خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ساخت ساز، در حال گذار از حالت سنتی

ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | چهارشنبه، 12 آذر 1399 - 09:54
کارگاه محصولات هنری متاع‌پور، یکی از اولین کارگاه‌های تولید ساز در کشور است که از حالت سنتی خارج شده و به تولید انبوه رسیده و توانسته است محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند.
توليد،محصولات،كشور،كارگاه،مجموعه،كيفيت،موسيقي،گيتار،سازها،كا ...

ایسنا/کردستان کارگاه محصولات هنری متاع‌پور، یکی از اولین کارگاه‌های تولید ساز در کشور است که از حالت سنتی خارج شده و به تولید انبوه رسیده و توانسته است محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند.
همیشه بعد از سپری کردن یک روز شلوغ و پر استرس یا در پس همه تنهایی‌ها و دلتنگی‌های ریز و درشتی که به آدمی هجوم می‌آورد؛ شنیدن یک موسیقی آرامش‌بخش، می‌تواند طوفان سهمگین درون آدمی را به دریایی امن و آرام تبدیل کند.
همیشه پای صحبت از موسیقی که به میان می‌آید هرکسی از ساز مورد علاقه‌اش دم می‌زند، و در باب جذابیت شغل نوازنده‌ها و آهنگ‌سازها حرف‌ها رانده می‌شود، غافل از اینکه در پس این شغل جذاب و محبوب کسانی هستند که با قلب خود تاروپود سازها را به هم گره می‌زنند و آن‌ها را روانه بازار می‌کنند.
به همین منظور در یکی از روزهای بارانی پاییز برای معرفی شغل جذاب ساختن ساز به یکی از کارگاه‌های ساز سازی در شهر سری زدیم و با مدیرعامل این مجموعه به گفت‌وگو پرداختیم.
محسن متاع‌پور، کارآفرین 35 ساله سنندجی و مدیرعامل مجموعه محصولات هنری متاع‌پور است.
فعالیت خود را از سال 97 و با هدف تولید و ساخت سازهای عود، دف و گیتار آغاز نمود.
وی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: ابتدا کار خود را در کارگاهی 20 متری و با حداقل نیروی انسانی آغاز کردیم و حال پس از گذشت 2 سال و چهار ماه توانسته‌ایم به طورمستقیم برای 140 نفر اشتغال ایجاد کنیم که امید است براساس چشم‌اندازی که برای سال 1402 در نظر گرفته شده است این مجموعه ارتقاء و بتوانیم برای بیش از 2هزار نفر اشتغالزایی کنیم.
ساز تخصصی او "نی" است و حدود 20 سال است که این ساز را بصورت تخصصی دنبال می‌کند و می‌گوید: در سال‌هایی که برای کار به سلیمانیه عراق رفته بودم در آنجا " نی" را بصورت آموزشی پخش و به فروش می‌رساندم و ایده راه‌اندازی کارگاه تولید ابزار موسیقی نیز در همان سال‌های حضور در سلیمانیه در ذهنم شکل گرفت.
زمانی که به ایران بازمی‌گردد بعد از ساخت و فروش ابزار موسیقی به مغازه‌داران به همراه یکی از دوستان خود تصمیم به راه‌اندازی کارگاه تولید ابزار موسیقی می‌گیرد و استقبال و علاقه خاص ایرانیان به یادگیری موسیقی را یکی از اهداف راه‌اندازی این کارگاه می‌داند.
به گفته این کارآفرین برای راه‌اندازی کارگاه خود از هیچ وام و یا تسهیلاتی بهره نگرفته است زیرا معتقد است که تولید و عرضه کالای با کیفیت در بازار سبب تحقق هدف و دستیابی به پیشرفت در کوتاه مدت خواهد شد.
کارگاه محصولات هنری متاع پور، یکی از اولین کارگاه‌های تولید ساز در کشور است که به تولید انبوه رسیده و توانسته است محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند و در حال حاضر صادر کننده تولیدات خود به سه کشور عراق، سوریه و افغانستان است.
وی می‌گوید: جدا از قیمت مناسب سازهایی که در این کارگاه تولید می‌شود، کیفیت بالای سازها به لحاظ ظاهری و فنی سبب شهرت سازهای متاع‌پور در کشور و در بین خریداران شده و توانسته‌ایم با جلب اعتماد مشتریان و خریداران خود از واردات ساز عود بحرینی به کشور از طریق امارات و حوزه خلیج‌فارس جلوگیری کنیم.
این مجموعه در ابتدا کار خود را با برند متاع پور آغاز کرد و به دلیل وجود رقبای سرسخت و نبود سرمایه، تجربه و نیروی انسانی کافی؛ برای مطرح کردن خود در بازار، کیفیت محصولات را در اولویت کار خود قرار داد.
او در این خصوص می‌گوید: در تولیدات ما کیفیت حرف اول را می‌زند به گونه‌ای که در اوایل راه‌اندازی خط تولید حدود 50 تا 100 ساز به دلیل پایین بودن کیفیت فنی سازها از رده تولید خارج می‌شدند و اکنون محصولات ما به حدی از کیفیت رسیده‌اند که برای جلب رضایت مشتری کلیه سازها از 1 تا 3 سال گارانتی بدون قید و شرط برخوردارند و همین امر سبب محبوبیت سازهای ما در کشور و در میان مشتریان شده است.
این کارآفرین در ادامه می‌گوید: در این مجموعه تولیدی در بخش دف سازی روزانه 50 عدد، در قسمت عود روزانه 3 تا 4 عدد و در بخش گیتار نیز روزانه 330 عدد گیتار تولید می‌شود که امید است در سال 1402 با ساخت سوله در زمین شهرک‌های صنعتی این تعداد به تولید روزانه 1000 تا 1500عدد گیتار در روز برسد بلکه بتوانیم سهم عظیمی از صادرات کشور در حوزه گیتار را به خود اختصاص دهیم.
به عقیده این کارآفرین، از آنجایی که خریداران سازهای چینی پس از مدتی متوجه کیفیت پایین سازها به لحاظ فنی می‌شدند به این نتیجه رسیدند که محصولات خود را در کارگاهی کاملا ایرانی که در این حوزه فعالیت دارد خریداری کنند و همین اعتماد مشتریان به مجموعه متاع پور سبب ارتقا این مجموعه طی دو سال اخیر شده است و امید است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تولید محصولات بیشتری در این مجموعه هنری باشیم.
وی در خصوص تاثیر کرونا بر کسب و کارشان در این ایام گفت: در حال حاضر این کارگاه قابلیت افزایش نیروی انسانی را دارد اما به دلیل کمبود جا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این دوره این امر مقدور نیست.
انتهای پیام