خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 31 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سهمیه در آزمون فراگیر ارشد پیام نور هم اعمال می‌شود

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 09 آذر 1399 - 13:23
در بیست و یکمین آزمون فراگیر ارشد پیام نور سال ۹۹ که مقرر است ۱۷ بهمن برگزار شود، دو سهمیه ایثارگران و رزمندگان اعمال می‌شود.
سهميه،رزمندگان،آزمون،ايثارگران،داوطلبان،همسر،تبصره،فرزندان،م ...

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ثبت نام بیست و یکمین دوره فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور از چهارشنبه، ۵ آذر آغاز شد و چهارشنبه، ۱۲ آذر به پایان می‌رسد.
براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، آزمون کارشناسی‌ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور روز جمعه، ۱۷ بهمن برگزار خواهد شد.
در آزمون فراگیر ارشد پیام نور دو سهمیه ایثارگران و رزمندگان اعمال می شود که جزئیات آن به شرح زیر است:
هر یک از داوطلبان متقاضی سهمیه رزمندگان و ایثارگران می‌توانند براساس شرایط خود از سهمیه رزمندگان یا ایثارگران برخوردار شوند.
سهمیه رزمندگان
رزمندگانی که مطابق آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ ۱۳۹۵/۶/۳۱ لغایت ۱۳۶۷/۶/۳۱ حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذی‌ربط (سازمان بسیج مستضعفان یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبتنام توسط سازمان بسیج مستضعفان یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید نهائی قرار گیرد.
بدیهی است در صورت تأیید نهایی توسط ارگان‌های ذی‌ربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.
تذکر مهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان سازمان بسیج مستضعفان و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج کنند.
تبصره ۱: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفان) در صورت عدم تایید سهمیه و درج سهمیه آزاد بر روی کارت شرکت در آزمون، به واحد‌های تابعه شهرستان‌های محل تشکیل پرونده مراجعه کنند.
تبصره ۲: کد پیگیری ۱۲ رقمی سازمان بسیج مستضعفان و یا نیرو‌های مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت است؛ لذا داوطلبان ضرورت دارد برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند.
تبصره ۳: مناطق عملیاتی براساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می‌شود.
تبصره ۴: مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و مأموریت‌های خدمتی پرسنل وزارتخانه ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی در جبهه و نیز طرح ۶ ماهه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی‌شود.
تبصره ۵: نیرو‌های فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.
آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزان موظفی، که از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند، با تأیید بالاترین مقام هریک از نیرو‌های مسلح (آجا)، (ودجا) و (ناجا) می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند.
این قبیل افراد می‌توانند ابتدا به سازمان‌های تابعه مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون مربوط را تکمیل و کد پیگیری ۱۲ رقمی دریافت کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید نهایی قرار گیرد.
این قبیل داوطلبان لازم است بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبتنامی علامت‌گذاری و نسبت به درج کد پیگیری ۱۲ رقمی در محل مربوط اقدام کنند.
تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح مورد تأیید نهایی قرار گیرد و در صورت تأیید نهایی توسط ارگان ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.
تبصره ۱: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان لازم است برای دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی به نشانی اینترنتی www.aja.ir مراجعه کنند.
تبصره ۲: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات مصوب ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۸ هیأت محترم وزیران و قانون اصلاح قانون مذکور مصوب ۱۱ آذر ماه ۷۱ مجلس شورای اسلامی، داوطلبانی که از سال ۱۳۶۸ به بعد یک نوبت با سهمیه رزمندگان در آزمون‌های ورودی پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۱۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، با توجه به تذکر مهم فوق می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت کنند.
در غیر این صورت حق استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون را نخواهند داشت.
تبصره ۳: آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یکبار در دوره کاردانی و یک بار هم در دوره کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۱۸ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت کنند.
داوطلبان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون‌های ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سنوات گذشته شرکت کرده اند لازم است برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق توضیحات فوق عمل کنند.
سهمیه ایثارگران
جانبازارن ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه و همچنین همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر برای استفاده از این سهمیه ایثارگران بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند و در صورت تأیید ارگان مربوط، در این آزمون در سهمیه ایثارگران گزینش می‌شوند.
بیست و پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد.
پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل نیز به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.
تذکر: طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص پیدا می‌کند.
تذکرات مهم:
براساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی و یا ۵ درصدی) ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۸۰ دصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل است.
بر اساس مصوبه دهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۸ اسفند ۹۷، ظرفیت سهمیه ایثارگران ۵ درصد و ۲۵ درصد در هر کدرشته محل درصورتی اختصاص پیدا می‌کند که امکان گرد کردن ریاضی حاصل ضرب سهم در ظرفیت وجود داشته باشد.
به عبارت دیگر اگر مقدار اعشار کمتر یا مساوی نیم باشد به عدد صحیح کوچکتر گِرد خواهد شد.
سهمیه‌های فوق براساس قوانین و مقررات موجود بوده و در صورت هرگونه تغییر در این سهمیه‌ها توسط مراجع ذیصلاح، ضوابط و مقررات اعمالی اطلاع رسانی خواهد شد.
بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۸ دی ماه ۹۵ آن دسته از داوطلبان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های شبانه و نیمه حضوری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و یا دوره‌های مجازی و پردیس خودگردان قرار گرفته اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار دیگر، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در آزمون‌های سال‌های بعد در همان مقطع خواهند بود.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/