خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

زاخارووا: آمریکا به دنبال پوشاندن مجرمان واقعی تحریکات با سلاح‌های شیمیایی است

ایسنا | بین‌الملل | یکشنبه، 09 آذر 1399 - 10:32
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، آمریکا و همپیمانان اروپایی آن به دنبال پوشاندن مجرمان واقعی پشت تحریکات مربوط به سلاح‌های شیمیایی با طرح اتهامات علیه روسیه و افزایش فشار بر مقامهای سوری هستند.
تسليحات،شيميايي،روسيه،آمريكا،همپيمانانش،سازمان،همپيمانان،تحر ...

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، آمریکا و همپیمانان اروپایی آن به دنبال پوشاندن مجرمان واقعی پشت تحریکات مربوط به سلاح‌های شیمیایی با طرح اتهامات علیه روسیه و افزایش فشار بر مقامهای سوری هستند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری گفت: آمریکا از همپیمانانش می‌خواهد فشارها را بر رهبران سوریه افزایش دهند و آنطور که گفته‌اند در کنفرانس بعدی کشورهای عضو کنوانسیون تسلیحات شیمیایی سیگنالهایی قدرتمند به روسیه بفرستند.
واضح است که هدف انجام هر کار ممکن برای پوشاندن مغزمتفکرها و سازماندهنده‌های واقعی همه این تحریکات مربوط به سلاح‌های شیمیایی است.
به گفته زاخارووا، شبه نظامیان سوریه به سبب حمایت شرکای یورو-آتلانتیکی آنها به مهارتهایی در زمینه تروریسم شیمیایی دست یافته‌اند.
وی افزود: به نظر می‌رسد آمریکا و همپیمانانش در ضمن پیگیری اهداف ژئوپلتیکی خود اهمیت نمی‌دهند که این نوع رویکرد چطور بر وضعیت امنیتی در خاورمیانه و فراتر از آن تاثیر خواهد گذاشت.
این دیپلمات روس تصریح کرد، آمریکا تنها عضو کنوانسیون تسلیحات شیمیایی است که هنوز روند نابودسازی ذخایر اعلام شده تسلیحات شیمیایی خود را تکمیل نکرده است.
زاخارووا ادامه داد: حادثه رخ داده برای آلکسی ناوالنی، وبلاگ نویس روس صراحتا نشان داد که بسیاری از همپیمانان آمریکا از جمله همپیمانان اروپایی آن دانش و ظرفیتهای فنی تولید ماده نوویچوک را دارند.
با این وجود، اتهامات آنها مبنی بر اینکه روسیه یک برنامه دولتی تسلیحات شیمیایی دارد و هنجارهای کنوانسیون تسلیحات شیمیایی را تضعیف می‌کند همچون تلاشهایی بی پروا برای توجیه فعالیتها در مخالفت با روسیه از طریق اعمال تحریمها به شیوه‌ای کاملا بدبینانه هستند؛ کاری که تبدیل به عادت آمریکا و همپیمانانش شده است.
او افزود، آمریکا و همپیمانانش عمدا به دنبال درگیر ساختن سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بازی سیاسی خود هستند.
با این حال به گفته زاخارووا، در نتیجه "رسوایی‌های پیرامون گزارشهای دروغ درباره تحریکات با سلاحهای شیمیایی در سوریه" وجهه این سازمان خدشه دار شده است و تلاشهای آنها برای تحمیل اراده خود بر دبیرخانه فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی چیزی است که باعث تضعیف فعالیت این سازمان شده است.
زاخارووا همچنین تاکید کرد، بیانیه اخیر برلین در تاکید بر ضرورت مدرنیزه سازی مساله کنترل تسلیحات متعارف در اروپا مغایر با فعالیتهای ناتو که ناقض معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) هستند، است.
زاخارووا به ابهام آمیز و غیرمنسجم بودن موضع دولت آلمان در خصوص مسائل امنیتی اروپا در ضمن تداوم "شرکت فعالانه برلین در فعالیتهای تحریک آمیز و بی ثبات کننده مرتبط با به اصطلاح ماموریتهای اشتراک هسته ای ناتو" و متناقض بودن این مواضع با درخواستش برای مدرنیزه سازی کنترل تسلیحات اشاره کرد.
به گفته زاخارووا ماموریتهای اشتراک هسته‌ای ناتو مشارکت کشورهای غیرهسته‌ای در برنامه ریزی استفاده از تسلیحات هسته‌ای و آموزش مربوط به مهارتهای مرتبط را در نظر گرفته که مستقیما منجر به نقض معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای می‌شود.
زاخارووا خاطرنشان کرد: بهبود هر چه بیشتر اقدامات اعتماد ساز و امنیت ساز و ایجاد نظام جدید کنترل تسلیحات تنها در صورتی امکانپذیر است که شرایط مطلوب برقرار شود و در درجه اول کشورهای غربی سیاست به اصطلاح مهار روسیه را رد کنند.
در این زمینه روسیه پیشنهاد تمرکز بر اجرای تدابیر موجود مربوط به تقویت اعتماد و امنیت را به همراه گام‌های مشخصی برای کاستن از تنش و فعالیتهای نظامی در طول مرزهای ناتو-روسیه را می‌دهد.
انتهای پیام