خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حاشیه نشینی تهدیدی جدی برای ساوه/ساخت وسازها قانونمند شوند

ایسنا | سیاسی، استان‌ها | پنجشنبه، 06 آذر 1399 - 16:31
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی حاشیه نشینی را تهدیدی برای ساوه دانست و خواستار قانونمند شدن ساخت و سازها با تقویت نظارت در این شهر شد.
ساوه،مسكن،زمين،اراضي،ملي،طرح،بام،منجر،اقدام،تكليف،شهرستان،پر ...

ایسنا/مرکزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی حاشیه نشینی را تهدیدی برای ساوه دانست و خواستار قانونمند شدن ساخت و سازها با تقویت نظارت در این شهر شد.
حجت‌الاسلام محمد سبزی امروز پنجشنبه ۶ آذرماه در جلسه بررسی مشکلات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن و تعیین تکلیف اراضی بام ساوه که با حضور معاون عمرانی استاندار مرکزی، فرماندار، مدیران دستگاههای خدمات‌رسان استانی و شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری ساوه برگزار شد، اظهار کرد: مسکن مهمترین نیاز و مشکل اصلی مردم این شهر مهاجرپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه ساوه به لحاظ صنعتی بودن پذیرای جمعیت مهاجر از نقاط مختلف کشور است، افزود: سرریز جمعیت کشور به این شهرستان منجر به ایجاد سکونتگاه های غیرمجاز و غیررسمی شده است و معضلات خاص فرهنگی و اجتماعی را در پی دارد.
این نماینده مردم در خانه ملت با تاکید بر اینکه زمین به اندازه کافی برای واگذاری به افرادی که در صدد احداث مسکن در ساوه هستند، وجود دارد، افزود: متاسفانه در گذشته در پی برخی سیاست‌های اشتباه زمین مورد نیاز احداث مسکن در ساوه واگذار نشده است و همین عامل منجر به ایجاد سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای با ساخت و ساز غیرمجاز شده است.
کوتاهی‌های قبلی منجر به تعدد پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ و صدور حکم تخریب و قلع و قمع شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید سازوکار قانونی اتخاذ شود تا ساخت و سازها قانونمند شوند، افزود: طرح اقدام ملی مسکن با احداث ۱۷۰۰ واحد مسکونی حرکت بابرکتی است و شهری نظیر ساوه را برای تامین مسکن مورد نیاز مردم در آینده امیدوار می کند.
حجت الاسلام سبزی با اشاره به اینکه باید همه ساله به تناسب افزایش جمعیت، زمین واگذار شود، افزود: منع صدور سند و پروانه برای زمین های با متراژ کمتر از ۱۷۰ متر مربع در این شهرستان مشکل ساز است.
وی در خصوص اراضی موقوفه‌ بام ساوه که ۹۰ هکتار آن متعلق به راه وشهرسازی گفت: این موضوع منجر به بروز برخی نارضایتی ها شده است که به گذشته برمی‌گردد و باید وضعیت اراضی و مالکیت آن دسته از اراضی که به مردم واگذار شده است، تعیین تکلیف شود.
در ادامه معاون استاندار و فرماندار ساوه گفت: طرح اقدام ملی مسکن یکی از اتفاقات خوب در کشور است که منجر به مهار قیمت مسکن با تأمین نیاز اقشار محروم شده است.
علی میرزایی افزود: موضوع تعیین تکلیف اراضی بام ساوه با پیگیری اداره اوقاف و دستگاههای متولی امر در دستور کار قرار گرفته و بزودی مشکل مردم برطرف خواهد شد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز گفت: ساوه در اجرای طرح اقدام ملی مسکن پیشگام تر از سایر شهرهای استان مرکزی است.
احمد مرزبان با اشاره به تعریف سه پروژه در قالب طرح اقدام ملی مسکن گفت: پروژه ۳۸۴ واحدی در مرحله اول، ۴۸۶ پروژه در فاز دوم و ۷۶۸ واحد در مرحله سوم از جمله پروژه های تعریف شده برای ساوه است که از بین ۴۲۰۰ متقاضی ثبت نامی پس از پالایش، حدود ۲۱۰۰ نفر واجد شرایط قرار گرفتند که ۱۷۰۰ واحد مسکونی واجدین شرایط تامین شده است.
وی افزود: زمین ۹۰ هکتاری بام ساوه نیز برای آینده نگری تامین نیاز مسکن از سوی دولت در اختیار شهرستان قرار گرفته است تا پس از طرحی در فاز اول و مشخص شدن قیمت کارشناسی به محض اخذ مجوز از سازمان ملی زمین و مسکن، این زمین برای آماده سازی به فراخوان گذاشته خواهد شد تا از این ۹۰ هکتار برای حدود پنج هزار نفر مسکن تولید و عرضه شود.
جلسه تعیین تکلیف اراضی اوقاف واقع در بام ساوه با حضور نماینده مجلس، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، فرماندار، مدیرعامل‌های آب و فاضلاب و توزیع برق استان و مسئولین شهرستان برگزار شد.
همچنین در این نشست راهکارهای تامین زمین، آب و برق و گاز و اجرای طرح آماده سازی جهت ساخت ۱۷۰۰ واحد مسکن در سطح شهر ساوه مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.
انتهای پیام