خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حوادث جاده‌ای دلیل اصلی مرگ و میر جوانان در کشور است

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 25 آبان 1399 - 09:06
ملانظری گفت: سوانح حمل و نقل جاده‌ای، دومین عامل مرگ و میر در ایران و دلیل اصلی مرگ جوانان ۱۰ تا ۲۴ ساله است.
ترافيكي،سوانح،مرگ،ايران،تصادفات،تلفات،دانشگاه،اسلامي،رئيس،كش ...

رئیس دانشگاه الزاهرا (س):
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش مجازی یادمان قربانیان سوانح ترافیکی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی صبح امروز برگزار شد.
ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا (س) در این مراسم اظهار کرد: سوانح ترافیکی یکی از پیچیده‌ترین مشکلات کشور ایران است و کاهش تلفات ناشی از آن، از منویات مقام معظم رهبری، استراتژی اساسی دولت جمهوری اسلامی و همچنین اولویت و ماموریت اصلی وزارت راه و شهرسازی در دهه‌های اخیر بوده است.
او افزود: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم روند کاهشی مرگ و میر سوانح ترافیکی در سال‌های اخیر هنوز هم در مقایسه با دیگر کشور‌ها بیشترین تلفات ترافیکی را دارد.
سوانح حمل و نقل جاده‌ای، دومین عامل مرگ و میر در ایران و دلیل اصلی مرگ جوانان ۲۴-۱۰ ساله است.
بیش از ۹۰% مرگ ومیر‌های ناشی از حوادث ترافیکی در کشور‌های با درآمد کم و متوسط مانند ایران، اتفاق می‌افتد و خسارات ناشی از تصادفات جاده‌ای در برخی کشور‌ها برابر ۲ تا ۵ درصد سود ناخالص ملی برآورد شده است.
ملانظری تصریح کرد: از دست رفتن جوانان و گروه سنی فعال و مولد جامعه از نظر اقتصادی، خانوادگی و عاطفی، اجتماعی و شغلی صدمات سنگینی به جامعه وارد می‌کند.
به صورتیکه بیشتر خانواده‌ها با وقوع مرگ یا معلولیت ناشی از تصادف ترافیکی، از دست دادن نان‌آور خانواده و هزینه‌های سنگین درمانی مصدومان و معلولان تصادفات به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.
سوانح ترافیکی همچنین صدمات غیرقابل جبرانی بر سیستم‌های سلامت، بیمه و دستگاه قضایی کشور وارد می‌کند.
او با بیان اینکه مقابله با سوانح ترافیکی و تلفات ناشی از آن نیاز به تقسیم مسئولیت و مشارکت همگانی دارد، تاکید کرد: بعد از سال‌ها تلاش و کوشش از طرف مسئولان و تصمیم گیران، با توجه به ظرفیت و امکانات موجود زیرساخت‌های جاده‌ای و وسایل نقلیه کشور تا حدودی بهبود یافته‌اند، خودرو‌ها مجهز به کیسه‌های هوا، کمربندایمنی، و دیگر وسایل حفاظتی و هشداردهنده شده‌اند.
در حال حاضر بیشتر جاده‌ها عریض شده و دو طرفه هستند و از علائم ترافیکی هشداردهنده و روشنایی کافی برخوردارند، اما هنوز هم تصادفات ترافیکی ادامه دارد و روزانه نزدیک به ۵۰ نفر از عزیزان ما در جاده‌ها کشته می‌شوند.
بنابراین علیرغم پیشرفت‌های تکنولوژی و بهبود راه‌ها و خودرو‌ها هنوز هم اصل مشکل به جای خود باقی است.
او گفت: سازمان ملل با صدور بیانیه و قطعنامه‌هایی از جمله برنامه توسعه هزاره سوم و برنامه توسعه پایدار که شامل مجموعه‌ای از اهداف، مقاصد و شاخص‌های جهانی است از کشور‌های عضو خواسته است که زمینه ارتقای رفاه و سلامت جوامع انسانی را فراهم کنند.
بیشتر بخوانید
در حال تکمیل/