خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کشت دانه‌های روغنی یک نیاز ملی است

ایسنا | استان‌ها | پنجشنبه، 06 آذر 1399 - 16:31
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اهمیت کشت دانه‌های روغنی، به عنوان یک نیاز ملی، از کشت دانه روغنی کاملینا برای نخستین بار در استان و در شهرستان جوین خبر داد.
كشت،روغني،جوين،هكتار،گياه،شهرستان،دانه

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اهمیت کشت دانه‌های روغنی، به عنوان یک نیاز ملی، از کشت دانه روغنی کاملینا برای نخستین بار در استان و در شهرستان جوین خبر داد.
علی اکبر قارزی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی که در واردات روغن وجود دارد، در حال حاضر کشت دانه‌های روغنی یک نیاز ملی است و به همین منظور برای اولین بار در استان، دانه روغنی کاملینا در سطح ۱۸ هکتار در جوین کشت شده است.
وی اظهار کرد: این گیاه کم‌آب‌طلب بوده، نسبت به سرما و خشکی مقاوم است و به طور کلی با آب و هوای منطقه سازگار است.
علاوه بر این گیاه کاملینا هزینه تولید پایینی دارد و به همین دلیل کشت آن برای کشاورزان مقرون به صرفه است.
قارزی ادامه داد: کشت گیاه کاملینا در جوین مهر و آبان انجام شد که میزان مصرف بذر ۶ تا ۷ کیلوگرم در هکتار بود و این دانه‌های روغنی در بهار برداشت خواهد شد؛ متوسط عملکرد این گیاه نیز ۲ تن در هکتار پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به اهمیت کشت دانه‌های روغنی، دانه روغنی کلزا را از دیگر دانه‌های روغنی ارزشمند دانست که در حال حاضر در شهرستان جوین کشت می‌شود و سطح زیر کشت آن حدود ۷۵۰ هکتار است.
همچنین کنجد یکی دیگر از دانه‌های روغنی است که در شهرستان جوین کشت می‌شود و سطح زیر کشت آن ۲۱ هکتار است.
مدیر جهاد کشاورزی جوین در پایان یادآور شد: در سال زراعی گذشته محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و کلزا عملکرد خوبی داشته اما در حال حاضر نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش میزان بارندگی را داریم که امیدواریم در ماه‌های آینده این کمبود جبران شود.
انتهای پیام