سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تأسیس و راه اندازی ۱۵ مرکز یادگیری محلی جدید در استان فارس

مهر | استان‌ها | چهارشنبه، 21 آبان 1399 - 13:33
شیراز- معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس در فیروزآباد فارس از تأسیس و راه اندازی ۱۵ مرکز یادگیری محلی جدید در فارس در سال جاری خبر داد.
محلي،مركز،يادگيري،مراكز،آموزش،سوادآموزي،تأسيس،فارس،استان،اند ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش فارس، بهزاد نوروزی چگینی در حاشیه بازدید از فعالیت‌ها و برنامه‌های سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان فیروزآباد، گفت: تأسیس و راه اندازی مراکز یادگیری محلی بر اساس موقعیت، آمار بی سوادان و امکان سنجی های صورت گرفته و آمادگی مسئولان محلی نسبت به پیش بینی و در خواست سهمیه مورد نیاز صورت می‌پذیرد و پس از تأسیس و تعیین مدیر، فعالیت‌های این مراکز مورد نظارت و ارزیابی مستمر قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه مراکز یادگیری محلی فرصت مغتنمی برای حرکت در راستای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری (مُدَّ ظله العالی) است گفت: استان فارس ۱۵ مرکز یادگیری محلی جدید در سطح استان و در شهرستان‌های بختگان، داراب (۳ مرکز)، فورگ (۳ مرکز)، فراشبند، زرین دشت، سده، مرودشت (۲ مرکز)، فیروزآباد، سرچهان و بوانات تأسیس و راه اندازی خواهد کرد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با اشاره به موقعیت جغرافیایی و سابقه تاریخی فیروزآباد، این شهرستان را یکی از شهرستان‌هایی برشمرد که عشایر زیادی دارد و در سنوات اخیر طرح توسعه سواد زنان و دختران عشایر در این شهرستان اجرا شده و نتایج خوب و مثبتی را به دنبال داشته است.
نوروزی انجام و اجرای طرح‌های مختلف سوادآموزی برای عشایر را حائز اهمیت دانست و افزود: یکی از اهداف سوادآموزی و آموزش بزرگسالان، آموزش به بزرگسالان جامعه بزرگ عشایری است که به هر دلیلی نتوانسته‌اند در سنین قانونی تحت آموزش دوره ابتدایی و …قرار بگیرند و اینک سوادآموزی فرصت دومی برای آنان است تا بتوانند از نعمت سواد برخوردار شوند و از تاریکی و تنگنای بی سوادی رهایی یابند.
وی یکی از موارد بسیار مهم و ارزشمند در حوزه سوادآموزی را تأسیس و راه اندازی مراکز یادگیری محلی عنوان کرد و گفت: تأسیس و راه اندازی این مراکز براساس موقعیت، آمار بی سوادان و امکان سنجی های صورت گرفته و آمادگی مسؤولان محلی نسبت به پیش بینی و در خواست سهمیه مورد نیاز صورت می‌پذیرد و پس از تأسیس و تعیین مدیر، فعالیت‌های این مراکز مورد نظارت و ارزیابی مستمر قرار می‌گیرد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس، گفت: جلب و تقویت مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها بخصوص بخش مردمی و غیر دولتی، تقویت احساس مسؤولیت اجتماعی، استفاده درست و بهینه از امکانات موجود در محل، تلاش برای همسوسازی خدمات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و هویت بخشی به مسئولان محلی و افراد توانمند با صلاحیت بومی از ارکان مهم این مراکز است.
نوروزی در مورد نحوه انتخاب مدیر مرکز یادگیری محلی گفت: مدیر مرکز یادگیری محلی پس از تأیید صلاحیت و اخذ نظر مثبت معاونت سوادآموزی استان و رسیدن به حد نصاب تعیین شده در دستور العمل، با ابلاغ رئیس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه به مدت یک سال انتخاب می‌شود و اگر اداره مرکز به بخش غیر دولتی واگذار شده باشد انتخاب و انتصاب مدیر مرکز پس از تأیید معاونت سوادآموزی استان توسط مؤسسه غیردولتی طرف قرارداد صورت می‌پذیرد.
وی افزود: مراکز یادگیری محلی در راستای تحقق شعار «آموزش برای همه» گامی بود که یونسکو در کاربردی کردن آموزش بزرگسالان و ترویج یادگیری مادام العمر برداشت و برای نخستین بار در سال ۱۳۷۹ شمسی (۲۰۰۰ میلادی) اولین مراکز یادگیری محلی با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه در دو استان فارس و ایلام به صورت آزمایشی ایجاد شد و با ارائه خدمات مناسب توانست رضایت مندی مخاطبان و مسؤولان محلی را برانگیزد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: تا پایان سال ۱۳۹۸ در استان فارس ۴۳ مرکز تأسیس و راه اندازی شده بود که با توجه به نقش مثبت و انگیزشی این مراکز در سال جاری یعنی ۱۳۹۹ که سال "جهش تولید "می‌باشد و مراکز یادگیری محلی نیز فرصت مغتنمی برای حرکت در راستای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری (مُدَّ ظله العالی) است، استان فارس ۱۵ مرکز یادگیری محلی جدید در سطح استان و در شهرستانهای بختگان، داراب (۳ مرکز)، فورگ (۳ مرکز)، فراشبند، زرین دشت، سده، مرودشت (۲ مرکز)، فیروزآباد، سرچهان و بوانات تأسیس و راه اندازی خواهد کرد.