خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 30 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

"تکذیب سفر نتانیاهو به ریاض توسط عربستان متقاعدکننده نیست"

ایسنا | بین‌الملل | سه شنبه، 04 آذر 1399 - 14:55
نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در سخنانی گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سفر کرده و تمامی شواهد نشست سه‌جانبه او با ولیعهد عربستان و وزیر امور خارجه آمریکا را تأیید می‌کنند و تکذیب این سفر و دیدار سه‌جانبه توسط وزیر خارجه عربستان سعودی متقاعد کننده نیست و ممکن است این اتفاقات با توافق میان آنها رخ داده باشد.
رژيم،عربستان،سعودي،صهيونيستي،عادي،اشغالگر،وزير،جهان،تكذيب،بن ...

نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در سخنانی گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سفر کرده و تمامی شواهد نشست سه‌جانبه او با ولیعهد عربستان و وزیر امور خارجه آمریکا را تأیید می‌کنند و تکذیب این سفر و دیدار سه‌جانبه توسط وزیر خارجه عربستان سعودی متقاعد کننده نیست و ممکن است این اتفاقات با توافق میان آنها رخ داده باشد.
به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی درباره اخبار منتشر شده درباره سفر محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی و تکذیب آن توسط فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور نوشت، زمانی که تمامی رسانه‌های رسمی و غیر رسمی رژیم صهیونیستی دیدار سه‌جانبه میان بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به عنوان "پدر خوانده" سازش با تل‌آویو در شهر "نیوم" طی روز یکشنبه را تأیید می‌کنند؛ تکذیب خجالت‌آور آن توسط فیصل بن فرحان با انتشار پیامی در توییتر به هیچ وجه قانع کننده نیست.
درست است که دفتر نتانیاهو حاضر به تأیید و یا تکذیب این سفر نشده و واکنشی به این موضوع نشان نداده است اما یوآو گالانت، وزیر آموزش دولت رژیم اشغالگر و عضو کابینه امنیتی این رژیم در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی دیدار سه جانبه مذکور را تأیید کرد و این سفر را یک دستاورد جالب توجه خواند.
این مقدمه چینی‌های عربستان به نتایجی منجر شده که شاهد آنها خواهیم بود.
محمد بن سلمان که روند عادی سازی روابط عربستان سعودی با تل‌آویو را رهبری می‌کند، از نخستین روزهای به قدرت رسیدنش حامی و طرفدار طرح موسوم به "معامله قرن" و نزدیک شدن به رژیم اشغالگر بوده است و صدها میلیارد ثروت کشورش را برای حمایت از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و دامادش جارد کوشنر و برنامه‌های آنها برای اجرای این معامله، طرح‌های عادی سازی و یهودی سازی قدس اشغالی و الحاق بیشتر کرانه باختری، دره اردن و بلندی‌های اشغالی جولان هزینه کرد.
ما حتی یک بیانیه از ولیعهد سعودی در محکومیت اشغال، شهرک ‌سازی، یهودی سازی قدس و جنایات جنگی رژیم اشغالکر در کرانه باختری و نوار غزه نشنیده و نخوانده‌ایم و در مقابل شاهد بوده‌ایم که عربستان سعودی در دوران رهبری وی حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای اسرائیلی باز کرده و از توافقنامه‌های عادی سازی امارات، بحرین و سودان استقبال کرده و همچنین برنامه‌های درسی را که به این رژیم و عقیده آن توهین می‌کند را حذف کرده است.
شاید رهبری عربستان به لابی صهیونیستی برای کاهش سرکشی جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا علیه خود امید و چشم دوخته است؛ بایدنی که تهدید به توقف معاملات تسلیحاتی با ریاض به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در یمن و باز کردن دوباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و تمامی پرونده‌های مربوط به نقض حقوق بشر کرده است.
اما می‌توان گفت که این امید تا این لحظه همچنان سرابی بیش نیست.
آنگونه که تجربه به ما ثابت کرده است، نزدیکی روابط و عادی سازی با رژیم اشغالگر معمولاً به شکل تدریجی و از طریق اطلاعات بررسی شده و پروپاگاندای صهیونیستی ـ آمریکایی رخ می‌دهد و بعید نیست که توافق شده باشد نشست سه جانبه مذکور توسط رسانه‌های عبری فاش شود و سپس وزیر خارجه عربستان در یک توییت آن را انکار کند و ما تردید داریم که فیصل بن فرحان از پیش در جریان این دیدار سه‌جانبه قرار داشته یا خیر.
اگر اینگونه نبود، چرا دولت عربستان یک کنفرانس خبری جهانی برای تکذیب و رد گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی برگزار نکرد؟
عربستان بزگترین بازنده طرح‌های عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر و ایستادن در سنگر این رژیم در مقابل شیعیان خواهد بود؛ چراکه اعتبار و رهبری جهان اسلام و هر آنچه برایش باقی مانده را از دست خواهد داد.
حفاظت خانواده حاکم سعودی از حرمین شریفین در مکه و مدینه و نظارت آن بر حج با خطرات جدی مواجه خواهد شد و شاید شورش دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان را به همراه داشته باشد؛ زیرا پذیرفتن این مساله که ملک سلمان، پادشاه عربستان دوست و هم‌پیمان اشغالگران مسجدالأقصی، قاتلان برادرانشان در فلسطین اشغالی و فتنه انگیزان برای تجزیه جهان اسلام باشد، برایشان دشوار است.
شاید برخی از کسانی که این روزها برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر عجله دارند، معتقدند که امت عرب در بدترین و ضعیف‌ترین روزهای خود به سر می‌برد و این فرصتی است که آنها می‌توانند در سایه آن و همچنین در سایه حمایت رژیم اشغالگر به عقاید اخلاقی و مذهبی و مسائل ملی عربی و اسلامی پشت کنند و به همین دلیل است که آنها بدون ترس و نگرانی در این مسیر گام برمی‌دارند.
به این افراد و کسانی که راه آنها را در پیش گرفته‌اند می‌گوییم که گرفتار بزرگترین دام اخاذی و باج خواهی در جهان شده‌اند، چراکه آنها صهیونیست‌ها را مانند کشورهایی که طی ۵۰ سال با آنها جنگیده نمی‌شناسند.
مرحله فعلی یک مرحله گذرا است و طولانی نخواهد بود، هر طور که می‌خواهید روابط‌تان را عادی کنید اما به بدترین شکل پشیمان خواهید شد.
انتهای پیام