خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 17 آذر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

امیدوارم مخاطبان دوباره با سینما آشتی کنند

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 05 آذر 1399 - 16:32
یک منتقد فیلم گفت: امیدوارم مخاطبان دوباره با سینما آشتی کنند و استقبال از این هنر دوباره رونق بگیرد.
فيلم،نقد،سينما،تحليل،هنر،مسائل،اجتماعي،دنبال،اظهار،پاسخ،عنوا ...

ایسنا/آذربایجان شرقی یک منتقد فیلم گفت: امیدوارم مخاطبان دوباره با سینما آشتی کنند و استقبال از این هنر دوباره رونق بگیرد.
عبدالرضا هشترودیلر در وبینار«اهمیت و جایگاه نقد فیلم» که توسط معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی ایران پیشرفت کمی و کیفی داشت و توانست محصولاتش را در حوزه‌ی مسائل اجتماعی از اواسط دهه‌ی ۶۰ ارائه دهد.
وی افزود: در دهه‌ی ۶۰ فیلم‌هایی مانند اجاره‌نشین‌ها و آپارتمان شماره ۱۳ ساخته شد که در آن‌ها به مسائل اجتماعی مانند بیکاری و مشکلات ازدواج پرداخت می‌شد، اما فیلم‌های دهه‌ی ۹۰، مانند جدایی نادر از سیمین و دیگر آثار اصغر فرهادی و ...
به مسائل متفاوتی می‌پردازند و این نشانگر پیچیده شدن مسائل و سخت‌تر شدن تحلیل‌ها در سینما است.
وی خاطرنشان کرد به نظر می‌رسد سینما به عنوان هنری تاثیرگذار و فراگیر و پرمخاطب در این سال‌ها با استقبال کمتری به دلایل متعدد مانند دلایل اقتصادی و اخیرا به دلیل شیوع بیماری کرونا مواجه بوده است، که امیدواریم به زودی رونق پیدا کند.
این منتقد فیلم متذکر شد: هرچند هنر سینما در مقایسه با سایر هنرها مانند ادبیات و هنر از عمر کمتری برخوردار بوده و بیش از حدود ۱۳۰ سال از عمر آن نمی‌گذرد، به لحاظ تأثیرگذاری و فراگیر بودن، جذابیت‌های بیشتری برای تماشاگران در عصر کنونی دارد، قطعا این هنر، آیینه‌ی تمام نمایی از معضلات اجتماعی، مشکلات روانشناختی، مناسبات اجتماعی بین افراد علم روز و سوالات فلسفی و تاریخی است.
به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه برای پاسخ به سوالاتمان در مورد پیام فیلم‌ها به ابزار نقد و تحلیل احتیاج داریم، گفت: نقد و تحلیل به دنبال پاسخ به مسائل پیچیده انسانی و اجتماعی در فیلم‌ها و به اشتراک گذاشتن آن با مخاطبان است؛ برای پی‌بردن به حرف اصلی هر فیلم، مطالعه‌ی نقد آن فیلم بسیار کمک خواهد کرد.
وی گفت: اهمیت نقد برای انسان فرهیخته به مثابه‌ی اهمیت اکسیژن برای نفس کشیدن است؛ هنر، محل تنفسی در وجود بحران‌های مختلفی مانند نابودی محیط زیست، فشار اقتصادی و یاس فلسفی است که انسان را تهدید می‌کند.
این کارشناس و منتقد سینما، تماشای فیلم را به تعبیر برخی از نظریه‌پردازان و هنرمندان لذت و محل تزکیه نفس عنوان کرد و افزود: نقد و تحلیل باعث روایت عمیق‌تر و ژرف‌تر از فیلم شده و انسان را از بحران‌های روزمره خارج می‌کند.
وی، با بیان اینکه سینما از طرف بعضی از مخاطبان به عنوان محلی برای گذران اوقات فراغت، سرگرم شدن و تلف کردن وقت مطرح می‌شود، اظهار کرد: هنری بودن، وجه پررنگی از سینما است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ برای فهمیدن حرف یک فیلم، باید زبان هنری و گرامر سینما را بدانیم.
وی تاکید کرد: جذابیت سینما غیر قابل انکار است و امیدواریم با روند تولید و ساخت فیلم‌های ارزشمند سینما هم رونق پیدا کند.
هشترودی‌لر با تاکید بر اینکه نقد فیلم قصد تداخل و یا سخت‌تر کردن شیوه‌ی ارتباط تماشاگر با فیلم را ندارد، گفت: هدف نقد این است که لذت تماشای فیلم را با شناخت و عمیق‌تر توأم کند، اما نقد در مورد فیلم‌هایی که صرفا تجاری و برای پر کردن گیشه و یا برای سرگرمی هستند، چندان مناسب نیست، بلکه نقد مختص آثار ارزشمند با لایه‌های پنهان و دارای ظرفیت روایی و تکنیکی است.
وی با اشاره به نظریه‌های مختلف در مورد نقد فیلم در دهه‌های مختلف، افزود: هر چند در ابتدا حق نقد را تنها به مولف فیلم می‌دادند، اما بعدها نظریه‌های جدید با نظریه‌های قدیمی همپوشانی پیدا کردند و در این نظریه‌ها مخاطب نیز حق نقد فیلم و اظهار نظرش را داشته و اینطور نیست که متن فیلم برای ما تعیین تکلیف کند که چگونه باید به من نگاه کنی و این ذهن تماشاگر است که با فیلم برخورد می‌کند؛ نیت معلم، خوانش تماشاگر و خود روایت در روایت فیلم موثر هستند.
وی، با بیان اینکه معتقد هستم بین دو مقوله‌ی نقد و تحلیل تفاوت چندانی وجود ندارد، اظهار کرد: اما در نهایت به دنبال پاسخ سوالات مخاطب و به دنبال این هستیم که آیا این فیلم ارزش دیدن را دارد یا نه؟؛ تحلیل به بررسی نقاط قوت و ضعف یک فیلم و نقد به بازی بازیگران، میزانسن، رنگ، نور، فیلمبرداری و سایر موارد می‌پردازد.
وی در ادامه نقد فیلم را متاثر از چندین حوزه شامل چپ‌ها و سوسیالیست‌ها، جامعه شناسان و روانشناسان منبعث از نظریه‌های فروید، نظریه‌های فمینیستی و پسا استعماری، دانست.
هشترودی‌لر در خاتمه، نیاز به دانستن و آگاهی را اولین گام نقد و مطالعه‌ی نقدهای مختلف عنوان کرد و گفت: آمار نشان می‌دهد سرانه‌ی مطالعه در ایران بسیار کم است، شاید همین باعث شود که برخی احساس کنند توهم آگاهی دارند و با عادت به روزمرگی هیچ سوالی برای ایشان پیش نیامده و به دنبال پاسخ به سوالاتشان نروند.
انتهای پیام