خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

لزوم وحدت رویه برای جلوگیری از واردات پارچه برای حمایت از تولید

فارس | اقتصادی | سه شنبه، 04 آذر 1399 - 15:40
گمرک در پاسخ به انتقاد انجمن صنایع نساجی، ضمن در دستور کار قرار دادن رسیدگی به برخی ابهامات، پیشنهاد داد با حضور نمایندگان دولت، بخش خصوصی و سازمان‌های نظارتی، به منظور حمایت از تولید داخل و ایجاد وحدت رویه جلسه‌ای مشترک برگزار شود.
گمرك،انجمن،واردات،صنايع،دفتر،توليد،نساجي،تعرفه،كالا،ايران،فا ...

گمرک در پاسخ به انتقاد انجمن صنایع نساجی، ضمن در دستور کار قرار دادن رسیدگی به برخی ابهامات، پیشنهاد داد با حضور نمایندگان دولت، بخش خصوصی و سازمان‌های نظارتی، به منظور حمایت از تولید داخل و ایجاد وحدت رویه جلسه‌ای مشترک برگزار شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از سوژه‌های ثبت شده از سوی کاربران در سامانه فارس من به موضوع جلوگیری از واردات پارچه رومبلی که تولید داخلی دارد باز می‌گردد.
نویسندگان این مسئله اعلام کرده‌اند که در تاریخ 6 خردادماه سال 99 واردات رومبلی با کد تعرفه 60001222 برای حمایت از تولید داخلی از سوی وزارت صمت ممنوع شد.
اما باز هم واردکنندگان با استفاده از کد تعرفه‌های دیگر و بی توجهی اداره گمرک و اظهار خلاف‌واقع به این سازمان اقدام به واردات این کالا می‌کنند که باعث اعتراض‌ انجمن صنایع نساجی ایران شد.
به گزارش فارس به دلیل بسته شدن ثبت سفارش برخی اقلام وارداتی، واردکنندگان با استفاده از کد تعرفه‌های دیگر اقدام به واردات می‌کنند و عملا قانون دور زده می‌شود و به تولید و اشتغال نیز آسیب وارد می کند.
در این‌باره حسن نیلفروش‌زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در نامه‌ای مورخ 30 اردیبهشت‌ماه به رئیس کل گمرک از نبود نظارت کافی بر واردات بی رویه پارچه‌های خارجی گلایه کرد.
در این نامه، طبقه بندی نادرست ردیف تعرفه پارچه‌های وارداتی، ارزش گذاری نازل و برخورد دوگانه دفتر تخصصی تعیین تعرفه گمرک عامل واردات و توجه نکردن به ظرفیت‌های داخلی عنوان شده است.
به گزارش فارس، از سال 97 با تعیین گروه و اولویت بندی کالاهای وارداتی، بسیاری از اقلامی که تولید مشابه داخلی داشتند با سد ممنوعیت واردات روبرو شدند.
به همین دلیل با توجه به حجم انبوه ردیف تعرفه‌ کالاها و هموار بودن تفسیر فروشی از سوی کارشناسان ذی‌ربط، دست واردکنندگان برای اظهار کالا در یک ردیف تعرفه دیگر که ممنوعیت واردات ندارد، باز است.
دومین موضوع ارزش گذاری کالاهای وارداتی بوده که در سامانه TSC برآورد قیمتی صورت می‌گیرد و یکی از مستندات آن ناظر به قیمت واردات گذشته بوده و مسئولیت بروز رسانی آن دفتر تعیین ارزش گمرک است.
سومین موضوع به اظهارنظر کارشناسان گمرکات باز می گردد که به دلیل تنوع ردیف تعرفه‌ها، تعدد بخشنامه‌ها و ضوابط سهوا یا عمدا می توانند مجوز ترخیص را صادر کنند.
مسئله‌ای که در نامه انجمن به آن تاکید شده است.
مسئله دیگر این است که با فرض عبور پارچه‌های وارداتی که امکان تولید داخل آن وجود دارد، از سد ضوابط گمرک، برای انجام تشریفات معمولا در رویه سبز گمرکی قرار گرفته و بدان معنا است که بدون ارزیابی و حتی اخذ مجوزی امکان خروج آن وجود دارد.
در حالی به دلیل پایین بودن سطح کنترل و نظارت سیستمی و عدم به کارگیری از دستگاه‌های اسکنر، می‌توان از انطباق صحت کالا با اظهارنامه و تعرفه ثبتی ارائه شده، بهره جست.
با همه این تفاسیر دبیرکل انجمن نساجی معتقد است:‌ درحال حاضر واردات رومبلی به‌دلیل ضعف‌های گمرکی به نام کد تعرفه‌های غیرواقعی وارد کشور می‌شود، آمار دقیقی از میزان واردات این محصول در سال‌جاری وجود ندارد، آمارهای رسمی گمرک نشان می‌دهد به‌صورت میانگین در پنج سال گذشته سالانه 50 میلیون متر وارد کشور می‌شده است.
در ادامه این ماجرا معاون امور صنایع وزارت صمت در نامه‌ مورخ 7 خردادماه از معاون فنی و امور گمرکی گمرک خواسته تا تعرفه‌های پارچه و حوزه رومبلی را در مسیر قرمز گمرکی قرار گیرد.
به گزارش فارس، گمرک ایران مورخ 28 آبان ماه در واکنش به نامه انجمن صنایع نساجی ایران، اقدامات انجام شده برای رفع مشکلاتی که مطرح شد را تشریح و حتی در ادامه راهکارهایی را ارائه می‌دهد.
بهروز ایمانی مدیرکل دفتر ارزش گمرک در نامه‌ای به مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک گفته است: بعد از وصول درخواست انجمن صنایع نساجی ۹۹/۲/۳۰ با برگزاری جلسه ای با حضور نمایندگان این دفتر، مدیر کل و معاونین دفتر تعرفه، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، نماینده دفتر تخصصی وزارت صمت و همچنین نمایندگان شرکت تولیدی در دفتر تعرفه و استماع نظرات اعضاء تصمیمات و مقرر‌ه‌هایی در نظر گرفته شد.
در جزئیات نامه گمرک مشخص شده که انجمن برای اثبات ادعای مطروحه در مورد قیمت پیشنهادی پارچه و تعرفه بندی کالا به همراه نمونه کم کرده و علی رغم اهمیت موضوع تاکنون پاسخ کتبی متقنی از انجمن ذیربط با دفتر تخصصی وزارت صمت واصل نشده و نمونه هایی که وجوه تمایز قیمتی مورد ادعای ذینفعان را مشخص کند نیز دریافت نشده است.
علاوه بر این، در نامه گمرک ذکر شد برخی موارد اختلافی میان انجمن و دفاتر گمرک در مورد تعیین ارزش بر مبنای زمان رسیدگی و نه زمان پروفرما، نحوه محاسبه ارز برمبنای لیر ترکیه یا یوان چین با توجه به اینکه کالا از ترکیه به کشور وارد شده اما تولید چین است برای حقوق ورودی گمرک، استناد به شناسه کالا در سامانه TSC به جای استفاده از رومبلی که ماهیت کالا است، در دستور کار بررسی و اعمال قرار گرفت.
به گزارش فارس گمرک پیشنهاد داده برای رفع مشکلات در سال جهش تولید و حمایت از صنایع داخلی به منظور رسیدن به وحدت رویه جلسه‌ای با حضور دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، مدیرکل دفتر صنایع نسجای وزارت صمت، اتاق ایران (اتحادیه پارچه فروشان)، اتحادیه تولیدکنندگان مبل، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و گمرکات اجرایی و دفاتر تخصصی برگزار شود.
انتهای پیام/