پاسخ به انتقادات 50 پویش فارس من درباره «شاد»/ از ورود دانشآموزان نابینا به شاد تا ایجاد «شادنما»
باید برای دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت و وسیله ندارند، امکانات آموزشی از طرق دیگر فراهم شود و از روش های دیگر استفاده کنند و خیال نکنند که نداشتن تبلت، مرگ و زندگی است.

باید برای دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت و وسیله ندارند، امکانات آموزشی از طرق دیگر فراهم شود و از روش های دیگر استفاده کنند و خیال نکنند که نداشتن تبلت، مرگ و زندگی است.
خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: 9 ماه از روزی که پای کرونا به کشورمان باز شد، میگذرد؛ 9 ماه سخت که زندگی همه مردم را تحت الشعاع قرار داد.
از تحصیل تا اشتغال، از جشنها، آیینها، مراسم تا برنامه های زندگی روزمره، همه تحت تأثیر کرونا قرار گرفتند.
آموزش و پرورش هم از همان روز اول دستخوش ورود کرونا به کشور شد و این تغییر با تعطیلی مدارس رقم خود؛ موضوعی که موجب شد آموزش و پرورش از همان روزهای اول به فکر روشهای مختلف برای آموزش دانش آموزان در شاد بیفتد.
با سیدحسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسؤول شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) به گفتوگو نشستیم تا درباره شاد، حواشی و مشکلات آن بررسی کنیم.
* چرا هنوز امکان حضور دانشآموزان نابینا در شاد فراهم نشده است؟
برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، در مجموع،«شادنما» در حال راهاندازی است که امیدواریم «شادنما» به زودی به بهرهبرداری برسد تا دانشآموزان بیشتری که نیازهای خاصی هم دارند بتوانند استفاده کنند.
دوم اینکه برای دانشآموزان نابینا و کم بینا باید یک نرمافزار خاصی اضافه کنیم که کارهای فنی آن انجام شده است و در حال نهایی شدن است و امیدواریم زودتر به بهره برداری برسد.
گروه فنی ما به دلیل مشغله زیاد در این زمینه یک مقدار تأخیر دارد ولی در تلاش هستیم.
* منظور از بزودی، چه زمانی است؟
اعلام تاریخ یک مقدار سخت است.
بنا بوده است که تا یک یا دو هفته دیگر آماده شود اما نمی توانم قول دهم.
* به قبل از زمستان می رسد؟
بله حتما.
انشاءالله.
** یک تلویزیون اینترنتی در بستر «شاد» با امکان زبان اشاره
* به «شادنما» اشاره کردید؟
چه اتفاقی قرار است در «شادنما» بیفتد؟
شادنما در واقع یک تلویزیون اینترنتی در بستر «شاد» است و کاربری آموزشی دارد و فقط بحثهای آموزشی را دنبال می کند.
* امکان تعامل دوجانبه برای دانشآموزان استثنایی فراهم نمی شود؟
برای کم شنوایان و ناشنوایان کاربرد خیلی زیاد دارد و آموزش با زبان اشاره است.
* شادنما چه زمانی راه اندازی می شود؟
آن هم تا قبل از زمستان راهاندازی میشود؟
شادنما خیلی زودتر راه اندازی میشود.
مصوبات آن گرفته شده است و فقط راهاندازی آن مانده است که در حال فراهم کردن بسترهای آن و محتواها هستند.
اقدامات ما انجام شده است و معاونت مربوطه که سازمان آموزش و پرورش استثنایی است باید راهاندازی کنند.
* برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس عنوان کردند که پشتیبانی «شاد» به خط مشاورهای 0909 واگذار شده است که دقیقهای 2 هزار تومان برای خانوادهها هزینه دارد؟
تکذیب می کنیم و پیگیری می کنیم.
اگر این موارد وجود دارد به ما از طریق شماره 43081 که خط ارتباطی پشتیبانی «شاد» است، اطلاع دهند و ما پیگیری میکنیم.
* در این مدت، یک سری پیام برای خانوادهها میآمد که 2 هزار تومان برای «شاد» باید پرداخت کنید، ماجرای این موضوع چه بود؟
ببینید از این مورد کلاهبرداریهای اینچنینی چند مورد گزارش شده بود که محدود بود و برخی گزارشها هم از ریشه دروغ بود.
این کلاهبرداریها در هر بستری ممکن است، اتفاق بیفتد.
هیچ رابطه مالی بین «شاد» و «کاربران شاد» وجود دارد و به صورت رایگان چه معلم و چه دانش آموز باید بتوانند درس خود را بخوانند.
شاد همچنان رایگان است و هیچ پیامکی از طرف ما در این باره نخواهد رفت.
*برخی از دانش آموزان و معلمان می گویند که برخی محتواها روی شاد باز نمیشود؟
دلیل این اتفاق چیست؟
به ما گزارش کنند که ما پیگیری کنیم.
با 43081 تماس بگیرند و حتما پیگیری میشود.
در بحث محتواها کمترین گزارش منفی را داشتیم.
هم محتواها از نظر کیفیت قابل دفاع است و هم جهت کمیت هم بهروز است.
* برخی دانش آموزان می گویند صبح ها تا ظهر سرعت اینترنت خیلی کند؟
این موضوع مشکل اینترنت است یا نرم افزار؟
باید بررسی شود.
به نظرم می رسد از ساعت 10 تا 13 برای تعامل در بستر شاد مشکلاتی از این بابت به دلیل تراکم داریم اما در سایر ساعات، یک چنین گزارشهایی را نداریم یا خیلی کم داریم.
عملا اگر تقسیم بندی را که برای هر دوره آموزشی در نظر گرفتیم، مدارس رعایت کنند مثلا مدارس متوسطه صبح و دوره ابتدایی بعدازظهر برگزار شود، حتما کمترین مشکل را دارند.
چون تجمع بیشتر دانش آموزان و معلمان بین 10 تا 13 است، یک سری اختلالاتی داریم.
*برخی خانوادهها میگویند اینترنت «شاد» برای آنها هنوز رایگان نیست.
تکلیفشان چیست؟
هرکسی احساس می کند که اینترنتش پولی است با شماره 195 تماس بگیرد و آنها وظیفه دارند که پیگیری کنند.
اگر جایی اپراتوری تخلف کند، پیگیری میکنیم و باید اینترنت «شاد» برای همه دانشآموزان و فرهنگیان رایگان باشد.
این موضوع دستور رئیس جمهور و وزیر ارتباطات است.
* تا الان چه تعداد نفر اپلیکیشن «شاد» را نصب کردند؟
از 14 میلیون و 700 هزار دانشآموز، 12 میلیون احراز هویت شده هستند که 10 میلیون و 10 هزار نفر فعالان در «شاد» هستند که حداقل 5 ساعت در هفته دانلود، آپلود کرده و حضور دارند.
*چه تعداد معلم و مدیر وارد شاد شده اند؟
704 هزار و 291 معلم احراز هویت شده است.
110 هزار مدیر هم احراز هویت شده اند.
113 هزار مدرسه داشته باشیم، 110 هزار نفر وارد شدند که یک سری مدیرمعلم هستند.
* کدام استانها فعال تر در زمینه «شاد» هستند؟
قم ، مرکزی، البزر، کرمانشاه، سمنان و قزوین، 6 استان فعال در «شاد» هستند که درصد فعالان در قم 84 درصد، در مرکزی 83 درصد، در البرز 80 درصد، در کرمانشاه 79 درصد، در سمنان 79 درصد و در قزوین 78 درصد است و میانگین مجموع کشوری 68 درصد است.
* تا الان چه تعداد کلاس و چه تعداد فایل جابجا شده است؟
3 میلیون و 80 هزار گروه تشکیل شده است.
یک میلیارد و 590 میلیون فایل جابهجا شده، 6 میلیارد و 345 میلیون پیام جابهجا شده و 600 هزار کلاس زنده در روز برگزار میشود.
326 گیگا بیت در ثانیه بیشینه مصرف پهنای باند ما است.
* آیا همه کشور را تحت پوشش دارید؟
بله همه کشور تحت پوشش است.
*برخی معلمان هنوز با ظرفیت های شاد آشنا نیستند، آموزش هایی را برای آنها پیش بینی کردید؟
این موضوع یکی از مشکلات بزرگ شاد است و کاربران به ویژه کاربران راهنما یعنی معلمان آموزش های کافی و لازم را برای بهره برداری از شاد ندیدند.
کلاس های آموزشی گذاشته شده است اما استقبال ها دلخواه نبوده است.
* چه باید کرد؟
اتفاقی که می افتد این است که عدم آشنایی معلم به دانش آموز هم منتقل می شود.
اگر از ظرفیت ها استفاده شود، آموزش با کیفیت تر و جذاب تر می شود.
این مشکل را داریم و امیدواریم که با آموزش ها حل شود.
* در این مدت می گفتید که 3.5 میلیون دانشآموز divice ندارند و در این مدت تعداد زیادی تبلت و تلفن همراه هدیه شده است، این آمار چرا تغییر نکرده است؟
آمار کمبود میلیونی است.
3.5 میلیون وسیله است.
در کل کشور، آمارها نشان می دهد که آمارهای گوشیهای اهدایی و تهیه شده خیلی بالا نیست.
در حد چند صد هزار است.
البته آمار جایگزین و استهلاک هم داریم.
در کل اکنون آمار دقیقی نداریم و شاید آمار به 3 میلیون و 200 هزار وسیله رسیده است.
* درباره اتفاقات اخیر که پیرامون شاد رخ داده است، توضیح دهید مثلا یک دانش آموز بالای کوه رفته برای اینکه فایلی را دانلود کند و افتاده است و یا دانش آموزانی که به دلیل نداشتن وسیله ارتباطی جانشان را از دست دادند؟
در مرحله اول خیلی متأسف می شویم که یک چنین خبرهایی وجود دارد و اصلا یک چنین حوادثی می افتد.
اینها مشکلات انتقالی به «شاد» است و مختص شاد نیست.
مثلا اینترنت خط نمی دهد و بالای تپه استفاده می کند.
توصیه ام این است که باید انواع آموزش ها را فعال کنیم.
کشور ما یک کشور بزرگی است و یک روش آموزشی جواب نخواهد داد.
مثلا تنها آموزش مجازی دوای درد همه نیست و باید از انواع روش ها استفاده کنیم تا بتوانیم پوشش کامل تحصیلی را داشته باشیم.
باید برای دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت و وسیله ندارند، امکانات آموزشی از طرق دیگر فراهم شود و از روش های دیگر استفاده کنند و خیال نکنند که نداشتن تبلت، مرگ و زندگی است.
باید با مردم در این رابطه صحبت شود و ممکن است اطلاع رسانی های ما در این خصوص نقص داشته است.
هر استانی وظیفه دارد این اطلاع رسانی کند و برنامه ارائه دهد و آنها هم مطمئن باشند که مدرسه و آموزش شان تعطیل شد.
انتهای پیام/