خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 31 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تعیین دبیرکل جدید سازمان همکاری اسلامی

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | یکشنبه، 09 آذر 1399 - 10:06
اعضای سازمان همکاری اسلامی «حسین ابراهیم طه» وزیر خارجه سابق چاد را به عنوان دبیرکل جدید این سازمان انتخاب کردند.
سازمان،اسلامي،همكاري،عنوان،چاد،طه،ابراهيم،انتخاب،امورخارجه،د ...

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از النشره، اعضای سازمان همکاری اسلامی پس از ریاست «یوسف العثیمین» از عربستان سعودی این بار برای رعایت تنوع جغرافیایی، عضوی از کشوری آفریقایی را به عنوان رئیس آتی انتخاب کردند.
اعضای سازمان همکاری اسلامی در چهل و هفتمین نشست وزیران امورخارجه کشور‌های سازمان همکاری اسلامی که روز‌های جمعه و شنبه در شهر نیامی پایتخت نیجر برگزار شد، «حسین ابراهیم طه» وزیر خارجه سابق چاد را به عنوان دبیرکل جدید این سازمان انتخاب کردند.
ابراهیم طه در نوامبر ۲۰۲۱ و پس از پایان دبیرکلی العثیمین، به طور رسمی کار خود را به عنوان دبیرکل جدید آغاز خواهد کرد.
العثیمین در حاشیه نشست وزیران امورخارجه کشور‌های سازمان همکاری اسلامی انتخاب ابراهیم طه را تبریک گفت و اعلام کرد: وزیران خارجه بار دیگر به تعهد خود به مسئله فلسطین با مرکزیت تشکیل کشور مستقل فلسطینی درچارچوب راه‌حل دو دولتی و بر اساس قانون بین‌المللی تأکید کردند.
او گفت: سازمان همکاری اسلامی یک سازمان دینی و سیاسی است و ما هرگونه دخالت در امور داخلی کشور‌های عضو را براساس منشور این سازمان مردود می‌دانیم.
در این نشست همچنین ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ویروس کرونا جمع‌آوری شد.
دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در معرض خطر قرار دادن جان اقلیت روهینگیایی در میانمار را نیز محکوم و بر تمایل خود برای همگام شدن با تحولات اوضاع منطقه ساحل آفریقا و چالش‌ها در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز انتخاب ابراهیم طه را تبریک گفت تاکید کرد که انتخاب وی بر اساس اصل تنوع جغرافیایی عادلانه و اعطای فرصت به اعضا بوده است و ریاض از دبیرکل جدید حمایت می‌کند تا نقشی فعال در خدمت به مسائل امت اسلامی سراسر جهان داشته باشد.
ابراهیم طه دیپلمات اهل چاد است که به عنوان دبیر در وزارت امورخارجه این کشور در بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ مشغول به کار شد و در میان سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ به عنوان مدیر دفتر وزیر امورخارجه چاد در انجامینا؛ پایتخت این کشور تعیین شد.
همچنین از ژوئن ۱۹۹۱تا سال ۲۰۰۱ به عنوان دبیر اول سفارت چاد در ریاض عربستان و سپس به مدت پنج سال سفیر چاد در تایوان بود و از سال ۲۰۰۶ نیز به عنوان سفیر کشورش در فرانسه و سفیر آکرودیته در واتیکان خدمت کرد.
سازمان همکاری اسلامی متشکل از ۵۷ کشور است که در سال ۱۹۶۹ میلادی در رباط مغرب تشکیل شد.
دبیرکلی سازمان همکاری اسلامی پنج ساله است.
انتهای پیام/