نگاهی به رای مجلس به استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی
مجلس دهم آخرین روزهای کاریش در سال ۹۷ را به بررسی و تصویب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات اختصاص داد؛ طرحی که به رغم وجود ابهامات و خلاءهای قانونی بسیاری که در امر انتخابات، قریب به سهدهه از سوی مجالس گذشته و دولتهای گذشته به یک دیگر پاسکاری میشد و همین تعلل سبب مغفول ماندن ساماندهی قانون انتخابات شده بود.

مجلس دهم آخرین روزهای کاریش در سال ۹۷ را به بررسی و تصویب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات اختصاص داد؛ طرحی که به رغم وجود ابهامات و خلاءهای قانونی بسیاری که در امر انتخابات، قریب به سهدهه از سوی مجالس گذشته و دولتهای گذشته به یک دیگر پاسکاری میشد و همین تعلل سبب مغفول ماندن ساماندهی قانون انتخابات شده بود.
هرچند مجلس دهم نیز بنا به وعده دولت تدبیر و امید برای تدوین لایحه جامع انتخابات، ورود به حوزه اصلاح قانون انتخابات را دیر کلید زد اما عزم جدی نمایندگان مجلس دهم برای سامان دهی مباحث انتخاباتی چنان بود که به رغم تلاش دولت برای تهیه لایحه جامع انتخابات در گامی مستقل و البته هماهنگ با مدیران ارشد وزارت کشور- به عنوان برگزار کننده انتخابات - طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات را با امضای ۱۲۰ نماینده تدوین و با قید فوریت در دستور مجلس شورای اسلامی قرار دادند .
بررسی این طرح از اواسط آذرماه در دستور کار مجلس قرار گرفت و مادههایی ازاین طرح پیش از بررسی لایحه بودجه تصویب شد و بعد از توقفی ۲۰ روزه و پایان بررسی لایحه بودجه ۹۸ مجددا ادامه بررسی مادههای این طرح با بیش از ۵۰ ماده در دستور نمایندگان قرار گرفته است.
از مهمترین مصوبات این طرح که انشاءالله به زودی از سوی شورای محترم نگهبان قانون اساسی مورد تایید قرار خواهد گرفت، استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، ممنوعیت کاندیداتوری برای نمایندگانی که سه دوره متوالی در مجلس حضور دارند، تعیین سقف سنی برای کاندیداها و تعیین و تعریف جرمهای انتخاباتی و البته تعیین مجازات مشخص برای آنها و...
است.
در این میان اما استانی شدن انتخابات گامی مهم و پیشرو در ساماندهی انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود، چرا که سبب ورود جدی احزاب به بحث انتخابات خواهد شد و به همین واسطه نمایندگانی راهی مجلس شورای اسلامی میشوند که مردم از طریف فهرستهای انتخاباتی احزاب برای کل استان شان برگزیده اند .
"پیگیری وعدههای انتخاباتی"، " نظارت بر چگونگی عملکرد نمایندگان" و" پاسخگو کردن نمایندگان" سه دستاوردی است که از دل استانی شدن انتخابات عملکرد نمایندگان در خانه ملت را نشانه خواهد گرفت .
به این ترتیب نماینده بر اساس برنامهای که حزب متبوع و حامیاش در کارزار انتخابات و رقابتهای انتخاباتی به عنوان مانیفست کاری کاندیداهایش به مردم ارایه کرده در مجلس گام برخواهند داشت و قدم به قدم به دنبال پی ریزی و به ثمر نشاندن وعدههایی هستند که مردم منتظر حصول آنها هستند.
هرچند رضایتمندی مردم از عملکرد نماینده در شرایط فعلی نیز مهمترین فاکتور عملکردی نمایندگان محسوب میشود اما نماینده در دوره کنونی و سابق مجلس شورای اسلامی بر اساس جمع بندی و نگاه خود قدم بر میداشت و آنگونه که مطلوب خودش بود امور و کارها را پیش میبرد که در این مسیر احتمال ابتلا به رانت، فساد به دلیل در نظر گرفتن مصالح جمعی معدود که بابت هزینههای انتخاباتی او را حمایت میکردند وجود داشت و از طرفی چون نماینده ناظری بر عملکردش نداشت هر آنگونه که باب میل و سلیقه اش بود عمل میکرد و برنامه و راه روشنی برای امور کلان کشور در نظر نداشت .
همه این موضوعات در کنار هم سبب شده بود تا اکثر نمایندگان شهرهای کوچک دغدغه مند رفع نیازهای مردم حوزه انتخابیه شان از آسفالت کشی خیابان، تا رنگ آمیز جداول اتوبان ها و جدول کشی کوچههای شهرها و روستاها شوند و سطح فعالیتشان به جای پرداختن به امور کلان کشور وورود به مباحث ملی به مسائل منطقهای که اساسا در اختیار شوراهای شهر و روستاست تقلیل یافته بود.
به واسطه استانی شدن انتخابات اما انتظار میرود هم مشارکت انتخاباتی مردم هدفمندتر و آگاهانه تر شود و هم نظارت احزاب بر کاندیداهایشان سبب پاسخگو و متعهد شدن نماینده به برنامههای حزب و وعدههای انتخاباتی اش شود و در گامی اساسیتر پرداختن به امور ملی و اولویتهای ملی بر مسائل منطقه ارجح دانسته شود.
در میان همه نکات مثبت استانی شدن انتخابات، پاسخگو شدن نمایندگان به نهادی ناظر و بالادستی که بواسطه حمایت آنها و با برنامهای مشخص راهی خانه ملت میشوند، روشن ترین و برجسته ترین نکته استانی شدن انتخابات است، چرا که نمایندهای که پاسخگو باشد نه آرایش نسجیده و یا خدایی نکرده از سر منافع شخصی خواهد بود، نه امضاهایش ذیل طرحهای استیضاح، تحقیق و تفحصهای مجلس شورای اسلامی در رودربایستی یا تحت فشار افراد و جمعی مشخص صورت خواهد گرفت، نظارت پذیر کردن نمایندگان سبب برنامهمند شدن آنها و دوری از رانت و فساد قدرتهای پنهان خواهد شد .
به هر روی در کنار همه نقاط مثبتی که در حمایت از استانی شدن انتخابات بدان اشاره شد قطعا این گام تا حصول نتیجه مطلوب دشواری هایی خواهد داشت که برای مرتفع کردن آنها باید همه مسئولان و دستاندارکاران انتخاباتی و فعالان سیاسی فارغ از جناح بندیهای سیاسی دست به دست هم بدهند و در کنار هم قرار گیرند.
ابوالفضل سروش، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی
انتهای پیام