خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 30 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تولید سیب زمینی سال آینده کاهش می‌یابد

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | پنجشنبه، 06 آذر 1399 - 12:14
نیازی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، پیش‌بینی می‌شود که تولید سیب زمینی در سال آینده کاهش یابد.
سيب،زميني،قيمت،كشت،كاهش،ملي،انجمن،كشاورزي،سطح،رئيس

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران در گفت‌‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و هزینه‌های تولید از جمله کیسه، کارتن، سم، کود، حمل‌ونقل، حقوق و دستمزد، هزینه‌های انبارداری، اجاره زمین و قیمت پایین خرید تضمینی پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت کاهش یابد.
او افزود: قیمت خرید تضمینی سیب زمینی در مقایسه با محصولات کلزا، گندم و چغندر قند به حدی پایین است که این موضوع در کاهش سطح زیرکشت سال زراعی آینده تاثیر بسزایی دارد.
بیشتر بخوانید
نیازی با اشاره به اینکه عمده‌ترین سطح زیر کشت مربوط به تاریخ کشت پاییزه است، بیان کرد: افزایش هزینه‌های تولید و قیمت پایین خرید تضمینی سیب زمینی موجب شده تا هزینه‌های فروش جوابگوی تولید نباشند.
رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ادامه داد: کاهش ارزش پول ملی و قدرت اقتصادی کشاورزان موجب شده تا آن‌ها رغبتی به کشت محصول نداشته باشند؛ چرا که امسال بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل انقباضی عمل کرده است به طوری که کشاورزان نتوانستند از تسهیلات بهره‌مند شوند که این امر در کاهش درآمد خانوار تاثیر بسزایی دارد.
حداکثر نرخ هر کیلو سیب زمینی سر مزرعه ۲ هزار و ۸۰۰ تومان است
او قیمت هر کیلو سیب‌زمینی درب انبار را بسته به کیفیت آن یک هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که با اختلاف گا‌ها صد درصدی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی در پایان تصریح کرد: ضعف در نظارت‌ها و بی انصافی برخی فروشندگان منجر به افزایش چندبرابری قیمت از مزرعه تا بازار شده است که دود آن به چشم اقشار ضعیف و جامعه کشاورزی می‌رود.
انتهای پیام/