خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سینمای مستند بالاتر از سینمای داستانی ایستاده است

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 07 آذر 1399 - 14:31
کارگردان مستند «قلب من» معتقد است استقبال از مستندهای ایرانی در جشنواره‌های معتبر نشان دهنده رشد این جریان و اقبال جهانی به آن است.
مستند،جشنواره،سينماي،فيلم،ايراني،آنلاين،سينما،رويداد،تماشاي، ...

یاسر طالبی مستندساز درباره چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» به خبرنگار مهر گفت: اتفاقی که مستندسازان ایرانی رقم زده‌اند منجر به این شده که سینمای مستند پیش روتر از سینمای داستانی ما باشد.
خوشبختانه امروز فستیوال رده بالایی در دنیا وجود ندارد که فیلم‌های مستند ایرانی در آن حضور پیدا نکنند.
همیشه فیلم‌های ایرانی در بخش‌های کوتاه، نیمه‌بلند و بلند در جشنواره‌های معتبر دنیا حضور دارند و حتی افتخار کسب می‌کنند.
این نشان می‌دهد که سینمای مستند ایران در جهان شناخته شده است.
بسیاری از مخاطبان جهانی پیگیر سینمای مستند ایران هستند و علاقه‌مندند از طریق تماشای فیلم‌های مستند ایرانی فضای کشور ما را درک کنند.
فکر می‌کنم بازار هدف فیلم‌های مستند ایرانی بسیار بیشتر است.
کارگردان مستند «دلبند» بیان کرد: اکثر بحران‌ها فقط در قالب گزارش‌های خبری از تلویزیون پخش می‌شود، اما واکاوی و بررسی آن بحران برعهده مستندساز است.
فیلمساز مستند به دلیل محدودیت‌هایی که با آن مواجه است کمتر می‌تواند در تلویزیون تاثیرگذار باشد به همین جهت فیلم خود را به شکل مستقل می‌سازد.
ساخت فیلم مستند راحت‌تر از فیلم داستانی است اما تلاش، پیگیری و ممارست بیشتری می‌طلبد.
وی ادامه داد: به مردم و علاقمندان سینمای مستند توصیه می‌کنم که در شرایط فعلی و با وجود برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره «سینماحقیقت» در خانه بمانند و جشنواره را دنبال کنند.
لذتی که حین تماشای فیلم خودم در کشورهای دیگر داشتم بسیار عجیب بود، برای آن‌ها سینمای مستند بسیار اهمیت داشت و این موضوع باعث ایجاد شور و شعف در من می‌شد.
امیدوارم این اتفاق در کشور ما هم بیفتد و شهروندان با حمایت از سینمای مستند و پیگیری آن به افزایش دانش خود کمک کنند و دغدغه فیلمساز را هم درک کند.
کارگردان مستند «فرزندان» عنوان کرد: اینکه جشنواره تاثیر خود را در جامعه بگذارد اهمیت دارد.
در فستیوال‌های بزرگ دنیا شهروندان درگیر آن رویداد می‌شوند.
مخاطب عادی سینما هم به تماشای فیلم مستند می‌نشیند و سالن نمایش فیلم‌ها همیشه پر از تماشاگر است.
جشنواره «سینما حقیقت» متعلق به فیلمسازان است اما آنچه که اهمیت دارد، تاثیرگذاری این رویداد در جامعه و بین مردم است.
جذب نگاه مردمی به سینمای مستند برگ برنده جشنواره «سینما حقیقت» است.
وی در پایان تاکید کرد: آنلاین شدن این دوره از جشنواره فرصت مناسبی است تا تعداد گسترده‌تری از مخاطبان را با جشنواره همراه کنیم.
به نظر من برگزاری آنلاین جشنواره اتفاق بی‌نظیری است، اگر شبکه‌های مجازی و تلویزیون با این رویداد همکاری کنند و تبلیغات گسترده‌ای پیش از آغاز جشنواره داشته باشند که مردم نسبت به این دوره آگاه شوند.
حال فیلمسازان به دلیل برپایی جشنواره «سینماحقیقت» خوب است و امیدوارم حال مردم هم خوب شود و به زودی بحران کرونا پایان یابد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی‌مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.