نهضت آموزش زبان اشاره در کردستان آغاز شد
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان از آغاز نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی در کردستان خبرداد.

ایسنا/کردستان رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان از آغاز نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی در کردستان خبرداد.
خلیل رنجبر، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این نهضت در راستای تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی معلمان، والدین و سایر افراد جامعه با دانشآموزان دارای آسیب شنوایی در بستر فضای مجازی آغاز و تا اواخر آذر ماه جاری ادامه دارد.
رنجبر عنوان کرد: این نهضت درگروه اول برای 80 نفر از معلمان به مدت 80 ساعت، در گروه دوم برای 40 نفر از والدین به مدت 40 ساعت و در گروه سوم برای 30 نفر از رابطین نهادها و دستگاهها به مدت 40 ساعت آغاز شده است.
وی افزود: در برنامههای جاری سازمان استثنایی کشور سه بسته تحولی در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است که نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی یکی از برنامههای این بستهها است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان بیان کرد: این نهضت باهدف گسترش عدالت آموزشی، همسان سازی زبان اشاره، کمک به ارتباط وآموزش افراد دارای آسیب شنوایی، تأمین نیروهای متخصص و آموزش دیده، هماهنگی روش آموزش زبان با به کارگیری یک الگوی واحد، توجه به شأن و کرامت افراد ناشنوا و احیای زبان اشاره توسط خانم مرضیه کامیاب نژاد و آقای ارکان خوش کلام مدرسین کشوری در حال برگزاری است.
رنجبر با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی در دانش آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن درسازگاری های اجتماعی با چالشهای فراوانی روبهرو میباشند .
وی با تأکید بر اینکه یکی از سخت ترین معلولیت ها ناشنوایی است، بیان کرد: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی های او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاریهای اجتماعی و فراگیری مهارت های زبانی وتحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است .
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کاهش یادگیری مهارت های اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده ای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه برناراحتی های روانی، خلقی و تحمیل هزینه های بالای توانبخشی با آن مواجهه می شود .
رنجبر در پایان با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیت آنها شناخت کمی دارد، یادآور شد: ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در جهت کاستن علل مولد آنها نقش به سزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.
انتهای پیام