خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هواشناسی زنجان هشدار نارنجی صادر کرد

ایسنا | استان‌ها | سه شنبه، 04 آذر 1399 - 14:53
اداره‌کل هواشناسی استان برای بار دوم در این ماه هشدار هواشناسی نارنجی در رابطه با بارش برف و باران در استان صادر کرد.
توجه،استان،سامانه،برف،دما،بارش،باران،فعاليت،وزش،هواشناسي،مزا ...

ایسنا/زنجان اداره‌کل هواشناسی استان برای بار دوم در این ماه هشدار هواشناسی نارنجی در رابطه با بارش برف و باران در استان صادر کرد.
بنا به اعلام اداره‌کل هواشناسی استان زنجان، سامانه بارش قابل ملاحظه برف و باران از پنج‌شنبه صبح (۶ آذرماه) تا اواخر وقت یکشنبه (۹ آذرماه) در استان فعالیت خواهد کرد که بارش قابل ملاحظه برف و باران با احتمال کولاک، وقوع مه (فعالیت سامانه از عصر جمعه تا صبح شنبه موقتا تضعیف خواهد شد و مجددا از ظهر شنبه تا اواخر وقت یکشنبه ادامه خواهد یافت)، نوع فعالیت پیش‌بینی شده برای سامانه بارشی است.
این سامانه در اغلب مناطق استان به ویژه نیمه شرقی تاثیر خواهد داشت و مخاطراتی از قبیل آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی سطح جاده‌ها، اختلال در تردد به ویژه در محورهای کوهستانی و محورهای واقع در نیمه شرقی استان، کاهش دید به سبب وقوع مه و کولاک برف به علت فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.
به شهروندان توصیه می‌شود که در ترددهای برون‌شهری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی به خصوص در محورهای کوهستانی احتیاط‌های لازم را داشته باشند.
کشاورزان شهرستان طارم در کشت پاییزه خود تسریع کرده و استفاده از کودهای ازته را پیش از آغاز بارندگی‌ها شروع کنند ولی کشاورزان مناطق سردسیر از مصرف کودهای شیمیایی در مزارع خودداری کرده و با توجه به بارش‌هایی که پیش‌بینی شده، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع در دستور کار قرار گیرد.
گلخانه‌داران اقداماتی از قبیل محافظت از تاسیسات گلخانه‌ای و ترمیم سقف گلخانه‌ها با توجه به سردی هوا و وقوع بارش برف و باران و کنترل و بازرسی سیستم گرمایشی گلخانه‌ها نوجه کنند و زنبورداران با توجه به وزش باد، دریچه‌های پرواز در کندوهای زنبور عسل مخالف جهت وزش باد قرار داده و از کندوها در قبال کاهش دما، وزش باد و تغذیه کمکی کولونی‌ها جهت زمستان‌گذرانی و کوچک کردن دریچه پرواز جهت جلوگیری از ورود هوای سرد و عوامل بیماری‌زا و آفت به کندو را انجام دهند.
پاک‌سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی و جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان‌آب‌ها به پرورش‌دهندگان ماهی و محافظت از دام‌ها در واحدهای سنتی و یا انتقال آنان به محیط امن، تامین سوخت، تنظیم و تهویه دما و رطوبت در مرغداری‌ها و دامداری‌ها و تهیه خوراک پرانرژی، سالم، بستر خشک به خصوص در برای دام سبک آبستن، کنترل دمای هوای شبانه مرغداری به دامداران و مرغداران توصیه شده است.
عشایر و دامداران از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها با توجه به حجم بارش‌ها با خودداری کنند و تخلیه آب و جمع‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مزارع با توجه به کاهش دما و بارندگی و استفاده از ضدیخ در رادیاتور ماشین‌آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما و آغاز بارش‌ها، از دیگر توصیه‌های عنوان شده در این هشدار است.
انتهای پیام