خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 30 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گردش مالی 7 هزار میلیارد تومانی قاچاق سیگار/ کمتر از 3 درصد سیگارهای قاچاق کشف می‌شود + اینفوگرافیک

فارس | اقتصادی | سه شنبه، 04 آذر 1399 - 15:40
در حالی که گردش مالی قاچاق سیگار چیزی در حدود 7 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود اما آمار مربوط به کشفیات سیگار قاچاق حاکی از آن است که تنها کمتر از 3 درصد از کل حجم قاچاق در این گروه کالایی مورد برخورد قرار می‌گیرد.
قاچاق،سيگار،نخ،كشور،كالا،ارز،ستاد،مبارزه،برخورد،ميزان،بازار، ...

در حالی که گردش مالی قاچاق سیگار چیزی در حدود 7 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود اما آمار مربوط به کشفیات سیگار قاچاق حاکی از آن است که تنها کمتر از 3 درصد از کل حجم قاچاق در این گروه کالایی مورد برخورد قرار می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته شورایعالی قوه قضاییه ضمن اشاره به پخش گزارش قاچاق سیگار در رسانه ملی گفت: «مردم وقتی این گزارش‌ها را می‌بینند، سؤال می‌کنند که چگونه قاچاق با این حجم و با تریلی وارد کشور می‌شود؟
وقتی چنین حجمی قاچاق وارد کشور می‌شود، یعنی این کالا از مبادی رسمی وارد شده، که این مایه تأسف است و نیاز به ورود فوری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد.»
میزان مصرف و قاچاق سیگار از جمله مواردی است که همواره اعداد و ارقام ضد و نقیضی در خصوص آن منتشر می‌شود.
بر اساس اظهارات عطاءالله معروف‌خانی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، میزان تولید سیگار در سال 98 برای اولین بار در صد ساله اخیر به مرز 55 میلیارد نخ رسیده است.
از سوی دیگر رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است سالانه بیش از 80 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.
بنا بر این قرائن می‌توان میزان قاچاق سیگار را حتی تا 25 میلیارد نخ نیز تخمین زد.
نکته جالب توجه اینجاست که با فرض قاچاق 20 میلیارد نخ سیگار در سال، اگر متوسط قیمت هر نخ را 350 تومان در نظر بگیریم، گردش مالی قاچاق سیگار در کشور چیزی در حدود 7 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.
وفور سیگار قاچاق در بازار و رونق کسب وکار قاچاقچیان در شرایطی به وقوع پیوسته است که بنابر اذعان مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان کشفیات قاچاق سیگار در هفت‌ماهه ابتدایی سال 98 تنها چیزی حدود 311 میلیون نخ بوده که این میزان نسبت به برآورد حجم کل سیگار قاچاق زیر 3 درصد است؛ چرا که مطابق برآوردها در همین سال حداقل نزدیک به 15 میلیارد نخ سیگار قاچاق (در خوشبینانه‌ترین حالت) در بازار وجود داشته است.
واضح است که در چنین شرایطی، ریسک قاچاق سیگار به شدت کاهش یافته و متخلفان مطمئن هستند که به احتمال بالای 90 درصد می‌توانند کالای خود را در بازار عرضه کنند.
در همین رابطه، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در شهریورماه سالجاری با اشاره به اهمیت برخورد با عرضه سیگار‌های قاچاق در کشور گفت: «همزمان با اجرای طرح رهگیری سیگار، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت خود را آغاز کرده و برخورد با برند‌های غیر قانونی، جعلی و قاچاق را آغاز خواهد کرد.
بدین‌ ترتیب از این پس شاهد جمع‌آوری برند‌های محرز سیگار از بازار خواهیم بود و به مرور تولید سیگار داخلی جایگزین سهم 15 تا 20 میلیارد نخی سیگار قاچاق خواهد شد.»
امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در اواخر شهریور ماه از اجرای قریب الوقوع طرح برخورد با عرضه‌کنندگان سیگارهای برند محرز قاچاق خبر داد و گفت: «این طرح همزمان باپیشرفت طرح رهگیری سیگار و به منظور حمایت از تولید داخلی اجرا خواهد شد.»
به گزارش فارس تمام وعده‌ها مبنی بر برخورد با سیگار قاچاق در سطح عرضه تاکنون در حد حرف باقی‌مانده است و باید منتظر ماند و دید آیا ورود دستگاه قضایی به این ماجرا می‌تواند بازار سیگار را از دست قاچاقچیان نجات دهد؟
انتهای پیام/