خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

داستانِ یک تنهایی پر هیاهو/باید و نبایدهای رفتار با سالمندان در دوران کرونا

فارس | برگزیده | یکشنبه، 09 آذر 1399 - 11:13
نگرانی های پی در پی، استرس هایی همراه با تیک های عصبی، افسردگی، حس تنهایی، فشار خون، دردهای جسمانی و ... همگی ارمغان ویروس کویید 19 برای سالمندان بوده است.
سالمندان،برايشان،حس،وضعيت،خانه،تنهايي،روزها،سالمندي،مجازي،مر ...

نگرانی های پی در پی، استرس هایی همراه با تیک های عصبی، افسردگی، حس تنهایی، فشار خون، دردهای جسمانی و ...
همگی ارمغان ویروس کویید 19 برای سالمندان بوده است.
گروه خانواده:این روزها سالمندان، از روزمرگی هایی که عاشق آن ها بوده‌اند جدا شده‌اند.
ممکن است این جدایی رگه‌هایی از اضطراب و تنش را در روان آن ها ایجاد کرده باشد.
حالی که این روزها اکثر سالمندان گرفتار آن شده اند، نگرانی های پی در پی، استرس هایی همراه با تیک های عصبی، افسردگی، حس تنهایی، بالا رفتن فشار خون، دردهای جسمانی و ...
همگی ارمغان ویروس کویید 19 برای سالمندان بوده، قشری که حتی در روزهای عادی و پیش از ورود مهمانی ناخوانده به نام کرونا هم بیشتر از اقشار دیگر نیازمند توجه و رسیدگی بودند و حالا این نیاز دو چندان شده است.
خرید خانه شان را بر عهده بگیرید
این روزها با توجه به وضعیت عمومی کشور و قرنطینه اجباری، بسیاری از سالمندان حتی در تأمین مایحتاج اولیه دچار مشکل شده اند و امکان رفت و آمد و خریدهای حضوری برایشان سخت شده و از آنجایی که بسیاری از آن ها با شیوه های خرید اینترنتی آشنایی ندارد، حس نیازمندی شان بیش از پیش خودنمایی می کند.
اگر سالمندی دارید که بیش از 60 سال از سن او گذشته، تنها و بدون همسرش زندگی می کند و هیچ پرستاری ندارد باید بدانید که همچون یک کودک ترسیده و رها شده به شدت نیاز به مراقبت دارد، بسیاری از ما گمان می کنیم که در این شرایط باید از پدر و مادر خود دوری کنیم اما این توصیه بیشتر برای افرادی ضرورت دارد که احتمال بیماری را می دهند و یا به دلیل عدم ماندن در خانه ممکن است ناقل ویروس باشند.
در این شرایط هم می توانید کمک حال آن ها باشید و حداقل خرید خانه شان را به عهده بگیرید و به صورت اینترنتی مایحتاجی را که نیاز دارند برایشان ارسال کنید.
سعی کنید از طریق تماس تصویری به صورت مرتب از وضعیت شان مطلع شوید و در این میان اجازه دهید تا با نوه های خود هم صحبت کنند تا گرفتار سندرم «آشیانه خالی» نشوند، سندرمی که نوعی حس اندوه و تنهایی را برایشان به همراه دارد.
تماس تصویری برقرار کنید
اما در صورتی که از سلامت خود مطمئن هستید و یا می دانید که به اصطلاح خانه تان وضعیت سفید دارد، بهتر است پدر یا مادر سالمند خود را به خانه بیاورید تا بتوانید حداقل از لحاظ بهداشت روانی به آن‌ها کمک کنید.
دیدن و شنیدن اخبار منفی را برای سالمندان ممنوع کنید
بهتر است تا حد امکان سالمندِ خود را در معرض دیدن یا شنیدن اخبار منفی قرار ندهید، برایشان فیلم بگذارید یا موسیقی آرام پخش کنید و تشویق شان کنید تا همبازی بچه ها شوند، سالمندان عاشق تعریف کردن خاطرات جوانی شان هستند و شما می توانیداین روزها با فراغ بال بیشتری پای صحبت هایشان، هرچند تکراری بنشینید.
حواس تان باشد که افسردگی می تواند سیستم ایمنی بدن سالمندان را تهدید کنید، به همین جهت به صورت مرتب با آنها در ارتباط باشید و اجازه فکر و خیال های منفی و استرس های بیش از اندازه را به آنها ندهید.
پیاده روی های روزانه را فراموش نکنید
سالمندان مثل افراد جوان تر به دنبال فضای مجازی نیستند، بنابراین طی این مدت شما هم کمتر در فضای مجازی باشید و بیشتر با آنها معاشرت کنید، اگر هم خواستید از فضای مجازی استفاده کنید برنامه ای ترتیب دهید تا آنها هم با استفاده از این تکنولوژی و در یک تماس تصویری با دوستان و خانواده خود دیداری تازه کنند.
در صورتی که توان حرکت دارند با آنها برای 15 تا 20 دقیقه صبح زود یا شب‌ها به پیاده روی بروید اما حتما ًپروتکل های بهداشتی را رعایت کنید.
این پیاده روی ها علاوه بر بهبود حال روحی سالمندان، از خشکی عضلات آن ها پیشگیری می کند.
وضعیت سلامت شان را رصد کنید
حتماً ساعت خوابشان را کنترل کرده و میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی شان بگنجانید، با یک پزشک مشورت کنید و مکمل های غذایی و ویتامین های مورد نیاز را برای تقویت سیستم ایمنی بدنشان تهیه کنید.
با توجه به اینکه سالمندان آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایر گروه های سنی دارند و فشار خون بالا، مشکلات قلبی و عروقی و مشکلات تنفسی، جز شایع‌ترین مشکلات دوران سالمندی به شمار می رود، بهتر است وضعیت سلامت شان را به صورت مرتب رصد کنید.
این روزهای سخت بهترین فرصت برای عملی کردن شعار «احترام به سالمندان» است، قشری که با گذشت زمان و قدم گذاشتن در مسیر سالمندی حس تنهایی، بی کفایتی و مهم نبودن به سراغشان آمده و نوبت ماست که زحمات روزهای طلایی جوانی شان را برایشان جبران کنیم.
انتهای پیام/