خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 29 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

وضعیت فعلی بازار مرغ قابل پیش بینی بود/کسی به هشدارهای ما توجه نکرد

ایسنا | اقتصادی | سه شنبه، 04 آذر 1399 - 15:42
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت در طول ماه‌های گذشته صدای هشدارهای فعالان بخش خصوصی درباره‌ احتمال افزایش قیمت مرغ را نشنید و امروز نتیجه این نادیده گرفتن‌ها را در بازار می‌بینیم.
قيمت،دامي،مرغ،دولت،بازار،ارز،حوزه،كاهش،افزايش،مرغداري،عدد،سوال

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت در طول ماه‌های گذشته صدای هشدارهای فعالان بخش خصوصی درباره‌ احتمال افزایش قیمت مرغ را نشنید و امروز نتیجه این نادیده گرفتن‌ها را در بازار می‌بینیم.
احمد فرشچیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش خصوصی از چند ماه قبل به روش‌های مختلف و از هر تریبونی که ممکن بود، به دولت هشدار داد که در حوزه نهاده‌های دامی مشکلات و محدودیت‌های جدی وجود دارد و اگر این مشکلات حل نشود، به کاهش توان تولیدی کشور در حوزه مرغ و تخم‌مرغ منجر شده و در نهایت به افزایش نرخ‌ها می‌انجامد.
وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که دولت اعلام می‌کند نهاده‌های دامی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، پس دلیل این افزایش قیمت چیست؟
توضیح داد: سوال بخش خصوصی نیز دقیقا همین است.
ما به آمار و جزییات تخصیص ارز دولتی دسترسی نداریم، اما دولت می‌گوید امسال نه تنها این ارز پرداخت شده بلکه حتی عدد بیشتری نیز در نظر گرفته شده است.
همچنین در حوزه نهاده‌های دامی مانند ذرت، دولت می‌گوید عدد واردات از سال قبل نیز بیشتر بوده است.
رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در چنین شرایطی ما با مرغداران بسیار زیادی مواجه هستیم که به این نهاده‌های دامی دسترسی نداشتند یا مجبور شدند آنها را در بازار آزاد با چند برابر قیمت بخرند.
اگر دولت می‌گوید که ارز را داده پس باید در حوزه توزیع نهاده‌های دامی ورود کند تا متوجه شود کجای کار اشکال داشته که وضعیت واحدهای مرغداری را به اینجا کشانده است.
وی با بیان این‌که اگر کرونا نبود قیمت مرغ می‌توانست بسیار بیشتر از این باشد، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم‌های عروسی، عزا و جشن‌های گسترده متوقف شد و حتی در قالب محدودیت‌های جدید، دورهمی‌ها نیز محدود شده است.
در چنین شرایطی میزان مصرف مرغ به شدت کاهش یافته زیرا مصرف رستورانی ما بسیار بیشتر از مصرف خانگی است‌ و به همین دلیل اگر تقاضا مانند سال‌های گذشته بود، احتمال بالاتر رفتن قیمت‌ها نیز به دلیل کاهش تولید وجود داشت.
فرشچیان در پاسخ به این سوال که چقدر وعده‌های دولت در کاهش قیمت مرغ در روزهای آینده امکان‌پذیر خواهد بود؟
بیان کرد: در اقتصاد هیچ مساله‌ای را نمی‌توان با دستور مدیریت کرد.
این‌که ما بگوییم قیمت به شکل دستوری یک عدد خاصی تعیین می‌شود و هیچ کس حق ندارد بیشتر از آن بفروشد با واقعیت‌های اقتصاد سازگار نیست.
ما باید چند ماه قبل و زمانی که مرغ هنوز به مرز ۴۰ هزار تومان نرسیده بود برای بهبود اوضاع بازار برنامه ریزی می‌کردیم.
در حال حاضر نیز برطرف کردن مشکلات واحدهای مرغداری و توزیع نهاده‌های دامی در اولویت اصلی هستند و در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که این بازار بهبود جدی پیدا کند.
به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته قیمت مرغ در بازار داخلی افزایش قابل توجهی پیدا کرده و حتی از مرز ۳۵ هزار تومان در هر کیلو نیز گذشته است.
فعالان صنعت مرغداری نرسیدن نهاده‌های دامی و اجبار برای خرید آنها در بازار آزاد را اصلی‌ترین علت بالارفتن قیمت این محصول می‌دانند.
انتهای پیام