خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کاهش ۲۰ درصدی بیماران بستری کووید در بیمارستان های استان اصفهان

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 12 آذر 1399 - 00:13
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با محدودیت های اعمال شده از ۲۰ آبان ماه تاکنون، شاهد تغییرات قابل توجهی در وضعیت همه گیری کووید در استان هستیم، گفت: طی این مدت تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها کاهش ۲۰ درصدی داشته و ۳ شهرستان استان از وضعیت قرمز خارج شده است.
کاهش ۲۰ درصدی بیماران بستری کووید در بیمارستان های استان اصفهان

ایسنا/اصفهان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با محدودیت های اعمال شده از ۲۰ آبان ماه تاکنون، شاهد تغییرات قابل توجهی در وضعیت همه گیری کووید در استان هستیم، گفت: طی این مدت تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها کاهش ۲۰ درصدی داشته و ۳ شهرستان استان از وضعیت قرمز خارج شده است.
آرش نجیمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه با ادامه این روند می توانیم بیش از ۳۰ درصد موارد بستری بیماران در اصفهان را کاهش دهیم، اظهار کرد: با این وجود اگر رفتارهای اجتماعی به همین صورت ادامه پیدا نکند و یا بعد از اتمام این محدودیت ها تغییری در رفتارهای اجتماعی داشته باشیم، شاید بیماری با سرعت چند برابری که کاهش پیدا کرد، دوباره افزایش یابد و به شرایط بدتر از قبل برسیم.
خروج ۳ شهرستان از وضعیت قرمز
وی با اشاره به رنگ بندی جدید شهرستان های استان اصفهان در همه گیری کووید۱۹، اظهار کرد: هم اکنون از ۲۴ شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۳ شهرستان در وضعیت نارنجی هستند، درحالی که تا ۲۶ آبان ماه ۱۴ شهرستان در وضعیت قرمز بودند، اما ۳ شهرستان شهرضا، گلپایگان و مبارکه از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر کردند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تعداد بیماران بستری کووید در بیمارستان ها، شاخص رنگ بندی شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: در هفته های گذشته ۲ هزار تا ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار بستری در بیمارستان ها داشتیم و با روندی که داشتیم احتمال داده می شد این تعداد بیمار به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برسد که در این صورت ناچار بودیم تغییرات اساسی در تعداد بیمارستان ها و اختصاص بیمارستان های مرجع داشته باشیم.
نجیمی افزود: از ۲۰ آبان ها با محدودیت های اعمال شده برای فعالیت مشاغل گروه های ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ که پس از آن از ابتدای آذرماه محدودیت های گسترده تری همراه شد، شاهد تغییرات قابل توجهی در وضعیت ابتلای بیماری در استان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: از دو هفته پیش و با اجرای محدودیت های تعیین شده از سوی ستاد مقابله با کرونا، نه تنها افزایشی در پذیرش بیماران کووید در بیمارستان ها نداشتیم، بلکه روند افزایشی پذیرش بیماران متوقف شده و حتی در روزهای قبل کاهش یافته است، به طوری که تعداد بیماران بستری به یک هزار و ۶۰۰ بیمار رسید.
کاهش ۵۰۰ نفری بیماران بستری کووید در استان
نجیمی با اشاره به کاهش حدود ۵۰۰ نفر بیماران بستری کووید۱۹ نسبت به دو هفته گذشته، تصریح کرد: کاهش بیش از ۲۰ درصدی تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها عدد قابل ملاحظه ای است، ضمن اینکه طی این مدت شاهد کاهش تعداد بیماران سرپایی نیز بوده ایم.
پیش از این از مجموع تست هایی که از افراد مشکوک و علامت دار گرفته می شد ۶۰ درصد موارد مثبت بودند، درحالی که امروز تعداد موارد مثبت تست ها ۳۹ درصد شده است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه آنچه هنوز روند کاهشی نداشته، تعداد موارد حاد بیماری است که به طور طبیعی بعد از موارد سرپایی و بستری کاهش پیدا می کند، گفت: تعداد موارد حاد بیماری هنوز بالای ۳۷۰ نفر است که تغییر زیادی نکرده و تعداد مرگ و میر بیماران نیز امروز ۳۲ نفر بوده، به روال هفته های اخیر که متاسفانه روزانه فوت بیش از ۳۰ نفر بیماران کووید داشته ایم.
نجیمی به بهبود شرایط بیمارستان های مرجع کرونا اشاره و تصریح کرد: در اوج شیوع کرونا که ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار کووید در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری بودند، ۶۰۰ بیمار در بیمارستان الزهرا(س) بستری می شد، این درحالی است که هم اکنون تعداد بیماران بستری در بیمارستان الزهرا(س) به ۳۶۵ بیمار رسیده است.
صف آی سی یو بیمارستان الزهرا(س) به ۱۰ تا ۱۵ نفر رسید
به گفته وی، صف آی سی یو در بیمارستان الزهرا(س) از ۵۰ نفر در هفته های گذشته هم اکنون به ۱۰ تا ۱۵ نفر رسیده و بخشی از ظرفیت این بیمارستان آزاد شده است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت کنونی کاهش روند شیوع بیماری را در استان اصفهان نشان می دهد، هشدار داد: با این وجود اگر رفتارهای اجتماعی به همین صورت ادامه پیدا نکند و یا بعد از اتمام این محدودیت ها تغییری در رفتارهای اجتماعی داشته باشیم شاید بیماری با سرعت چند برابری که کاهش پیدا کرد، دوباره افزایش یابد و به شرایط بدتر از قبل برسیم.
نتیجه تغییر رفتارهای اجتماعی در آمارهای ابتلا و بستری بیماران
وی با تصریح براینکه نتیجه تغییر رفتارهای اجتماعی بر وضعیت همه گیری کووید برای همه ثابت شده است، بیان کرد: تغییر رفتارهای اجتماعی در آمارهای ابتلا و بستری بیماران نشان داده می شود، در غیراین صورت وضعیت نه تنها بهتر نمی شود که بدتر هم خواهد شد و این درحالی است که هنوز فصل زمستان را در پیش داریم.
نجیمی با تاکید براینکه محدودیت های کرونایی تاثیر صد در صدی در بهبود وضعیت بیماری کووید داشته است، گفت: اگر با همین روند پیش برویم حتی از هدف گذاری کشور برای کاهش ۳۰ درصد موارد بستری بیماران پیش تر خواهیم بود و می توانیم بیش از ۳۰ درصد موارد بستری بیماران در اصفهان را کاهش دهیم.
وضعیت اصفهان هنوز بحرانی است
وی با یادآوری اینکه هنوز شرایط مناسبی نداریم و وضعیت بیماری در استان بحرانی است، خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر قرار باشد با برداشته شدن محدودیت ها دوباره مثل اردیبهشت ماه شرایط عادی شود، نه تنها به نقطه مناسب نمی رسیم بلکه شرایط از وضعیت کنونی هم بحرانی تر می شود، درحالی که هنوز تا آرامش سیستم بهداشتی و درمانی که و اعلام وضعیت مناسب فاصله زیادی داریم.
انتهای پیام