خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اقتصاد آمریکا هنوز از بحران خارج نشده/ پیش بینی رکود سنگین اقتصاد یانکی‌ها به خاطر کرونا

فارس | اقتصادی | یکشنبه، 09 آذر 1399 - 13:39
پیش بینی می‌شود تداوم شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای کنترل این اپیدمی به افت شدید تولید ناخالص داخلی آمریکا منجر شود.
اقتصادي،آمريكا،كرونا،شاهد،كشور،شيوع،كاهش،افت،اقتصاد،ناخالص،م ...

پیش بینی می‌شود تداوم شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای کنترل این اپیدمی به افت شدید تولید ناخالص داخلی آمریکا منجر شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از CBS، پیش بینی می‌شود تداوم شیوع ویروس کرونا و اعمال اجتناب‌ناپذیر محدودیت بر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای کنترل شیوع این ویروس باعث شده که اقتصاد این کشور به سمت افت تولید ناخالص داخلی برود.
پیش بینی می‌شود که حتی در ماه‌های نخست سال آینده میلادی شاهد رکود جدی در اقتصاد آمریکا باشیم، و این کشور نخستین رشد منفی دو رقمی اقتصادی را در حدود 40 سال گذشته تجربه کند.
کرونا همچنان در حال تاختن در امریکاست و کنگره هم در حال مذاکره برای اجرای یک بسته کمک اقتصادی چند هزار میلیارد دلاری دیگر برای کمک به کارگران بحران‌زده و شرکت‌های کوچک در این کشور است، اما با این حال شاهد شدت گرفتن نگرانی نسبت به خارج شدن اقتصاد این کشور از روند طبیعی خود هستیم.
در حالی که بین ماه‌های جولای و سپتامبر با کاهش محدودیت‌های اجتماعی و قرنطینه‌ها روند بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور شروع شده بود و شرکت‌ها فعالیت‌های خود را پس از قرنطینه در فصل بهار شروع کرده بودند، اما این نمودار در حال معکوس شدن است.
مایکل فرولی، کارشناس ارشد موسسه JPمورگان چیس آمریکا بر این باور است که در صورتی که شیوع کرونا همچنان فعالیت‌های اقتصادی را محدود کند و باعث شود شرکت‌ها موقتا و یا برای مدت طولانی تعطیل شوند، ما فکر می‌کنیم که شاهد افزایش تعدیل نیرو و اخراج کارکنان خواهیم بود.
به نظر می‌رسد شدت گرفتن دوباره شیوع کرونا در آمریکا همین حالا هم توان و اطمینان مصرف‌کنندگان را کاهش داده و می‌تواند تاثیرات منفی روزافزونی داشته باشد.
به گفته فرولی، افزایش مبتلایان روزانه به کرونا طی هفته‌های گذشته و اعمال دوباره محدودیت‌های کرونایی به تعدیل نیروی شرکت‌ها منجر خواهد شد و از طرف دیگر در سه ماهه نخست سال آینده میلادی هم به کاهش 50 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی منجر خواهد شد.
روند کنونی می‌تواند به آن تعبیر شود که شاهد کاهش یک درصدی رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی آمریکا باشیم.
البته طی هفته‌های گذشته دو موسسه رتبه‌بندی اعتباری بزرگ شامل مودیز و S&P گلوبال پیش بینی نگران کننده‌تری را ارائه کرده و گفته‌اند که ممکن است شاهد دو رقمی شدن رشد اقتصادی آمریکا باشیم.
مارک زندی، کارشناس ارشد اقتصادی موسسه مودیز می‌گوید: انتظار می‌رود رشد اقتصادی آمریکا برای سه ماهه نخست سال آینده میلادی منفی 1.5 درصد شود که معادل افت 25 میلیارد دلاری ماهانه درآمد ملی آمریکا نسبت به مدت مشابه سال 2020 خواهد بود.
در روز 25 نوامبر دولت آمریکا گزارش داد که تعداد کسانی که برای دریافت کمک‌های بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند برای دومین هفته متوالی افزایش داشته است و این در حالی است که در هفته‌های قبل از آن به عنوان نشانه‌هایی بهبود شاهد کاهش تعداد آنها بوده‌ایم.
در ماه اکتبر هم شاخص خرید مصرف کنندگان بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت کاهش داشته است.
با توجه به آنکه بودجه تخصیص داده شده برای افراد بیکارشده در حال تمام شدن است و هیچ نشانه‌ای از کنترل شیوع کرونا در آمریکا به چشم نمی‌خورد، احتمالا شرایط در این کشور بسیار بدتر خواهد شد.
مایکل می‌یر، کارشناس ارشد بانک آف آمریکا، می‌گوید: ما برای سال آینده میلادی شاهد افت روند اقتصادی هستیم.
کارشناسان بر این باورند که با روند افزایشی مبتلایان به کرونا در آمریکا شاهد افزایش محدودیت‌های کرونایی در این کشور باشیم که این یکی از اصلی‌ترین دلایل برای افت اقتصادی این کشور برای ماه‌های پیش رو خواهد بود.
اتان هریس، یکی دیگر از کارشناسان بانک آف امریکا، می‌گوید: ما هنوز از بحران خارج نشده‌ایم و هنوز تا کنترل کرونا فاصله زیادی داریم و هفته‌ها طول خواهد کشید که خسارت وارده به اقتصاد و بخش خدمات بهداشتی خود را نشان دهد.
انتهای پیام/