خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فعالیت سامانه بارشی قوی در جو لرستان/ پیش بینی سیلابی شدن مسیل‌ها

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 06 آذر 1399 - 13:53
خرم‌آباد- مدیریت بحران استانداری لرستان نسبت به فعالیت سامانه بارشی قوی و سرد در جو این استان هشدار داد و سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر را از مخاطرات این سامانه بارشی اعلام کرد.
استان،سامانه،نقاط،بارش،سطح،روز،يكشنبه،بارشي،ميليمتر،لغايت،ار ...

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل مدیریت بحران استانداری لرستان در خصوص بارندگی‌های پیش رو از روز پنج شنبه مورخ ٩٩/٩/۶ تا روز یکشنبه نهم آذرماه هشدار داد.
در این اطلاعیه آمده است:
با عنایت به تغییراتی که در الگوی ورود سامانه بارشی به جو استان لرستان رخ داده و بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان، از روز پنجشنبه لغایت یکشنبه سامانه بارشی نسبتاً قوی و سردی، آسمان استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به تناوب طی این مدت برای همه نقاط استان سبب ابرناکی، وزش باد شدید لحظه‌ای، کاهش دما، بارش باران همراه با رعدوبرق می‌گردد.
همراهی هوای سرد با این سامانه در نواحی سردسیر (شمال و شرق) ارتفاعات و مناطق کوهستانی بارش برف را بدنبال دارد.
احتمال ریزش تگرگ و برخورد صاعقه در نواحی مستعد دور از انتظار نمی‌باشد.
درمجموع بارش‌ها در همه نقاط استان به ویژه الشتر، نورآباد، رومشکان، پلدختر، خرم آباد، دورود، الیگودرز، سپیددشت و شول آباد نمود قابل توجهی دارند.
پیرو هشدار شماره ۲۵ سطح نارنجی منجر به مخاطراتی از قبیل آبگرفتگی معابر، روانابهای سطحی، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، اختلال در تردد جاده‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها و مه آلود شدن هوا می‌گردد.
لذا توصیه می‌شود از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شده و لایروبی رودخانه و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و راه آب‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و… در دستور کار قرار گیرد.
متوسط بارش در سطح استان ۶۰ تا ۸۰ میلیمتر است که بصورت نقطه‌ای در برخی نقاط مجموعاً به بیش از ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیمتر نیز خواهد رسید.
نحوه فعالیت سامانه به شرح ذیل می‌باشد:
پنجشنبه در همه نقاط استان بارش باران رخ خواهد داد.
روز جمعه با توجه به شرایط فشاری بارش‌ها بصورت پراکنده و رگباری می‌باشد.
از بامداد شنبه لغایت یکشنبه غروب با فعالیت هسته اصلی سامانه برای همه نقاط به ویژه نیمه جنوبی استان بر شدت و مقدار بارش‌ها افزوده می‌گردد.