خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خالی کردن جیب مردم در جمعه‌های سیاه

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 12 آذر 1399 - 09:13
معتقدند نیمی از کالایی که افراد خریداری می‌کنند تنها به علت قیمت آن است و در عمل استفاده و نیاز چندانی به آن کالا ندارند، قطعا تخفیف‌های جمعه سیاه "بلک فرایدی" علاوه بر خالی کردن جیب افراد، سود کلانی را به جیب فروشندگان  واریز می‌کند.
خريد،فرايدي،بلك،كالا،دست،روز،زارعان،جيب،تخفيف،چنداني،سياه،جم ...

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معتقدند نیمی از کالایی که افراد خریداری می‌کنند تنها به علت قیمت آن است و در عمل استفاده و نیاز چندانی به آن کالا ندارند، قطعا تخفیف‌های جمعه سیاه "بلک فرایدی" علاوه بر خالی کردن جیب افراد، سود کلانی را به جیب فروشندگان واریز می‌کند.
به گزارش ایسنا، جمعه سیاه یا "بلک فرایدی" اصلاحی است که این روزها نام آن را شنیده‌اید، شاید برای ایرانیان جمعه سیاه تداعی‌کننده روز ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ باشد، واقعه‌ای که در آن ماموران نظام شاهنشاهی در بحث ناآرامی‌های دوران مبارزات برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی جمعیت زیادی را در تظاهرات به رگبار گلوله بستند.
اصطلاح جمعه سیاه یا همان "بلک فرایدی" تا حدود دهه هشتاد میلادی و پس از آن در ایالات متحده امریکا یا سایر نقاط جهان زیاد شناخته شده نبوده و چندان کاربرد نداشته است، در طی این رویداد که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود، فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین اجناس خود را با تخفیف‌های بسیار زیاد به حراج می‌گذارند و معمولا در این روز مشتریان بسیار زیادی برای خریدن اجناس تخفیف خورده به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند، حتی در برخی موارد گزارش‌هایی مبنی بر خشونت و درگیری بین مشتریان برای خریدن کالاهایی که تخفیف‌های بسیار زیاد داشته‌اند هم به چشم می‌خورد.
شاید این نام‌ها و تخفیف‌های نجومی بهانه‌ای است تا افراد را به سمت خرید بکشانند، بسیاری از روانشناسان معتقدند نیمی از کالایی که افراد خریداری می‌کنند تنها به علت قیمت آن است و در عمل استفاده و نیاز چندانی به آن کالا ندارند، قطعا تخفیف‌های بلک فرایدی علاوه بر خالی کردن جیب افراد، سود کلانی را به جیب فروشندگان واریز می‌کند.
سمانه زارعان مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به علاقه وافر افراد به‌خصوص بانوان برای خرید کردن، اظهار کرد: معمولا افراد سعی می‌کنند با انجام برخی کارها مانند خرید کردن ذهن خود را از اتفاقات ناخوشایند روزانه دور کنند و این مسئله در بانوان بیش‌تر از آقایان نمود دارد.
وی ادامه داد: بانوان برای دور کردن استرس و تسکین دردهای خود سعی می‌کند ساعاتی را در مراکز خرید قدم بزنند، حتی اگر خریدی انجام ندهند، اما معمولا از خرید کردن برای تغییر روحیه استفاده می‌کنند، زنان به‌جای حل مشکل سعی می‌کنند با انجام برخی کارها مانند خرید کردن به‌طور موقت حال خود را خوب کنند.
زارعان در خصوص تخفیف‌های "بلک فرایدی" در علاقه افراد به خرید کردن در این روز، توضیح داد: زمانی‌که کم‌یابی، محدودیت زمانی و مکانی برای افراد به‌وجود می‌آید، افراد به‌صورت ناخودآگاه در ذهنشان تداعی می‌شود که باید از این فرصت محدود نهایت استفاده را ببرند، زیرا این روز و این تاریخ ممکن است دیگر اتفاق نیوفتد.
این مشاور خانواده افزود: شاهد بودیم در تاریخ ۹۹/۹/۹ افراد ترجیح می‌دادند دست به اقدامات خاص بزنند، زیرا معتقدند این تاریخ دیگر تکرار نمی‌شود و نمی‌خواهند خرید کردن و یا هر کار دیگری را از دست بدهند، بنابراین برخی واحدهای فروش کالا از اصل کم‌یابی استفاده می‌کنند و می‌گویند این تخفیف تنها دو روز شامل این کالا می‌شود و تکرار شدنی نیست، بنابراین افراد جذب می‌شوند تا این فرصت را از دست ندهند.
وی بیان کرد: در تخفیف‌های بلک فرایدی که معمولا یک‌بار در سال رخ می‌دهد، بعد احساسی افراد در خرید کردن پرنگ می‌شود و بدون منطق دست به خرید اجناسی می‌زنند که شاید جنس مرغوب و تخفیف چندانی نیز نداشته باشد.
زارعان با اشاره به اینکه معمولا بازاریابان از ترفندهای مختلف برای جذب افراد به خرید کردن استفاده می‌کنند، عنوان کرد: اگر افراد آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرنند، قطعا تحت تاثیر این‌گونه تبلیغات قرار نمی‌گیرند، همچنین باید افراد قدرت "نه گفتن" را در خود تقویت کنند و اگر نیازی به این کالا ندارند بدون تعارف این مسئله را بیان کنند.
این مشاور خانواده تاکید کرد: افراد باید در ذهن خود امورات روزمره خود را اولویت‌بندی کنند، اگر نیازی به کالایی ندارند از خرید آن به دلیل تخفیف یا موارد دیگر خودداری کنند.
وی با بیان اینکه باید افراد برای زندگی خود ارزش قائل باشند و اجازه ندهند دیگران برای زندگی آن‌ها ارزش‌گذاری کنند، گفت: یکی از دلایل مصرف‌گرا شدن افراد به‌علت چشم و هم چشمی است، افراد به‌صورت ناخوادگاه برای فخرفروشی به تقلید از دیگران می‌پردازند و همین مسئله موجب می‌شود دست به خریدهایی بزنند که اگر خود واقعی آن‌ها بود این کار را انجام نمی‌داد.
زارعان خاطرنشان کرد: نباید اجازه بدهیم ارزش‌های دیگران در زندگیمان پر رنگ شود، افرادی که اعتماد به‌نفس بالایی دارند از زندگی سایر افراد جامعه تاثیر چندانی نمی‌پذیرند، انسان‌ها باید بر اساس باورها و ارزش‌های خود زندگی کنند، اگر قرار است ما برای خرید اجناس هزینه کنیم نباید تحت تاثیر تبلیغات و چشم و هم‌چشمی باشد.
انتهای پیام