خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

همکاری های کشاورزی محور گفت‌وگویی مقامات ازبکستان و قزاقستان

فارس | بین‌الملل، بین‌الملل | یکشنبه، 09 آذر 1399 - 13:14
مقامات ارشد ازبکستان و قزاقستان در نشست ویدئویی چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های کشاورزی و تعاونی صنعتی را بررسی کردند.
ازبكستان،قزاقستان،صنعتي،طرفين،تعاوني،كشاورزي،بررسي،شركت،ويدئ ...

مقامات ارشد ازبکستان و قزاقستان در نشست ویدئویی چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های کشاورزی و تعاونی صنعتی را بررسی کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «رومان اسکلیاروف» معاون نخست وزیر قزاقستان در نشست ویدئویی روند توافقات به دست آمده و همچنین چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های کشاورزی و تعاونی صنعتی را بررسی کردند.
طرفین مسائل اجرایی «نقشه جاده» مبنی بر گسترش و تعمیق همکاری‌های متقابل بین ازبکستان و قزاقستان که در ماه نوامبر سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» هماهنگ شده و شامل 22 طرح تعاونی صنعتی در زمینه‌های مجتمع زراعی و صنعتی، ماشین سازی کشاورزی، صنایع سبک، شیمی و داروسازی و همچنین تولید مصالح ساختمانی است را بررسی کردند.
طرفین در مورد برقراری تعاونی کارخانجات زراعی و صنعتی دو کشور در زمینه‌های پرورش انواع گیاهان، ایجاد باغات و مجتمع‌های مشترک دام پروری توجه خاص داشتند.
طرفین همچنین در مورد تنظیم برنامه ایجاد مراکز مشترک عمده فروشی برای سازماندهی صادرات میوه و سبزیجات توافق کردند.
طرفین در پایان این نشست ویدئویی در مورد تداوم ویدئو کنفرانس‌های منظم با هدف بررسی پیشرفت در اجرایی توافقات به دست آمده، حل و فصل سریع مسائل روز و تنظیم ابتکارات و ابعاد جدید همکاری‌های دوجانبه به توافق رسیدند.
هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.
مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در سال 2019 میلادی با 10.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل در سطح 2 میلیارد و 750 میلیون دلار قرار گرفته است.
هم اکنون در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان از جمله 192 شرکت مشترک و 37 شرکت با 100 درصد سرمایه‌گذاران قزاق در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.
همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.
بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.
انتهای پیام/