خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مهم اجرای محدودیت‌های کرونایی ست نه زمان محدودیت‌ها

ایسنا | سیاسی، استان‌ها | سه شنبه، 04 آذر 1399 - 14:53
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: موضوع این نیست که محدودیت‌های کرونایی ۲ هفته باشد یا ۴ هفته، موضوع اصلی و مهم این است که همین محدودیت دو هفته‌ای به شکل دقیق اجرا شود، بنابراین از نظر تئوریک مشکلی نداریم و مسئله اصلی اجرا و نظارت است.
محدوديت،هفته،روز،اعمال،كرونا،ماه،نظارت،بيماري،اصلي،قانون،قرن ...

ایسنا/اصفهان یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: موضوع این نیست که محدودیت‌های کرونایی ۲ هفته باشد یا ۴ هفته، موضوع اصلی و مهم این است که همین محدودیت دو هفته‌ای به شکل دقیق اجرا شود، بنابراین از نظر تئوریک مشکلی نداریم و مسئله اصلی اجرا و نظارت است.
هادی یزدانی در گفت و گو با ایسنا در خصوص محدودیت‌های دو هفته‌ای اعمال شده در ترددها و مشاغل و تاثیر آن در کاهش شیوع کرونا، اظهار کرد: اعمال محدودیت های دو هفته ای از نظر فنی و اجرایی قابل بررسی است.
در خصوص بحث فنی باید گفت قطعا هر سطحی از قرنطینه و محدودیت هایی را در جامعه اعمال کنند می تواند باعث کاهش ابتلا شود، اما اگر بخواهیم به شکل فنی صحبت کنیم اصولا در این مواقع باید دو برابر زمان دوره بیماری را قرنطینه ایجاد کنیم، به این معنا که اگر قرار است این محدودیت ها موثر باشد از نظر تئوریک باید دو تا دو هفته باشد.
وی افزود: باید ۲ دوره در روند انتقال بیماری و زنجیره انتقال وقفه ایجاد کرد که تقریبا یک ماه می شود.
در صحبت های مسئولان امر اگر دقت کنید به طور قطعی نمی‌گویند فقط ۲ هفته محدودیت، بلکه می گویند ۲ هفته اجرا می کنیم و بعد بازخورد آن را می گیریم.
هر دوره ای از تعطیلات هم که داشته باشید تقریبا شروع ابتلا را از یک هفته بعد، شروع بستری ها را از ۳ هفته بعد و شروع مرگ و میرها را از یک ماه بعد دارید.
این عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، گفت: به همین دلایل از نظر فنی باید دو تا دو هفته محدودیت و قرنطینه اعمال شود.
اما مسئله مهمتر هم اکنون این نیست که محدودیت ها ۲ هفته باشد یا ۴ هفته، موضوع اصلی و مهم این است که همین محدودیت ۲ هفته ای به شکل دقیق اجرا شود، بنابراین از نظر تئوریک مشکلی نداریم و مسئله اصلی اجرا و نظارت است.
معنای محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح مشخص نیست
یزدانی با بیان اینکه معنای محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح دقیقا مشخص نیست، تصریح کرد: هم اکنون در فصل تابستان نیستیم که مردم از ۹ شب تا ۴ صبح در بوستان ها و پارک ها در رفت و آمد باشند، بنابراین مشخص نیست علت اصلی اعمال این محدودیت چیست و چه کمکی می تواند بکند؟
در واقع این نوع محدودیت فشار کل شب را به روز منتقل می کند و اگر فصل تابستان بود این محدودیت توجیه داشت.
وی افزود: به هر حال همین محدودیت ها بر اساس پروتکل موجود باید سفت و سخت اجرا و بر آن نظارت شود.
تصمیم کلان فعلا بر این است که ۲ هفته محدودیت اجرا شود و همه باید از آن تمکین کنند.
شما اگر یک قانون بد را اجرا کنید خیلی بهتر از آن است که قانون خوبی بنویسید و نتوانید اجرا و نظارت کنید.
این فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: در ۲ روز گذشته کاهش حضور مردم و خودروها در خیابان ها و بسته بودن مغازه ها محسوس نبوده است و این امر به اعمال نظارت و قانون بر می گردد که سفت و سخت نیست.
در همه جای دنیا اهرم اجرایی شما قانون است و هم اکنون قانون محکمی وجود ندارد.
بنابراین مردم باید به این نتیجه برسند که این اعمال محدودیت مخصوص فقط یک روز و دو روز نیست و در بین مردم جا افتاده که عمر قوانین و محدودیت‌های کرونایی یک روز است به همین دلیل باید قوانین سفت و سخت اجرا شود تا مردم هم تمکین کنند.
یزدانی یادآور شد: فروردین ماه یک فرصت طلایی در اختیار ما قرار می داد چرا که به شکل سنتی ۲ هفته تعطیلات داشتیم و نظر کارشناسان این بود که ۲ هفته قرنطینه سفت و سخت در کشور اجرا شود که متاسفانه این کار را نکردند و با بیماری سهل انگارانه برخورد شد.
حتی نظریه های نادرست می دادند که با آمدن فصل گرم بیماری از بین می رود یا نظریه ایمنی گله ای را ارائه شد.
نایب رئیس هیئت داوری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، ادامه داد: در خردادماه ۷ روز تعطیلی تقویمی بود و اگر ما بین این تعطیلی ها تعطیلی یک هفته ای اعلام می شد می توانستیم ۱۵ روز وقفه در روند بیماری ایجاد کنیم.
سرنوشت محتوم کرونا این نیست که به همه مردم منتقل شود و شما می توانید جلوی انتقال را بگیرید.
بازگشایی‌ها غیرمسئولانه بود
وی با بیان اینکه بازگشایی ها در سه ماه گذشته خیلی غیرمسئولانه بود، افزود: متاسفانه مدارس بازگشایی و کنکور برگزار شد و ادارات و دوایر با تمام قدرت به کار ادامه می دادند.
طرح های ترافیک را نیز تا اول آبان ماه داشتیم و در کل باید مجموعه ای از کارها انجام می شد که امروز به این وضعیت دچار نشویم.
بخشی از این مجموعه کارها، کارهای بهداشتی و درمانی بود به این معنا که باید بیماریابی فعال انجام و تست کرونا ارزان شود.
هم اکنون تست کرونا حداقل ۵۰۰ هزار تومان است و نمی توان با این قیمت از مردم توقع تست دادن داشت.
یزدانی اظهار کرد: اقسام شبکه های تلویزیونی را داریم که متاسفانه اکثر این شبکه ها در اختیار دانش کاذب قرار دارند و برای مردم حساسیت زایی نکرده و یک ترس آگاهانه در آنان ایجاد نمی کنیم.
کرونا بهترین زمان بود که طرح معروف دولت الکترونیک را اجرا کنیم، بخشی از مردم و حتی بخشی از حاکمیت، گرفتار بروکراسی اداری هستند و این بروکراسی سنتی این قدر ناکارآمد است که در موضوع کرونا هم ضعف خود را نشان داد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب، تصریح کرد: از طرفی نمی توانید به مردمی که گرفتار تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی هستند کمک نکنید.
بنابر آمار رسمی سفره مردم روز به روز کوچک تر می‌شود و شما نمی‌توانید به این مردم بگویید کار نکنید.
نباید مردم را در بین دو گانه معیشت و سلامت مخیر کنیم.
مسئولان می توانستند علی رغم تحریم ها که فوق العاده توان دولت و نهادها را کم کرده است بسته های معیشتی خیلی خوبی در اختیار مردم قرار دهند.
وی با بیان اینکه منابع مالی کافی علی رغم تحریم ها در کشور داریم، گفت: دولت می توانست بهتر عمل کند، دادن وام یک میلیونی مشکلی را حل نمی کند.
گاهی مواقع احساس می کنیم در خلاء در حال فریاد زدن هستیم، چرا که به نظر کارشناسان در زمینه های مختلف بها داده نشد و در چند ماه اخیر اگر از ظرفیت های جامعه مدنی کمک گرفته می شد بسیاری از مشکلات قابل حل بود.
انتهای پیام