خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بروکراسی اداری، مانعی برای تحقق جهش تولید

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | یکشنبه، 09 آذر 1399 - 10:12
به باور کارشناسان برخی بروکراسی‌های اداری، مانعی می‌شوند برای افرادی که سعی در کارآفرینی و یا قصد دریافت پروانه بهره‌برداری دارند.
دولت،كسري،افزايش،بودجه،توليد،جهش،نقدينگي،اقتصاد،دولتي،حمايت، ...

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در حوزه اقتصادی هر کشوری مولفه‌هایی هستند که نیاز به تقویت و برخی مولفه‌های دیگر نیاز به رفع شدن دارند که در همه جوامع قسمت عظیمی از این وظایف بر عهده دولت است.
با حرکت در بطن هر جامعه و کشوری می‌توان اثری از آن‌ها را پیدا کرد؛ عواملی که برخی باید رفع و برخی دیگرشان تقویت شوند.
«کسری بودجه»، «افزایش سرمایه گذاری دولتی و نهاد‌های عمومی»، «جهش تولید» و «حمایت از قشر‌های ضعیف» هم از جمله این موارد هستند؛ مولفه‌هایی که رهبر انقلاب هم همین چند روز پیش آن‌ها مواردی تاثیر گذار در اقتصاد خواند.
اما سوالی که حالا پیش می‌آید این است که در این میان دولت چه وظیفه‌ای دارد؟
در ادامه گزارش ما برخی از وظایف دولت برای پیش برد این امور را بررسی می‌کنیم.
وقتی دخل و خرج دولت به هم نمی‌خورد!
در این چند، سال پیش آمده که دولت با کسری بودجه مواجه شود، یعنی درآمدش از مخارجش کمتر باشد.
در کشور ما البته این اتفاق رابطه‌ای مستقیم با بحث تحریم‌ها دارد، درآمد کشور ما پیش از تحریم، عموما وابسته به نفت بوده وحالا که غربی‌ها اجازه صادرات نفت به ایران نمی‌دهند، این کسری بودجه تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد.
البته یکی دیگر از درآمد‌های دولت بحث مالیات است، اما به وضوح مشخص است که دولت نمی‌تواند فشار ناشی از نبود در آمد نفتی را با مالیات جبران کند؛ علاوه بر این در چنین شرایطی دست درازی به منابع بانک مرکزی تنها به افزایش تورم منجر خواهد شد؛ در ادامه نیز تورم باعث کاهش کارایی مدیریت دولتی خواهد شد.
در این شرایط دولت اول از همه باید به این مهم دقت کند که انتشار پول افزایش پیدا نکند چرا که این افزایش، به تورم بیشتر دامن خواهد زد.
در واقع زمانی که انتشار پول را افزایش می‌دهیم، به صورت تکاثری نقدینگی گسترش پیدا می‌کند و افزایش نقدینگی به معنای افزایش بی‌ثباتی در اقتصاد است.
نقدینگی بالا اقتصاد را از ثبات خارج خواهد کرد و در شرایط متلاطم و بی‌ثبات اقتصادی، اساسا نقدینگی به سمت بخش تولید نمی‌شود.
البته دولت توانست بخشی از کسری بودجه‌اش را با افزایش سرمایه گذاری فروش منابع‌اش در بورس رفع کند.
فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در ۷ مهر ۹۹، در این رابطه بیان کرد که در شش ماه گذشته، توانسته‌ایم جبران کسری منابع خود را از محل فروش اوراق و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی جبران کنیم.
موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره این موضوع بیان کرد که یکی از موانعی که باعث شده ما با مشکلات مختلفی رو به رو شویم، کسری بودجه‌ای مشخص است، چراکه ما پیش بینی کرده بودیم به عنوان مثال ۱ میلیون بشکه نفت در سال ۹۹ صادر کنیم که با توجه به سختگیرانه‌تر شدن تحریم‌ها نتوانستیم این صادرات را انجام دهیم که این به وجود آمدن کسری بودجه را طبیعی می‌کند؛ همچنین ویروس کرونا که شیوع آن در تمام دنیا جولان می‌دهد مقداری از کسری بودجه به واسطه آن ایجاد شد.
شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در زمان کرونا نتوانستند تمام ظرفیت خود فعالیت داشته باشند، همچنین برخی که نتوانستند مالیات خود را به همین دلیل پرداخت کنند، عامل دیگری برای کسری بودجه بود.
وظیفه دولت برای تحقق جهش تولید چیست؟
موسوی لارگانی معتقد است که اگر ما بخواهیم این کسری بودجه در ماه‌های پایانی سال کم اثر‌تر باشه، دولت باید تکیه به تولید داخل و رهنمودی رهبر انقلاب درباره جهش تولید را در اولویت خود قرار دهد.
حالا در جایی دیگر این سوال به وجود می‌آید که وظیفه دولت برای تحقق جهش تولید چیست؟
به باور کارشناسان برخی بروکراسی‌های اداری، مانعی می‌شوند برای افرادی که سعی در کارآفرینی و یا قصد دریافت پروانه بهره‌برداری دارند؛ این موضوعات‌ مانعی برای جهش تولید هستند و دولت به عنوان بازوی اجرایی موظف است این مشکلات را به حداقل برساند.
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهم برای جهش اقتصادی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است، بیان کرد که می‌توانند با هزینه ناچیز و ایجاد اشتغال بالا و همچنین با برنامه ریزی‌های دقیق خیلی از اهداف دست نیافتنی در حوزه‌های مختلف را محقق کنند،؛ طبق آمار به دست آمده شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند در بخش کرونا هم بخشی مشکلات را حل کنند؛ این شرکت‌ها هم با کمی حمایت می‌توانند بازدهی بالایی داشته باشند، که دولت باید از آن‌ها حمایت کند.
در واقع مسئولان دولتی می‌توانند با اتخاذ سیاست‌های مناسب و حمایت از واحد‌های تولیدی و شرکت‌های کارآفرین می‌توانند با حداقل هزینه، پایه‌های اقتصاد را محکم‌تر کنند.
گزارش از محمدجواد رهنما
انتهای پیام/