خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کرکره بسته مغازه های باز

ایسنا | استان‌ها | یکشنبه، 09 آذر 1399 - 13:14
بجنورد چندین ماه است که قرمز است و از این وضعیت خارج نشده هر محدودیتی که تاکنون در کشور اعلام شده از جمله محدودیت های ساعتی در این شهر نیز اعمال شده است.
مغازه،هفته،فروش،فروشگاه،صنفي،مواد،فعاليت،بجنورد،تعطيل،محدودي ...

ایسنا/خراسان شمالی بجنورد چندین ماه است که قرمز است و از این وضعیت خارج نشده هر محدودیتی که تاکنون در کشور اعلام شده از جمله محدودیت های ساعتی در این شهر نیز اعمال شده است.
یکی از گلایه هایی که همیشه مسئولان علوم پزشکی در استان خراسان شمالی داشته اند این بوده که مردم دستورالعمل های بهداشتی را به خوبی رعایت نمی کنند و از سوی دیگر برگزاری مراسم هایی همچون عروسی در این منطقه به خصوص در روستاهای آن ها به قوت خود باقی بود.
اما بازهم محدودیت های دوهفته ای در این استان به مرحله اجرا درآمده و مسیرهای ورودی و خروجی شهرهای این استان مسدود شد تا شاید بتوانند از حجم بار بیماری بکاهند.
هم اکنون اغلب مغازه ها در بجنورد به جزء نانوایی، سوپرمارکت و مواد غذایی باید تا مدت دو هفته بسته باشند اما اگر سری به بازار بجنورد بزنیم با موارد دیگری مواجه می شویم.
از سمت میدان کارگر به سمت میدان شهید حرکت می کنم به یک مغازه لباس فروشی می رسم که کرکره را تا نیمه بالا داده و لامپ های مغازه هم روشن است.
به داخل مغازه می روم و قیمت یک لباس را از فروشنده می پرسم و او هم جواب می دهد، از مغازه دار سوال می کنم مگر نباید تعطیل باشید؟
چرا مغازه را تعطیل نکرده اید؟
می گوید: اجاره این مغازه سه میلیون تومان است اگر دو هفته تعطیل کنم کرایه مغازه را از کجا بیاورم؟
وی ادامه می دهد: به هیچ عنوان دوست نداریم به صورت پنهانی مغازه را باز کنیم اما چاره ای نیست، کرونا از یک سو، بالا رفتن قیمت اجناس و پایین آمدن قدرت خرید مردم از سوی دیگر باعث شده تا خیلی سخت گذران کنیم.
از مغازه بیرون می آیم و همین طور که به مغازه ها نگاه می کنم ناگهان چشمم به یک دست فروش می خورد، تا به حال فروش کیف و چمدان را در کنار خیابان های شهر بجنورد ندیده بودم اما مرد دست فروش در آن سوز و سرما بساطش را پهن کرده و منتظر مشتری بود.
قبلا غرفه در دوشنبه و پنج شنبه بازار می گرفتم و وسایلم را در آنجا می فروختم این را مرد فروشنده گفت و ادامه داد: اما الان دوشنبه و پنج شنبه بازار در همه شهرهای استان تعطیل شده و مجبور هستم در کنار خیابان بساط پهن کنم.
وی افزود: قبلا که فروش چندانی نداشتیم حالا کرونا هم سربار شده است مدام از این خیابان و آن خیابان در حال فرار کردن از دست ماموران سد معبر شهرداری هستم.
کمی جلوتر رفتم همه مغازه های پلاستیک و ظروف یک بار مصرف فروشی باز و در حال فعالیت بودند، کمی که جلوتر رفتم با یک صحنه جالب مواجه شدم باز بودن یک فروشگاه که وسایل خرید یک تازه عروس و داماد همچون آینه و شمعدان، کتاب قرآن و ...
می فروخت.
فروشنده مغازه گفت: ما فروش داریم و عروس و دامادهایی که تازه عقد کرده اند و یا می خواهند تازه عقد کنند برای خرید اولیه عروسی همچون چمدان، چادر، کتاب قرآن به بازار مراجعه می کنند.
ولی آرایشگاه ها از جمله صنوفی هستند که نباید طی این دو هفته فعالیت کنند اما تعدادی از آرایشگاه های زنانه و مردانه به مشتریان ثابت و همیشگی خود نوبت داده و به صورت چراغ خاموش کار می کنند.
در این میان به برخی از فروشگاه ها همچون فروشگاه های دخانیاتی رسیدم که جزء صنوفی هستند که باید تعطیل باشند و فعالیت نکنند اما در دوران اعمال محدودیت دو کاره شده و امر فروش مواد غذایی را نیز انجام می دهند.
در واقع این فروشگاه ها برای اینکه بتوانند طی این دو هفته فعالیت کنند مقدار مواد غذایی را جلوی درب مغازه خود قرار داده که بگویند فقط فروش مواد دخانی را ندارند بلکه فروشگاه مواد غذایی هستند.
هر چند که فروشگاه های مواد غذایی، سبزی و میوه فروشی طی این روزها می توانند فعالیت کنند اما فعالیت آن ها منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی است اما متاسفانه برخی از صاحبان سبزی فروشی همچنان در مقابل استفاده از ماسک مقاومت از خود نشان می دهند و استدلالشان نیز این است همیشه دستهایشان در گل و آب سبزی است و چگونه باید یک شبانه روز را با این وضعیت طی کنند و عین همین بهانه را مکانیکی های حواشی شهر می آورند که چگونه با دست های روغنی باید ماسک استفاده کنند.
پلمب ۵۴ واحد صنفی در خراسان شمالی به علت عدم رعایت محدودیت های کرونایی
مهدی کرامتی مدیر کل بازرسی عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: با اعمال محدودیت های کرونایی از ابتدای هفته گذشته تاکنون ۵۴ واحد صنفی به علت عدم توجه به دستوالعمل ها پلمب شدند.
وی اظهارکرد: طی هفته گذشته ۱۲ هزار و ۱۳۷ واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفتند.
وی افزود: طی بازرسی های انجام شده ۲۴۸ واحد صنفی اخطار دریافت دریافت کردند.
به گفته کرامتی ۱۶ واحد صنفی نیز طی هفته گذشته مشمول جریمه شدند.
وی میزان جریمه ای که طی این هفته واحدهای صنفی مشمول آن شدند را پنج میلیون و ۳۷۰ هزار تومان اعلام کرد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بازرسی و نظارت ها طی این هفته به قوت خود ادامه خواهد داشت.
غلامرضا عوض زاده فرماندار بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: میزان رعایت مردم در خصوص عدم تردد از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در ابتدا تا نقطه مطلوب فاصله داشت.
وی افزود: اما بعد از آن، این وضعیت نیز رو به بهبودی رفت و البته پوشش نیروی انتظامی که در ابتدا فقط در هسته مرکزی شهر بود تا مناطق حواشی شهر هم گسترش یافت.
انتهای پیام