خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اجرای طرح مستندنگاری حریم درجه یک تخت‌جمشید

ایسنا | استان‌ها | یکشنبه، 09 آذر 1399 - 13:14
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: مستندنگاری و پایش اطلاعات مربوط به حریم درجه یک این میراث جهانی برای تهیه نقشه تفصیلی و توصیفی و کاداستر منطقه اجرایی شده است.
جمشيد،تخت،كاداستر،نقشه،ميراث،جهاني،اراضي،اطلاعات،اسناد،پايگاه

ایسنا/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: مستندنگاری و پایش اطلاعات مربوط به حریم درجه یک این میراث جهانی برای تهیه نقشه تفصیلی و توصیفی و کاداستر منطقه اجرایی شده است.
حمید فدایی یکشنبه ۹ آذر درجمع خبرنگاران، گفت: برای مدیریت و حفاظت کارآمد از میراث جهانی تخت جمشید، نیازمند بانک اطلاعاتی دقیق هستیم؛ برای دستیابی به این نیاز و ایجاد بستر مناسب در راستای مدیریت و حفاظت بهتر و مطلوبتر میراث جهانی تخت جمشید، باید نقشه کاداستر منطقه تهیه شود.
وی گفت: در یک سال گذشته، تهیه نقشه کاداستر برای محورهای اصلی میدان ملل به تخت جمشید و مسیر ارتباطی تخت جمشید به نقش رستم، به دلیل اهمیت ویژه گردشگری، در دستور کار و اولویت قرار گرفت.
فدایی با بیان اینکه اراضی تملک شده توسط پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز جزو اولویت طرح تهیه کاداستر بود، گفت: این اراضی طی دهه‌های گذشته به تدریج تملک شده بود و اکنون اسناد تک برگ بخشی از این اراضی نیز صادر شده است و با جانمایی دقیق آنها روی نقشه کاداستر، زمینه مدیریت مطلوبتر فضای پیرامونی تخت جمشید و ارائه خدمات بهتر و مناسبتر به گردشگران فراهم خواهد شد.
کارشناس مسئول دفتر مستندنگاری و پایش پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید نیز گفت: برای ساماندهی این اطلاعات در قالب نرم افزار GIS و همچنین شناسایی و اقدام برای حفاظت در حرائم تخت جمشید، این دفتر طی یک برنامه ۳ ساله جمع‌آوری اطلاعات تفصیلی و توصیفی از اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داد.
علی اقر خاطرنشان کرد که این اقدامات با هماهنگی دفتر کاداستر اداره ثبت اسناد و املاک استان فارس انجام شده و اکنون پیشرفت خوبی دارد به طوریکه تاکنون مساحتی بالغ بر ۶۱۸ هکتار از این اراضی اجرایی شده است.
اقر، خاطرنشان کرد که اقدامات انجام و اطلاعات کسب شده برای سامانه کاداستر اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان مرودشت نیز قابل استفاده و بهره‌برداری است.
این کارشناس گفت: عملیات اجرایی تهیه نقشه شامل نقشه برداری با استفاده از سامانه فتوگرامتری برد کوتاه (پهپاد) تا جمع‌آوری اطلاعات از مالکین آن محدوده در حال انجام است.
انتهای پیام