حوادث جادهای دلیل اصلی مرگ و میر جوانان در کشور است
ملانظری گفت: سوانح حمل و نقل جادهای، دومین عامل مرگ و میر در ایران و دلیل اصلی مرگ جوانان ۱۰ تا ۲۴ ساله است.

رئیس دانشگاه الزاهرا (س):
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش مجازی یادمان قربانیان سوانح ترافیکی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی صبح امروز برگزار شد.
ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا (س) در این مراسم اظهار کرد: سوانح ترافیکی یکی از پیچیدهترین مشکلات کشور ایران است و کاهش تلفات ناشی از آن، از منویات مقام معظم رهبری، استراتژی اساسی دولت جمهوری اسلامی و همچنین اولویت و ماموریت اصلی وزارت راه و شهرسازی در دهههای اخیر بوده است.
او افزود: جمهوری اسلامی ایران علیرغم روند کاهشی مرگ و میر سوانح ترافیکی در سالهای اخیر هنوز هم در مقایسه با دیگر کشورها بیشترین تلفات ترافیکی را دارد.
سوانح حمل و نقل جادهای، دومین عامل مرگ و میر در ایران و دلیل اصلی مرگ جوانان ۲۴-۱۰ ساله است.
بیش از ۹۰% مرگ ومیرهای ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای با درآمد کم و متوسط مانند ایران، اتفاق میافتد و خسارات ناشی از تصادفات جادهای در برخی کشورها برابر ۲ تا ۵ درصد سود ناخالص ملی برآورد شده است.
ملانظری تصریح کرد: از دست رفتن جوانان و گروه سنی فعال و مولد جامعه از نظر اقتصادی، خانوادگی و عاطفی، اجتماعی و شغلی صدمات سنگینی به جامعه وارد میکند.
به صورتیکه بیشتر خانوادهها با وقوع مرگ یا معلولیت ناشی از تصادف ترافیکی، از دست دادن نانآور خانواده و هزینههای سنگین درمانی مصدومان و معلولان تصادفات به زیر خط فقر سقوط میکنند.
سوانح ترافیکی همچنین صدمات غیرقابل جبرانی بر سیستمهای سلامت، بیمه و دستگاه قضایی کشور وارد میکند.
او با بیان اینکه مقابله با سوانح ترافیکی و تلفات ناشی از آن نیاز به تقسیم مسئولیت و مشارکت همگانی دارد، تاکید کرد: بعد از سالها تلاش و کوشش از طرف مسئولان و تصمیم گیران، با توجه به ظرفیت و امکانات موجود زیرساختهای جادهای و وسایل نقلیه کشور تا حدودی بهبود یافتهاند، خودروها مجهز به کیسههای هوا، کمربندایمنی، و دیگر وسایل حفاظتی و هشداردهنده شدهاند.
در حال حاضر بیشتر جادهها عریض شده و دو طرفه هستند و از علائم ترافیکی هشداردهنده و روشنایی کافی برخوردارند، اما هنوز هم تصادفات ترافیکی ادامه دارد و روزانه نزدیک به ۵۰ نفر از عزیزان ما در جادهها کشته میشوند.
بنابراین علیرغم پیشرفتهای تکنولوژی و بهبود راهها و خودروها هنوز هم اصل مشکل به جای خود باقی است.
او گفت: سازمان ملل با صدور بیانیه و قطعنامههایی از جمله برنامه توسعه هزاره سوم و برنامه توسعه پایدار که شامل مجموعهای از اهداف، مقاصد و شاخصهای جهانی است از کشورهای عضو خواسته است که زمینه ارتقای رفاه و سلامت جوامع انسانی را فراهم کنند.
بیشتر بخوانید
در حال تکمیل/