خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 31 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

باورهای نادرستی درباره ایدز

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 12 آذر 1399 - 09:54
مدیر عامل انجمن اهسا گفت: بیماری HIV پایان خط و عمر محسوب نمی‌شود و با مراجعه به موقع و پیگیری درمان‌های موجود و پایبندی به درمان می‌توان از یک زندگی با طول عمر متوسط و زندگی طبیعی برخوردار بود. پذیرش انسان‌ها در جامعه نباید منوط به بیماری آنها باشد و کسی که با این ویروس زندگی می‌کند نباید از اجتماع طرد گردد و ازحقوق انسانی و شهروندی خود محروم گردد.
بيماري،ايدز،ويروس،انتقال،جهاني،HIV،انجمن،زندگي،زنان،مبتلا،آگ ...

ایسنا/البرز مدیر عامل انجمن اهسا گفت: بیماری HIV پایان خط و عمر محسوب نمی‌شود و با مراجعه به موقع و پیگیری درمان‌های موجود و پایبندی به درمان می‌توان از یک زندگی با طول عمر متوسط و زندگی طبیعی برخوردار بود.
پذیرش انسان‌ها در جامعه نباید منوط به بیماری آنها باشد و کسی که با این ویروس زندگی می‌کند نباید از اجتماع طرد گردد و ازحقوق انسانی و شهروندی خود محروم گردد.
اهسابا هدف آگاهی بخشی به جامعه و حمایت زنان مبتلا و ایتام به جا مانده از ایدز برای رفع انگ و تبعیض از کسانی که با ویروس اچ آی وی بسر میبرند تاسیس شده است.
افسانه نساجان در گفت و گو با ایسنا گفت: باتوجه به گسترش جهانی بیماری ایدز و روند رو به رشد آن درکشور ایران و از آنجایی که سازمان‌های مردم نهاد جایگزین مناسبی برای ارائه خدمات دولتی هستند، سمن‌ها در آموزش، مددکاری، توانمندسازی و در نهایت فرهنگ سازی نقش بسزایی دارند.
بیماری ایدز یک بیماری چند وجهی است و علاوه برمشکل پزشکی یک مشکل اجتماعی نیز محسوب می‌شود وکنترل و مقابله آن عزم ملی را می طلبد.
وی در خصوص روز جهانی ایدز گفت: اول دسامبرکه مصادف است با ۱۱ آذر ماه سال ۱۳۹۹، روز جهانی پیشگیری ایدز نامگذاری شده است.
روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها قرار داده شده است و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شودکه شعار امسال "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" است.
نساجان در خصوص هدف این روز گفت: هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌ و هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام شود.
در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های خود را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها برای پیشگیری و کنترل این ویروس مورد نیاز است.
وی ادامه داد: اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن، با توجه به مقیاس و تأثیر ویرانگری که دارد یک مورد اضطراری جهانی و یکی از وحشتناک ترین چالش ها در برابر زندگی و همچنین در برابر برخورداری مؤثر از حقوق بشر است که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف می کند و بر تمامی سطوح ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می گذارد.
ایدز تا به حال جان میلیون‌ها انسان را گرفته است و در سرتاسر جهان هر ساله میلیون‌ها انسان به ویروس "اچ.
آی.
وی." آلوده می‌شوند.
مدیر عامل انجمن اهسا در خصوص درمان این بیماری گفت: تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی ایدز پیدا نشده است و بهترین و مقرون به صرفه ترین راه کنترل این بیماری آگاهی بخشی جامعه و آموزش مهارت های لازم به افراد مبتلا برای تبعیت از درمانشان است.
باتوجه به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در خصوص آگاهی رسانی ایدز " همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" به نظر می‌رسد همه مردم در قبال مبارزه با این بیماری مسئولیت مشترک داشته و در راستای همین مسئولیت مشترک جهانی انجمن همیاران سلامت پرور البرز(اهسا) با هدف آگاهی بخشی به جامعه و حمایت زنان مبتلا و ایتام به جا مانده از ایدز برای رفع انگ و تبعیض از کسانی که با ویروی اچ آی وی بسر می‌برند در سال ۱۳۹۲ تا سیس گردید.
رسالت سمن( سازمان مردم نهاد) اهسا حمایت اجتماعی و اقتصادی از آسیب دیدگان اچ آی وی/ ایدز و آگاهی رسانی عمومی جهت پیشگیری و کنترل از شیوع ویروس Hiv کاهش و ریشه کنی این بیماری در سطح جامعه است.
وی در خصوص انجمن اهسا اظهار کرد: انجمن اهسا از بدو تاسیس تا کنون توانسته است هزاران شهروند را در استان البرز تحت آموزش پیشگیری از ابتلا به اچ آی وی قرارداده و از همین تریبون اعلام آمادگی خود را به سازمان ها ، ادارات، مدارس، کارخانه‌ها و سایر مجموعه‌ها برای برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های به روز و رایگان به صورت حضوری و مجازی در جهت آشنایی و پیشگیری از ویروس HIV اعلام می‌دارد.
لازم به ذکر است تست سریع رایگان، محرمانه و داوطلبانه در این مرکز صورت می‌گردد.
وی درباره دیگر خدمات انجمن اهسا گفت: از دیگر خدمات اهسا می‌توان به توانمند سازی و آموزش مهارت‌های لازم مددجویان مبتلا اشاره کرد در این راستا مجموعه با حمایت‌های اقتصادی (سبد کالا، کمک هزینه، وام‌های خود اشتغالی، وام ضروری و...)، اشتغال زایی برای مادران حامی سلامت( برگزاری کلاس‌های مهارتی مثل چرم دوزی ، قلاب بافی و...، معرفی مددجویان به صاحبان مشاغل با توجه به پتانسیل مددجو)، بیمه نمودن ایتام ایدز، برگزاری جشنواره‌ها ( جشنواره حرکت، نقاشی، داستان نویسی، عکاسی و ..)، برگزاری مناسبت‌ها( شب یلدا ، اعیاد و..)، برگزاری اردوهای تفریحی و فرهنگی و برگزاری کارگاه‌های" مهارت های زندگی سالم " گام موثری در راه کاهش آسیب‌های روانی به این خانواده‌ها برداشته است.
لذا انجمن همیاران سلامت پرور البرز(اهسا) با یک رویکرد جامع و چندجانبه آموزشی پیشگیرانه و خدماتی-پژوهشی اهداف خود را دنبال کرده و دست تمامی پژوهشگران، اساتید، دانشجویان، خیرین و مراکزتحقیقاتی و مراکزمرتبط را جهت همکاری چه در بعد علمی و پژوهشی و چه دربعد مادی به گرمی می‌فشارد.
وی در ادامه از امکان همکاری دانشجویان با این انجمن خبر داد و گفت: دانشجویان علاقه‌مند در رشته‌های مرتبط که دغدغه آسیب‌های اجتماعی دارند می‌توانند در مورد کارورزی، مقالات و پایان نامه‌های خود از مزایای این مرکز در زمینه‌های مختلف بهره‌مند گردند.
وی افزود: باید بدانیم بیماری HIV پایان خط و عمر محسوب نمی‌شود و با مراجعه به موقع و پیگیری درمان‌های موجود و پایبندی به درمان می‌توان از یک زندگی با طول عمر متوسط و زندگی طبیعی برخوردار بود.
پذیرش انسان‌ها در جامعه نباید منوط به بیماری آنها باشد و کسی که با این ویروس زندگی می‌کند نباید از اجتماع طرد گردد و ازحقوق انسانی و شهروندی خود محروم گردد.
نساجان در خصوص نوع نگاه جامعه به افراد مبتلا گفت: بیایید با آگاهی زندگی را ازاین افراد نگیریم ولو با یک نگاه مقرضانه وآنها را قضاوت نکنیم همانگونه که در قرآن میفرماید ...
إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ یَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَیْرُ الْفاصِلِینَ انعام«۵۷».
همه ی ما مسئولیم ، مسئولیم تلاش کنیم که بی تفاوت ازکناریکدیگر عبورنکنیم و نگاه نوع دوستانه خود را با سخاوت با هم شریک شویم و با افتخارخودرا انسان بنامیم.
مدیر عامل انجمن اهسا در خصوص راه های انقال این بیماری و ابتلای به آن گفت: راه‌های انتقال در این بیماری محدود است از راه‌های انتقال شناخته شده این ویروس می‌توان به مواردی چون ارتباط محافظت نشده، انتقال از طریق خون آلوده، انقال از مادر به فرزند و سرنگ مشترک اشاره کرد.
نساجان در ادامه به تشریح این راه ها پرداخت و گفت: سال‌های سال یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال ویروس HIV سرنگ آلوده به ویروس بود که توسط معتادین تزریقی به صورت مشترک استفاده می‌شد، که البته در پی توزیع سرنگ رایگان و پیگیری و اطلاع رسانی در این زمینه به شکل قابل توجهی کاهش پیداکرده است.
راه بعدی انتقال از مادر به کودک است که این ویروس می‌تواند از طریق مادر به جنین انتقال پیدا کند، اما امروزه با استفاده از داروهای مناسب و مراقبت‌های پزشکی احتمال تولد کودک سالم بسیار بالا رفته است.
شیر دادن به نوزاد هم می‌تواند ویروس را به وی منتقل کند بنابراین مادری که مبتلا به ویروس HIV است پس از زایمان نباید به کودک خود شیر دهد.
وی افزود: انتقال می‌تواند از طریق خون یا فرآورده‌های خونی و حتی عضو پیوندی نیز باشد که امروزه این راه انتقال به هیچ عنوان از طریق مراکز بهداشتی داخل ایران اتفاق نمی افتد .
وی در ادانه در خصوص دیگر راه های انتقال گفت: همانطور که اشاره شد راه‌های انتقال در این بیماری بسیار محدود است و انتقال از طریق بسیاری از روش‌هایی که توسط عوام مطرح می‌شود، اعتباری ندارد؛ به طور مثال انتقال از طریق استخر، نیش حشرات، دست دادن، بوسیدن، سرفه، عطسه، اشک، دستشویی، لیوان مشترک، دندانپزشکی و آرایشگاه تاکنون دیده نشده و به هیچ عنوان جزو راه‌های انتقال به حساب نمی‌آیند و می‌توان به جرأت اعلام کرد که تماس معمولی و روزانه با مبتلایان HIV به هیچ عنوان موجب ابتلاء به این بیماری نمی‌شود البته چندین روش و مداخله وجود دارند که اثر بالایی بر روی کاهش خطر ابتلا و محافظـت علیه این بیماری وجود دارد مثل کاهش تعداد شرکای جنسی، استفاده از کاندوم‌های زنانه و مردانه، استفاده از سرنگ و سرسوزن یکبار مصرف، استفاده از داروهای ضد رتروویروسی به عنوان پیشگیری قبل از مواجهه با بیماری ایدز، درمان افراد مبتلا به ویروس HIV برای کاهش بار ویروسی و جلوگیری از انتقال به سایر افراد و از جمله این راه ها هستند.
نساجان در ادامه در خصوص تفاوت میان ایدز در جنسیت های مختلف گفت: در مورد تفاوت بالینی ایدز در زنان، کودکان و مردان پس از ورود ویروس HIV به بدن، زنان و مردان الگوی متفاوتی را طی می‌کنند.
زنان با شدت و سرعت بیشتری مسیر بیماری را می‌پیمایند.
شاید دلیل این اتفاق را در تشخیص دیر هنگام این بیماری در زنان و همچنین پیش آگهی بد در آنها دانست.
زنان علاوه بر دلایل زیست شناختی به علت عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیز نسبت به این بیماری آسیب پذیرترند.
روند بالینی ایدز در کودکان هم با بزرگ ترها کاملاً متفاوت است.
در کودکان، آلودگی بسیار شدیدتر و سریعتر پیش می رود .
تشخیص در کودکان اصولاً در ۹ ماهگی اتفاق می افتد و بدین منظور فعالیت انجمن اهسا بیشتر با تمرکز بر روی زنان و کودکان آسیب دیده اجتماعی است.
انتهای پیام