیت‌های مختلفی با عنوان غربالگری صورت می‌گیرد.
جلوگیری از ناشنوایی ۳۰۰۰ نوزاد با غربالگری شنوایی
قبادی دانا گفت: در سال ۹۸ با انجام غربالگری شنوایی برای نوزادان از ایجاد ناشنوایی و معلولیت ناشنوایی در بیش از ۳۰۰۰ نوزاد و شیرخوار جلوگیری شد و با غربالگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این افراد با پوشش ۹۲ درصدی، افرادی که دچار مشکل بودند به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.
وی درباره پیشگیری از تنبلی چشم نیز بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله با پوشش ۸۱ درصدی برای پیشگیری از معلولیت‌های بینایی مورد بررسی قرار گرفتند که باعث شد از ایجاد معلولیت بینایی در ۱۶ هزار و ۲۰۰ کودک پیشگیری شود.
ممانعت از تولد ۱۴۴۴ نوزاد دارای معلولیت با انجام آزمایش‌های ژنتیک
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مشاوره‌های ژنتیک در بیش از ۲۹۰ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور انجام می‌شود که در سال گذشته برای ۳۸۴ هزار خانوار انجام شده است، افزود: در مواردی با انجام آزمایش‌های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت در افرادی که قرار است تازه متولد شوند، از تولد ۱۴۴۴ مورد نوزاد دارای معلولیت با انجام سقط درمانی با مجوز سازمان پزشکی قانونی پیشگیری شده است.
قبادی دانا با بیان اینکه در سطح کلان پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک در خانوار‌های دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز تا پایان سال ۱۴۰۰، تمام خانواده‌هایی که دارای دو معلول هستند به طور رایگان مورد مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های لازم ژنتیکی قرار خواهند گرفت، اظهار کرد: البته این پروژه از مهرماه سال ۹۸ آغاز شده است.
بیشتر بخوانید
درحال تکمیل....