قهرمان پروری در فیلمهای ایرانی چه جایگاهی دارد؟/ حلقهای مفقوده در سینما
حمیدرضا قطبی به تحلیل و بررسی لزوم حضور قهرمان واقعی در فیلمهای سینمایی، پرداخت.

در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
حمیدرضا قطبی کارگردان سینما درباره چرایی استفاده نکردن از قهرمان واقعی در آثار سینمایی و احساس نیاز آن بیش از هر زمان دیگری به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:سالهاست از معنا و مفهومی که در سینما تعریف میشود فاصله گرفته ایم و تعریف من از سینما و فیلمهایی که میبینم چیزی نیست که الان با آن مواجه هستیم.
وی افزود: یکی از عناصری که سینما را سینما میکند قهرمان ها و فیلمهایی است که قهرمان محور هستند و البته آثاری که همیشه با اقبال روبرو میشدند قهرمان پرور بودند.
کاراکتری که حادثه میآفریند، درگیر میشود، درام ایجاد میکند و امید به آینده را با زنده ماندن یا حتی مردنش به وجود میآورد.
او ادامه داد: سینمایی که ما را جادو کرد و شیفته آن شدیم این نیست، این سینما ما را به بستر دیگری میبرد.
یک زمانی در ایتالیا سینمای نئورالیسم درست شد و واقع گرایی شکل و شمایلی پیدا کرد برای اینکه انسان از حالت فردی خارج شد و حرکت جمعی در مقابل بشریت قرار گرفت، سینمای نئورالیسم و بعد رئالیسم سوسیالیستی که در حقیقت مردم باید حرکت کنند و محور اصلی آنها هستند همه اینها باعث شد به یک سینمای اجتماعی روی بیاوریم که درونش دردهای جامعه بزرگ میشود و برای مبارزه با آن آدمهای معمولی را مشاهده میکنیم که سعی دارند با معضلات و مشکلات مقابله کنند و در حقیقت درام از دل این به وجود میآید، حالا برخی از مشکلات را با کمک یکدیگر میتوانند از بین ببرند و یا نمیتوانند حل کنند که فیلمهای به اصطلاح تلخ با درون مایههای تراژیک از دل این به وجود میآید.
این یعنی انعکاس زندگی و جادو نیست، سینما برای من معنی جادوگری دارد یعنی هنری که فراتر از زندگی واقعی ما و اجتماعی است که میشناسم و در همسایگی من قرار دارد.
کارگردان «جامه دران» بیان کرد: وقتی فیلمهای این سالها را میبینم به خصوص با روی کارآمدن دوربین روی دست، فضای دیجیتال و ...
متوجه میشوم بهشدت از سینما، زییاشناسی، قاب بندی و همه آنهایی که میتوانست تاثیرگذار باشد فاصله گرفتیم.
متاسفانه آن تصویرهای زیبا از بین رفت و ما ماندیم و درد وگرفتاری و بدبختی که سینما نیست بلکه دوربین روی دست و تهیه گزارشی است برای اینکه فقط تصویری از جامعه را نشان بدهند و بگویند چنین چیزهایی داریم، من اینها را سینما نمیدانم.
این کارگردان تصریح کرد: به طور قطع بخشی از سینمایی که جادو میکند حضور قهرمانهایی است که فراتر از آدمهایی هستند که در کنار هم زندگی میکنند اینها قهرمانهای نئورالیسم و کوچه بازار نیستند افرادی هستند که ما را به آینده میبرند و به چیزهایی که فراتر از ماست امیدوار میکنند، برای همین ملت تقریبا فقیر هند قهرمانانش را دوست دارد، چون به آنها امید میدهند و میگویند ما میتوانیم دنیا را عوض کنیم.
قطبی اظهار کرد: البته که قهرمان فیلمها باید تمام مشخصهها ومولفهها را داشته باشند یعنی باید زیبا، کاریزماتیک، دارای جثه و قد و قامت درستی باشد.
قبلا میگفتند اینها کلیشه هستند، اما واقعیت اینجاست همین کلیشهها همیشه بودند و به درد سینما خوردند منتهی باید با آنها فیلمهای بزرگ ساخت و ساده و سبک برخورد نکرد.
کارگردان «قطار آنشب» گفت: در هند مردم با همه سختیهای اقتصادی برای رفتن به سینما و دیدن قهرمان پول میدهند، چون اگر امیدشان را از آنها بگیرید دیگر چیزی ندارند و این امید در سینما شکل میگیرد در فضای تاریک و ساکت میبینند که میتوان به هدف رسید و قدرتمند بود.
وی افزود: همین کشور هند با چنین قهرمان سازی در فیلم ها، صنعت سینما را میچرخاند و درآمدزایی خوبی دارد از سویی در سالهای اخیر حجم تولید فیلمهای عالی آنها زیاد شده است، چون پشتوانه اصلی که همان مردم هستند را دارد و قطعا فرهنگ سازیهای خودشان هم در دل فیلمها میگنجانند.
قطبی در پایان گفت: اینکه فقط بخواهیم فیلمی تولید کنیم اتفاق حرفهای و درست نیست، باید طوری کار کنیم که صنعت سینما بچرخد و در این چرخش اتفاقات مثبت برای همه رخ میدهد.
انتهای پیام/