خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

یا باز صادرات کنید، یا آتش بزنید!

مشرق | اقتصادی | پنجشنبه، 06 آذر 1399 - 12:41
توليد،خانگي،لوازم،داخلي،كالاي،قاچاق،ايراني،بازار،قاچاقچي،جنايت

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی درباره وضعیت تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی در کانال تلگرامی خود نوشت: سال ۱۳۹۹ را می‌توان سال غلبه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی بر تحریم‌ها دانست.
چه، در شش ماهه نخست امسال تولید لوازم خانگی نسبت به سال گذشته که با شوک تحریم مواجه شدیم، ۵۲.۸ درصد رشد داشت.
به نحوی که در نیمه نخست ۹۹ یک میلیون و ۹۶۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع لوازم خانگی تولید شد؛ و این یعنی همان "خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم" که حضرت آقا فرمودند.
در چنین شرایطی، خبر می‌رسد که ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی "بوش" در مسیر قاچاق به کشور توقیف شده است.
با این محموله و دیگر کالاهای توقیفی به سه شکل می‌توان برخورد کرد: ۱-بازصادرات(Reexport) آنها، ۲- آتش زدن آنها در صورت ناتوانی در بازصادرات یا مرجوع کردن ۳- جریمه قاچاقچی و عرضه در بازار داخلی.
بدترین رویکرد، رویکرد سوم است که یک جنایت تمام عیار در حق تولید کننده و کارگر ایرانی و ضربه به ارزش پول ملی است.
چرا که اولا ارز این کالاها از آسمان نباریده و برای وارداتشان از بازار کشور ارز جمع‌آوری شده است؛ و این یعنی فشار به منابع ارزی و افزایش قیمت ارز.
ثانیا بازار یک ظرفیت محدود دارد و اگر کالای مشابه خارجی در آن عرضه شود، عرصه بر تولید داخلی تنگ می‌شود و زیان تولیدکننده یعنی کاهش تولید و کاهش اشتغال کارگر ایرانی.
رهبر حکیم انقلاب به صراحت فرموده‌اند که واردات کالای مشابه داخلی باید حرام شرعی و قانونی اعلام شود و کالای قاچاق، یا باید بازصادرات شود یا در مقابل دیدگان قاچاقچی آتش زده شود.
اگر به همین یک تدبیر عمل شود، بار سنگینی از روی دوش تولیدکننده ایرانی برداشته خواهد شد.
قاچاق، نه یک امر ضداخلاقی، که یک جنایت علیه تولید ایرانی است؛ این جنایت، با جریمه قاچاقچی و عرضه کالای قاچاق توسط خود دولت در بازار برطرف نمی‌شود، بلکه تشدید می‌شود!
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.