خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آمریکایی‌ها هویت دانشمندان ایرانی را دادند و اسرائیل ترور کرد

مشرق | بین‌الملل | دوشنبه، 10 آذر 1399 - 01:57
رونن برگمن، نویسنده و پژوهشگر اسرائیلی چندی قبل در گفت‌وگو با کارشناس بی‌بی‌سی، شبکه سلطنتی بریتانیا، واقعیاتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان آن از زبان مقامات فوق نقل کرد.
ايران،هيدن،برگمن،نطنز،دانشمندان،كتاب،برخيز،بكش،كشتن،مايكل

به گزارش مشرق، رونن برگمن، نویسنده و پژوهشگر اسرائیلی که کتاب «برخیز و اول تو بکش» را درباره ترورهای رژیم صهیونیستی براساس اسناد محرمانه و در تحقیقات مفصل و گفت‌وگو با مقامات امنیتی و نظامی غرب تالیف کرده، چندی قبل در گفت‌وگو با کارشناس بی‌بی‌سی، شبکه سلطنتی بریتانیا، واقعیاتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان آن از زبان مقامات فوق نقل کرد.
او گفت که باراک اوباما در اوایل دوران ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۰۹، در جلسه شورای امنیت ملی از ژنرال مایکل هیدن، یکی از شخصیت‌های برجسته چند دهه اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا و ریاست وقت سازمان سیا درباره میزان اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در سایت نطنز پرسید و هیدن پاسخ داد: «آقای رئیس‌جمهور، من آمار را دارم و می‌توانم پاسخ سؤال شما را بدهم ولی بگذارید بگویم که این خیلی اهمیت ندارد، چون در تاسیسات نطنز، حتی یک الکترود هم وجود ندارد که ته آن تبدیل به بمب اتم بشود، کاری که آنها در نطنز انجام می‌دهند تولید سلاح هسته‌ای نیست، بلکه تولید دانش است و تنها یک راه هم برای کشتن دانش وجود دارد...»
بنا به گفته رونن برگمن، ژنرال مایکل هیدن گفت قوی‌ترین و مهم‌ترین ابزار آنها برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، کشتن دانشمندان هسته‌ای ایران در کف خیابان‌های تهران توسط اسرائیل بوده.
دانشمندانی که نام و هویتشان را آمریکایی‌ها برای اسرائیل فاش ساخته بودند.
کتاب «برخیز و اول تو بکش» نوشته رونن برگمن سال گذشته ترجمه و منتشر شد.
در صفحه ۸۰۲ این کتاب، درباره دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده آمده است: «ایرانی‌ها متوجه شدند گروهی در حال ترور دانشمندان هسته‌ای آنها هستند و محافظت از آن‌ها، به ویژه محسن فخری‌زاده رئیس‌ گروه تسلیحات که از او به عنوان مغز متفکر این پروژه یاد می‌شد، را بیشتر کردند.»