خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گوشه‌ای از اقدامات بسیج دانشجویی در استان ایلام/ عاشقانی که در کنار تحصیل جانفشانی می‌کنند

فارس | استان‌ها | پنجشنبه، 06 آذر 1399 - 16:12
بسیج دانشجویی کـه بـه تعبیـر رهبـر یکـی از ارزنـده‌تـرین یادگارهـای امـام راحـل عظیم‌الشان است با تشکیل گروه‌های جهادی برای حل مشکلات وارد میدان عمل شده و دانشجویان بسیجی ایلامی در کنار تحصیل اقدامات ارزشمندی را انجام داده‌اند.
بسيج،دانشجويي،ايلام،دانشگاه،امام،استان،جهادي،جوانان،ادامه،نو ...

خبرگزاری فارس- لشکر سلیمانی‌ها؛ ویژه‌نامه هفته بزرگداشت بسیج: رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی در دوم آذر ماه ۱۳۶۷ در واپسین روزهای زندگی، در پیامی که بخشی از آن اختصاص به تأسیس بسیج دانشجو و طلبه داشت همه جوانان را به آنچه جهاد علمی و مبارزه خستگی ناپذیر در سنگر علم و عمل نامیده بود، فرا خواند و بسیج دانشجویی با هسته مرکزی دانشجو شکل گرفت.
مجموعه بسیج دانشجویی از جمله تشکل‌هایی بود که با تدبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی( ره) پس از پایان جنگ تشکیل شد؛ حضرت امام( ره) با نگاهی راهبردی، افقی را برای فعالیت بسیج در دانشگاه‌ها گشود که امروز بعد از گذشت 27 سال از آن، بیش از پیش اهمیت آن درک می‌شود؛ مهم‌ترین هدف بسیج دانشجویی؛ تربیت نیروی همطراز انقلاب اسلامی است.
بسیج دانشجویی به پیشرفت کشور کمک می‌کند
زینب‌السادات رازی، مسوول بسیج دانشجویی پردیس امام صادق( ع) دانشگاه فرهنگیان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: یکی از تاثیر گذارترین و به زعم بنده مهم‌ترین گروه و به عبارتی تشکلی که می‌تواند به پیشرفت کشور و تربیت نسل جوان جامعه اهتمام بورزد تشکل بسیج دانشجویی هست.
وی افزود: دانشجویان اگر در مسیر رشد و تربیت قرار گیرند و هوشیار باشند در وهله اول به آبادانی زندگی شخص خود و خانواده شان و سپس به آبادانی کشور کمک می‌کنند؛ تا کنون که توفیق خدمت و نقش آفرینی در بسیج دانشجویی نصیبمان شده است تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم که در وهله اول بسیج دانشجویی را یک جای امن و غنی برای دغدغه جوان ایجاد کرده و بعد با جذب آن‌ها اقدام به فعالیت‌های تاثیر گذار کنیم.
رازی ادامه داد: مشکل اصلی بسیار از ما جوانان امروز نداشتن نگاه عمیق و دغدغه مند و جدی نگرفتن نقش اثر گذار قشر جوان در جامعه و آینده خودمان است؛ در بسیج دانشجویی دانشگاه تلاش کردیم با برگزاری اردوهای جهادی خارج و داخل شهر دانشجویان را از نزدیک با مشکلات مردم آشنا و آن‌ها را بیش از پیش دغدغه مند کنیم.
وی در ادامه گفت: همینطور با برگزاری دوره‌های علمی چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی و لایوهای اینستاگرامی و استفاده از اساتید توانمند، دانشجویان را چه از لحاظ علمی در رشته خود و چه از لحاظ تحلیل و احساس مسوولیت به اطراف و شغلشان به سطح خوبی برسانیم، نمونه این تلاش‌ها برگزاری دوره بینش مطهر هست که در آن بچه‌ها با مطالعه کتاب‌های شهید مطهری در چندین سطح و گذارن کلاس، دوره و امتحان و مباحثه با هم به سطحی از درک مسائل ایران و جهان می‌رسند.
رازی افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف در بسیج ارتباط گرفتن جوانان با نمایندگان مجلس و ارائه نظراتی است که شاید قشر باتجربه اما شاید کم‌ملاحظه و گه گاه بی‌توجه نمایندگان مجلس به مسئله جوانان است که بسیج دانشجویی با ایجاد ارتباط گیری با نمایندگان و مطالبه گری از ایشان در امورات مهم کشور و جوانان راه را برای پیشرفت و گره گشایی بسیاری از مسائل کشور به دست جوانان خواهد بود.
وی گفت: نکته آخر و اصلی این است که نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورها و البته کشورهای موفق، این جوانان هستند که با وارد شدن به عرصه مدیریت کشور، سرزمینشان را به بهترین نحو به عرصه‌های عالی می‌رسانند پس در بسیج نیز هدف آماده کردن جوانان برای چنین روزی است.
بسیج یک حرکت اجتماعی و مردمی است
نیما رنجبریان از دانشجویان بسیجی دانشگاه فرهنگیان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: بسیج یک حرکت اجتماعی و مردمی هست، حضرت امام خمینی( ره) در دوم آذرماه سال ۶۷ پیامی تاریخی صادر کردند که بخشی از آن مربوط به تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب بود و موجب شد که امروز بسیج دانشجویی با خواست امام در سنگر علم و عمل برای دفاع از اسلام و پاسداری از اصول تغییر ناپذیر انقلاب در دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور حضور داشته باشد.
وی افزود: دفتر بسیج دانشجویی پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان ایلام از سال ۹۱ فعالیتش را آغاز کرد و در این سال‌ها همواره با تلاش‌های دانشجومعلمان بسیجی اقدامات موثری داشته و دارد.
رنجبران ادامه داد: حضور در اردوهای جهادی در سال‌های گذشته و با توجه به نقش تخصصی دانشگاه فرهنگیان، حضور و راه اندازی در اردوهای جهادی- تربیتی سال‌های اخیر و امسال، انجام فعالیت‌هایی در جهت افزایش بینش دانشجویان و برگزاری کرسی‌های ازاد اندیشی و مناظرات انتخاباتی در سال گذشته و انتشار نشریات دانشجویی که همگی آن با تلاش فعال و پویای دانشجویان بسیجی این دانشگاه میسر شده است.
من از دوران راهنمایی وارد بسیج شدم
صدف مختاری مسوول بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه پیام نور مرکز ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: من از دوران راهنمایی وارد بسیج شدم و به عنوان یک جوان دغدغه مند بودم، در محیط دانشگاه هم توفیق شد فعالیت داشته باشم و الان ۴ سال هست عضو بسیج دانشجویی شده‌ام.
وی افزود: یک جوان انقلابی کسی هست که وقتی برای کشورش مشکلی پیش آید باید اولین نفری باشد که در صحنه حضور پیدا کند؛ زمانی که رهبر عزیزمان حضرت آقا فرمان دهند باید با دل و جان گوش فرا دهیم و به عنوان کوچک‌ترین سرباز از دستورات ایشان تبعیت کنیم، که به قول شهید سلیمانی این نهایت عاقبت به خیری است.
مختاری ادامه داد: از فعالیت‌هایی که بسیج دانشجویی خواهران پیام نور در کمک به نیازمندان داشته است میتوان به تهیه مواد غذایی برای خانوار نیازمند، توزیع و پخش افطاری برای خانواده نیازمند در ایام رمضان، تدارک ولیمه غدیر به مناسبت عید غدیر، توزیع بسته‌های میوه به بیماران بخش اعصاب و روان، توزیع بسته بندی میوه و ماسک برای بیماران بخش کرونا و خانه سالمندان شهرستان ایلام و ایوان، اشاره کرد.
وی ادامه داد: امسال فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی نیز در اردوی جهادی که به مدت دو هفته در شهرستان هلیلان برگزار شد، می‌توان به زیباسازی مدارس تا آموزش درسی به دانش آموزانی که در یادگیری مشکل داشتند و همچنین فعالیت‌های فرهنگی نظیر کار با کودک تا مشاوره و...
گوشه‌ی از فعالیت هایمان در اردوی جهادی بود.
مختاری گفت: در مدتی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، من و دیگر دوستان به مدت یک ماه در درمانگاه‌های شهر مشغول به غربالگری بودیم.
بسیج توانمندی‌های ناشناخته فراوانی دارد
رضا جادری مسوول بسیج برادران دانشگاه پیام نور مرکز ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: توانمندی‌های تحسین برانگیز و عظیم بسیج به اعتراف دوست و دشمن مایه افتخار و سرافرازی اسلام و انقلاب شده است؛ شاهدان و شواهد نشان می‌دهد بسیج هنوز توانمندی‌های ناشناخته فراوانی دارد و اگر شناخته شود و مورد تکریم و حمایت و مدیریت قرار بگیرد میتوان از قدرت و توان عظیم بسیج، برای اعتلای انقلاب اسلامی بهره مند شد؛ از این توامندی‌ها میتوان در امور اقتصادی، فرهنگی و رفاهی و دیگر زمینه‌ها که باید شناخته شود استفاده کرد.
وی افزود: ما در بسیج دانشگاه پیام نور ایلام از بهمن 98 تا الان اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم، که با توجه به شیوع کرونا فعالیت‌های خود را متناسب با شرایط موجود برنامه ریزی کرده‌ایم؛ برگزاری نشست‌ها و حلقات صالحین در فضای مجازی، گندزدایی و ضد عفونی کردن سطح شهر از اواسط اسفند ماه تا اول رمضان، پخش بسته‌های بهداشتی با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شامل ماسک.
دستکش و الکل و ژل ضدعفونی دست در نوروز، طرح غربالگری در مراکز بهداشت و انجام غربالگری حضوری در درب منازل در شهرک هجرت و سبزی آباد از جمله فعالیت‌های مهم در راستای مقابله به ویروس کرونا بوده است.
جادری ادامه داد: از سایر برنامه‌های ما در کمک به نیازمندان می‌توان به پخش بسته‌های غذایی با کمک خیرین در نوروز، تهیه میوه، شیرینی و شکلات...
برای بیمارستان کرونایی و اعصاب و روان سطح ایلام ،پاک کردن حساب دفتری خانواده‌های نیازمندی که از فروشگاه‌های محل زندگی خود خرید کرده و توان پرداخت آن را نداشته، نان صلواتی، پخت و توزیع روزانه 400 پرس غذای گرم به مدت یک هفته در ماه مبارک رمضان، کمک‌های مومنانه با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بوده است.
وی گفت: همچنین توزیع 200 بسته به ارزش هر بسته 300 هزار و جمعا 60 میلیون تومان و پخش بسته‌های پروتئینی مرغ در بین خانواده‌های نیازمند، 400 مرغ، پخش 65 بسته غذایی و بهداشتی، پخش 30 بسته غذایی به مناسبت میلاد امام رضا (ع)، پخت و توزیع 1000 پرس غذای گرم در شب عید غدیر و پخش در بین نیازمندان حاشیه شهر ایلام، اشاره کرد.
جادری ادامه داد: از فعالیت‌های تحلیلی فرهنگی بسیج دانشجویی پیام نور می‌توان به سیاه پوش کردن دانشگاه به مناسبت ماه محرم، پخش کلیپ و مداحی و بارگذاری مطالب در فضای مجازی به مناسبت محرم، اردوی جهادی به مدت 14 روز با تشکیل قرارگاه جهادی بین دانشگاه آزاد و پیام نور استان ایلام با حضور 50 جهاد گر برادر و خواهر بسیجی و خدماتی نظیر فعالیت‌های عمرانی، آموزشی و فرهنگی اشاره کرد.
وی در یایان گفت: به مناسبت هفته‌ی بسیج پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور فعالیت‌های نظیر مسابقه کتاب خوانی و پخش میوه و ماسک...
برای بیمارستان امام رضا(ع) ایوان و خانه سالمندان انجام شده است.
در استان ایلام 30 واحد بسیج فعال وجود دارد
عارف شربی‌نیازی مسوول بسیج دانشجویی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در استان ایلام 30 واحد بسیج فعال وجود دارد؛ در هر دانشگاه که در استان داریم یک پایگاه بسیج در آن و به تعداد دانشگاه‌های سطح استان دفتر بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها مستقر است؛ در شهرستان ایلام، دهلران، دره‌شهر، ایوان، آبدانان دفتر بسیج دانشجویی فعال هستند.
وی افزود: بسیج دانشجویی به مناسبت هفته بسیج اقدامات شاخصی انجام داده که یکی از اقدامات اساسی که انجام شده است رویکردی به اسم مسئله محوری در قالب طرح اعتلای بسیج دانشجویی در دستور کار بسیج دانشجویی قرار گرفته است؛ اهداف رویکرد مسئله محوری مسئله یابی در سطح استان، پاسخ به مسائل اساسی از طریق دانشجویان تسهیلات تکمیلی، مطالبه گری از مسوولین و گفتمان سازی و در نهایت اقدام میدانی است.
شربی‌نیازی ادامه داد: در راستای رویکرد مسئله محوری ناحیه بسیج استان ایلام 95 استان هسته تشکیل داده است و 40 هسته از آن مربوط به گروه‌های جهادی هستند که اقدامات متنوعی در همین هفته بسیج انجام شده است.
وی گفت: بررسی آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر مانند شهرک شهید کشوری، بانبرز و...
برگزاری برنامه‌های تحلیلی و فرهنگی با استفاده از فضای مجازی و حضور اساتید استانی و کشوری، عطر افشانی از مزار شهدا، تجلیل از جهادگران، تجلیل از فعالیان فرهنگی، تشکیل تیم ایثار توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و کمک به کادر بهداشت و درمان از اقدامات انجام شده است.
وی در آخر افزود: در ایام شیوع کرونا بسیج دانشجویی اقداماتی نظیر تولید ماسک، تقسیم بسته‌های کمک‌های مومنانه به نیازمندان در شهرستان‌های ایلام، دره‌شهر و ایوان، گند زدایی معابر انجام داده است.
انتهای پیام/خ