خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

از نشست شورای امنیت تا اعلام نابودی کامل یک لشکر مکانیزه ارتش

فارس | بین‌الملل | سه شنبه، 04 آذر 1399 - 15:41
قرار است امروز نخستین‌ نشست شورای امنیت درباره درگیری‌های اتیوپی برگزار شود. نیروهای تیگرای با اعتراف به عقب‌نشینی‌های «تاکتیکی» در مقابل نیروهای ارتش اتیوپی، از نابودی کامل یک لشکر مکانیزه این ارتش خبر دادند.
اتيوپي،ارتش،منطقه،جبهه،نيروهاي،اعلام،دولت،خلق،آبي،احمد،آغاز، ...

قرار است امروز نخستین‌ نشست شورای امنیت درباره درگیری‌های اتیوپی برگزار شود.
نیروهای تیگرای با اعتراف به عقب‌نشینی‌های «تاکتیکی» در مقابل نیروهای ارتش اتیوپی، از نابودی کامل یک لشکر مکانیزه این ارتش خبر دادند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری ارتش اتیوپی و نیروهای اقلیم نیمه خودمختار «تیگرای» که از چهارم نوامبر جاری آغاز شده، همچنان ادامه دارد و تلاش سازمان ملل و مجامع بین‌المللی برای آتش‌بس تا کنون به جایی نرسیده است.
نخستین نشست شورای امنیت درباره عملیات نظامی علیه تیگرای
منابع آگاه دیپلماتیک می‌گویند که امروز (سه‌شنبه-۲۴ نوامبر)، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست سه کشور تونس، آفریقای جنوبی سنت وینسنت و گرنادین‌ها نخستین نشست خود را درباره درگیری جاری در منطقه تیگرای را برگزار خواهد کرد.
پایگاه خبری شبکه «الجزیره» به نقل از این منابع نوشت: این نشست به صورت غیرعلنی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.
هنوز مشخص نیست که آیا در پایان این نشست بیانیه‌ای رسمی درباره درگیری‌ها در اتیوپی صادر خواهد شد یا خیر.
این نشست پس از آن صورت می‌گیرد که «دبرتسیون گبرمیکائیل» رئیس منطقه تیگرای در پاسخ به ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته آدیس آبابا برای تسلیم شدن این منطقه نیمه خودمختار اعلام کرد که مردمش «برای مرگ آماده‌اند».
قرار است امروز در نخستین نشست غیرعلنی و رسمی شورای امنیت درباره تیگرای، موضوع عملیات نظامی آدیس‌آبابا علیه اقلیم تیگرای در اوایل ماه جاری میلادی که به فرار بیش از ۴۰ هزار نفر از اتیوپی به کشور همسایه سودان منجر شده، بررسی شود.
«آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی، چهارم نوامبر جاری حمله نظامی علیه تیگرای را با هدف سرنگونی حکومت این منطقه به اتهام تمرد علیه دولت مرکزی و تلاش برای براندازی آن آغاز کرد.
پس از گذشت تقریبا سه هفته از این عملیات، مقامات دولت فدرال اتیوپی برای محاصره «میکیلی» مرکز تیگرای و مقر دولت محلی آن و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای برنامه‌ریزی می‌کنند.
ابراز تاسف گوترش از مخالفت آدیس‌آبابا با هرگونه میانجیگری‌
این در حالی است که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه گذشته خواستار گشودن گذرگاه‌های انسانی در اتیوپی برای پشتیبانی از ساکنان مناطق درگیری شد و از اینکه آدیس‌آبابا هرگونه میانجیگری را رد می‌کند، ابراز تاسف کرد.
جدیدترین تحولات میدانی
در سطح میدانی، نیروهای تیگرای، امروز طی بیانیه‌ای اعلام کردند که لشکر مکانیزه ۲۱ ارتش اتیوپی را به طور کامل نابود کرده است.
دیروز نیز این نیروها اعلام کردند که یک بالگرد و یک تانک ارتش اتیوپی را منهدم کرده‌اند.
به نوشته الجزیره، تاکنون سخنگوی دولت اتیوپی به تماس‌هایی که با وی گرفته شده تا درباره صحت این اخبار از او پرس‌وجو شود، پاسخی نداده است.
در مقابل خبرگزاری آناتولی به نقل از رسانه‌های اتیوپی با اشاره به مهلت ۷۲ ساعته آبی احمد به نیروهایی تیگرای برای تسلیم شدن که از یک‌شنبه شب پیش آغاز شده، نوشت: شمار زیادی از نیروهای اقلیم تیگرای پیش از پایان این ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته، در حال تسلیم شدند.
الجزیره در گزارشی دیگر اعلام کرد که ارتش اتیوپی از آغاز عملیات نظامی علیه تیگرای تاکنون، کنترل ده شهر در این منطقه را به دست گرفته و در حال حاضر ۸۰ درصد از مساحت اقلیم تیگرای در کنترل نیروهای آبی احمد است.
دولت محلی تیگرای نیز از عقب‌نشینی تاکتیکی نیروهایش در قبال پیشروی‌های ارتش اتیوپی با هدف حفظ جان مردم و کشاندن ارتش به نبردی نهایی خبر داد.
محاکمه رهبران جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای
مقامات اتیوپی اعلام می‌کنند که قصد دارند رهبران جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای را که حکومت محلی این منطقه را در دست دارند، به اتهام تروریسم محاکمه کنند.
«گیدئون تیموتیوس» وزیر دادگستری اتیوپی طی یک کنفرانس خبری مشترک با «رضوان حسین» سخنگوی کارگروه وضعیت فوق‌العاده تصریح کرد که حمله جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای به ارتش اتیوپی، نقض قانون اساسی کشور خیانت به وطن محسوب می‌شود و رهبران این جبهه به اتهام ارتکاب جنایات تروریستی و حملات موشکی به شهرهای اقلیم «أمهره»واقع در شمال کشور، محاکمه خواهند شد.
حسین نیز با تایید وارد آمدن خسارات زیادی به فرودگاه شهر «آکسوم» و جاده‌های منتهی به آن، گفت که شهر میکیلی کاملا تحت محاصره است و نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلف تیگرای تنها 72 ساعت برای تسلیم شدن زمان دارند.
دیروز «دبرتسیون گبرمیکائیل» رئیس منطقه تیگرای و رهبر جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای به ضرب‌الاجل اعلام شده از سوی دولت اتیوپی برای مقامات محلی تیگرای واکنش نشان داده و گفته بود که مهلتی که آبی احمد به مقامات محلی این منطقه داده، پوششی برای حمله ارتش آن به مرکز تیگرای از سه جبهه است و نیروهای تیگرای ، فرودگاه شهر «اکسوم» در اتیوپی را نابود کردند.
آوارگی بیش از ۴۰ هزار نفر
از سوی دیگر، کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل، دوشنبه (دیروز - ۲۳ نوامبر) اعلام کرد که بیش از ۴۰ هزار آواره و پناه‌جو از اتیوپی از دهم ماه جاری میلادی برای فرار از حملات دولت به تیگرای به سودان پناه برده‌اند و تا روز یکشنبه ۴۰ هزار و ۲۷۷ نفر از مرزهای اتیوپی خارج شده‌اند که ۴۵ درصد آنها زیر ۱۸ سال، ۵۱ درصد زیر ۶۰ سال و چهار درصد سالمند هستند.
بنا بر این گزارش، ۵۳ درصد از این پناه‌جویان مرد و ۴۳ درصد زن هستند.
درگیری مسلحانه بین ارتش اتیوپی و جبهه آزادی بخش خلق تیگرای در این منطقه از چهارم ماه نوامبر (۱۴ آبان) آغاز شده است.
جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن «آبی احمد علی» در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم «اورومو» اتیوپی است، حدود ۳ دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت.
اورومو، بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.
ماجرا از آنجا آغاز شد که آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه اعزام کرد و ارتش اتیوپی هم اعلام کرد که ناچار شده «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند.
نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به تضعیف اصلاحات دموکراتیک مد نظر دولت متهم می‌کند.
آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.
به همین دلیل جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از ائتلاف دولت آبی احمد خارج شد و در ماه سپتامبر انتخاباتی محلی برگزار کرد.
پس از آن هر یک از دو طرف دیگری را غیرقانونی اعلام کردند و هر یک، طرف مقابل را به آغاز درگیری و جنگ متهم کرد.
انتهای پیام/ص