خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 31 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تبعیت از نفس سبب هلاکت انسان می‌شود

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 11 آذر 1399 - 14:42
نماینده مجلس خبرگان رهبری مهار هوای نفس را عنایت الهی دانست و تبیعت از خواهش‌های نفسانی را موجب هلاکت انسان بیان کرد.
نفس،انسان،خداوند،مسير،نفساني،هلاكت،متعال،گناه،آدمي

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمد ری‌شهری، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، اظهار داشت: به طور طبیعی نفس انسان در مسیر فلاکت و نابودی قرار دارد مگر آنکه خداوند به او عصمت و مصونیت ببخشد؛ انسان همواره باید از خداوند متعال درخواست کند اجازه ندهد نفس مسیر زندگی او را انتخاب کند چرا که نتیجه این واگذاری گام نهادن در مسیر باطل است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ادامه داد: امام صادق (ع) در پیشگاه خداوند متعال درخواست می‌کند تا حق تعالی ایشان را در برابر گناه مصونیت عطا کند و لحظه‌ای او را به خود واگذار نکند؛ نفس همواره انسان را به سوی بدی دعوت می‌کند برای همین اگر خداوند متعال انسان را در برابر خواسته‌های نفسانی محافظت نکند هلاکت او قطعی خواهد بود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان باید از اموری که موجب دور شدن او از خدا می‌شود اجتناب کند، گفت: نفس آدمی به صورت طبیعی مسیر هلاکت را طی می‌کند برای همین غفلت و دوری از خداوند سبب سرعت بخشیدن به این هلاکت می‌شود.
آیت الله ری شهری ادامه داد: معصیت و گناه به نوعی شهوت است و نفس آدمی به سوی این شهوات گرایش دارد برای همین پذیرای اطاعت از فرمان الهی نیست.
انسان با شکستن خواهش‌های نفسانی می‌تواند نفس سرکش خود را مهار کرده و از گناه و معصیت اجتناب کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان در طول زندگی همواره باید تابع دستورات الهی باشد و از وسوسه‌های نفسانی تبعیت نکند، آدمی نباید به بی تابی نفس بها دهد و او را مغرور کند.