منوچهر صدوقی سها به پویش کتابخوانی ملی پیوست
منوچهر صدوقی سها با توصیه به مطالعه کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» گفت: کتاب نصرالله حکمت با این کتاب به ما یادآور میشود که تاریخ فلسفه ما را مستشرقین نوشتهاند.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر صدوقی سها پژوهشگر حوزههای فلسفه و عرفان، نویسنده و حقوقدان با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شده است؛ عنوان کرد: کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» نوشته نصرالله حکمت از جمله آثاری است که خواندن آن لذت فراوانی دارد.
این کتاب توسط انتشارات الهام در سال ۱۳۹۸ منتشر شده و اخیراً هم به چاپ دوم رسیده است.
وی افزود: نصرالله حکمت در این کتاب، عبارتی آورده که میتوان گفت متضمن نوعی برائت استهلال است که دغدغه او را نشان میدهد.
حکمت در این کتاب چنین اظهار نظر کرده است که تاریخ فلسفه اسلامی را پژوهشگران غربی مورد مطالعه قرار دادهاند، محققان عرب آن را به نگارش درآوردهاند و ما فقط ترجمه کردهایم و به اعتقاد من کلیات این سخن درست است.
مؤلف کتاب تاریخ حکماً و عرفای متأخر بر صدر المتألهین افزود: ما میدانیم که تاریخ فلسفه حدود ۲ قرن بیشتر است که پدید آمده است.
آنگونه که در تاریخِ فلسفه عنوان شده است یک محقق آلمانی به نام «بروکر» اولین کتاب در حوزه تاریخ فلسفه را نوشته و بعدها هم به ما رسیده است.
این مدرس و پژوهشگر حکمت اسلامی تاکید کرد: ما در سنت اسلامی متأسفانه چیزی به اسم تاریخ فلسفه نداشتهایم و به استناد کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» متأسفانه تاریخ فلسفه ما را فرنگیها نوشتهاند؛ مستشرقین هم انواع و اقسامی دارند، بعضیها مغرضاند و برخی خیلی آگاه نیستند.
کسانی که اهل علم واقعی باشند و بیغرض و درست بنویسند در بین آنها کم است.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم اضافه کرد: متأسفانه تاریخ فلسفه ما به دست مستشرقین نوشته شده و به دست عربها، که آنها هم متأسفانه تعصب عربیت دارند، صحبت از اسلام خیلی کم میکنند، فقط صحبت از عربیت است در حالی که فلسفه اسلامی عبارتٌ اخری فلسفه ایرانی است.
بستر فلسفه از اول ایران بوده و هنوز هم ایران است.
اینها را که کنار هم میگذاریم نتیجه این میشود که ما مع الاسف تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه درستی نداریم.
صدوقی سها تاکید کرد: چاره این است اگر بخواهیم تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه مجزای از هم داشته باشیم، باید از سلطه «اوریانتالیته» بیرون آییم.
ما از آثار مستشرقین استفاده کنیم اما میگوئیم «هُم رجال و نحن رجال».
به این معنا که خودمان باید تاریخ فلسفه برای خودمان بنویسیم و خوشبختانه دوست عزیز م دکتر نصرالله حکمت یکی از چند استاد معدود معاصراست که این دغدغه را دارد و در نگارش تاریخ فلسفه، دم از استقلال میزند.
وی در انتها ابراز امیدواری کرد روزی بیاید که تاریخ واقعی فلسفه اسلامی منفک از تاریخ فلاسفه اسلامی به دست خود ما نوشته شود.