آماده کردن آدمها برای ورود به دانشگاه هدف نظام تعلیم و تربیت نیست
وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح گروه خبری تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، گفت: آماده کردن آدمها برای ورود به دانشگاه هدف نظام تعلیم و تربیت نیست.

وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح گروه خبری تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، گفت: آماده کردن آدمها برای ورود به دانشگاه هدف نظام تعلیم و تربیت نیست.
به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش، امروز سهشنبه 4 آذر در مراسم افتتاح گروه خبری تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از این اقدام ارزندهای که انجام دادید تا توجه بیشتری به مقوله تعلیم و تربیت شود، سپاسگزاری میکنم و آرزوی موفقیت دارم، اظهار کرد: یکی از نکاتی که درباره بخشهای مختلف مانند آموزش مطرح میشود، این است که چه موقعی میتوانیم بفهمیم ما به اندازه کافی و شایسته به این موضوع توجه کردهایم؟؛ فکر میکنم پاسخ به این سؤال تحت تأثیر اندازه این موضوع است.
وی توضیح داد: یک موضوعی دارای اندازه کوچکی است و اگر یک اهتمام محدود و جزئی به آن شود، میشود درخور تبدیلش کرد اما بعضی از موضوعات خیلی بزرگ است و اندازه، اهمیت و اولیتش بالاست و بنابراین اقدام در خور و شایسته در آن کار تابعی از میزان بزرگی و عظمت این موضوع است.
* جامعه ما را نظام تعلیم و تربیت میسازد
حاجیمیرزایی افزود: در مورد تعلیم و تربیت بدون تردید، مهمترین عامل شکلدهی به جامعه، مهمترین عامل سازنده آینده یک سرزمین، مهمترین عامل در تکریم شخصیت افراد، مهترین عامل در هویتیابی افراد و شکلگیری شخصیت به عهده نظام تعلیم و تربیت است.
وی با بیان اینکه جامعه ما را نظام تعلیم و تربیت میسازد، گفت: آنچه هست محصول جریان یادگیری ما است و اگر نهاهای ما، نهادی کارآمد هستند، نشان میدهد که نهاد یادگیری و تعلیم و تربیت ما کارآمد است؛ اگر نهادهای ما با کاستی روبرو هستند، اصلیترین عامل را باید در نهاد تعلیم و تربیت جستجو کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر نهاد خانواده مسؤولیتهایش را به درستی انجام میدهد، اگر نهاد قدرت، سیاست و اقتصاد به درستی کار میکند، محصول نظام یادگیری است و اگر با کاستیهایی همراه است محصول نظام یادگیری است؛ اصولا آدمها در شرایطی به دنیا میآیند که هیچ نمیدانند و به تدریج از طریق یادگیری، شخصیتشان ساخته میشود و به جرأت میتوانیم بگوییم که تمدن و فرهنگ محصول یادگیری است.
وی با تأکید بر اینتکه فرهنگ در مفهوم گسترده و وسیعش یعنی مجموعه اکتساباتش محصول جریان یادگیری است، اظهار کرد: بنابراین اگر ما به اهدافها و آرمانهایمان دقیقتر و عمیقتر فکر کنیم باید از نظام تعلیم و تربیت آغاز کنیم.
* آماده کردن آدمها برای ورود به دانشگاه هدف نظام تعلیم و تربیت نیست
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: تلاشهای گستردهای در طی این چند دهه در توسعه آموزش، تسهیل دسترسی آدمها به آموزش انجام شد اما ما از این ظرفیت بزرگ و عظیم برای شکل دادن به جامعه و تحقق اهداف و آرمانهایمان استفاده کمی کردهایم؛ نمیتوانیم به توسعه کشور فکر کنیم و برای توسعه کشور، برنامه بنویسیم مگر اینکه ما به مهمترین عامل توسعه یعنی آدم که بخش تأثیرگذار و تعیین کننده توسعه است توجه جدی و عمیقتر کنیم.
وی افزود: نظام تعلیم و تربیت ما به تدریج به مجموعهای تبدیل شده است که آدمها را برای ورود به دانشگاه آماده میکند که این هدف نظام تعلیم و تربیت نبوده و نیست.
مطلوب ما این نیست که آدمها بتوانند در کنکور رتبه خوبی بیاورند و این چیزی است که الان در برخی از مدارس رقابت میکنند، انحراف از اهداف تعلیم و تربیت است.
ادامه دارد