خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 24 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

معرفی تک‌گویان برگزیدۀ «پژواک»

ایسنا | استان‌ها | یکشنبه، 11 آبان 1399 - 14:12
فستیوال تک‌گویی نمایشی «پژواک» عنوان برنامه‌ای بود که از سوی دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و تالار هنر، برای روشن نگه داشتن چراغ نمایش اصفهان در زمان شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی و اجرا شد و به تازگی هیأت داوران، نام برگزیدگان این فستیوال را اعلام کرده‌اند.
فستيوال،نمايشي،اصفهان،آثار،انتخاب،تالار،هنر،داوران،هنرهاي،هي ...

ایسنا/اصفهان فستیوال تک‌گویی نمایشی «پژواک» عنوان برنامه‌ای بود که از سوی دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و تالار هنر، برای روشن نگه داشتن چراغ نمایش اصفهان در زمان شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی و اجرا شد و به تازگی هیأت داوران، نام برگزیدگان این فستیوال را اعلام کرده‌اند.
بیش از یک‌صد اثر نمایشی به دبیرخانه این فستیوال ارسال شد که با نظر حمید شهرانی، کارشناس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، رسول هنرمند، بازیگر و عضو شورای نظارت بر نمایش و احسان جانمی، دبیر فستیوال، کارگردان و عضو هیأت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان، به‌عنوان اعضای هیأت انتخاب، ۴۰ اثر به مرحله بعدی راه یافت.
در نهایت نیز هیأت داوران، متشکل از احسان جانمی، امید نیاز، مژگان نوایی، اسماعیل موحدی و پیمان کریمی ۱۰ اثر را به عنوان آثار برتر انتخاب کردند.
سعید امامی- مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و تالار هنر اصفهان (وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان) درباره برگزاری این فستیوال اظهار کرد: تلاش ما بیشتر ناظر بر اتفاقاتی بود که در وضعیت کنونی می‌توانستیم رقم بزنیم و در این راستا، برنامه‌هایی را طراحی کردیم که نیاز به حضور و تجمع نداشته باشد.
یکی از آن‌ها نیز فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک بود.
وی با اشاره به انتشار فراخوان این فستیوال از حدود یک ماه گذشته، افزود: دلیل انتخاب قالب تک‌گویی این بود که نیاز به تجمع افراد نداشت و هر شخص در خانه یا مکان دیگری می‌توانست بدون تشکیل اجتماع به اجرای یک اپیزود نمایشی و ارسال آن بپردازد.
مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و تالار هنر اصفهان با اشاره به استقبال خوب شرکت‌کنندگان و ارسال حدود ۱۴۰ اثر به دبیرخانه این فستیوال ادامه داد: در مرحله نخست ۱۰۲ اثر به‌گزینی شد و سپس هیأت انتخاب ۴۰ اثر را برای ورود به فستیوال انتخاب کرد که از نظر آن‌ها شایسته تقدیر بودند.
در نهایت نیز هیأت ‌داوران ۱۰ اثر را به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب کرد.
بر این اساس، رادنوش مقدم (اینجا خانه برنارد آلباست)، دلارام موسوی (عروسی خون) و ابراهیم کریمی (سینما شیرین) رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.
همچنین آثار یاسمن اسماعیلی، محمد رادمهر، پرستو دادخواه، حسین نصر اصفهانی، باربد باباخانی، پریا انصار و محمدعلی اکباتانی بدون ترتیب اولویت به‌عنوان هفت اثر برگزیده انتخاب شدند.
از طرف دیگر با پیشنهاد بنده به‌عنوان رئیس فستیوال، همچنین احسان جانمی دبیر آن و با تأیید هیأت‌داوران، دو اثر دیگر از نوش‌زاد کیانی‌پور و رضا توکلی نیز به دلیل نزدیک بودن کیفیت آثار و مشکل بودن داوری میان آن‌ها به این جمع اضافه شد.
به گفته رئیس فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک، به اثر نخست ۲.۵ میلیون تومان، به اثر دوم ۲ میلیون تومان و به اثر سوم ۱.۵ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا می‌شود.
همچنین به نه اثر برگزیده دیگر ۵۰۰ هزار تومان جایزه نقدی و لوح تقدیر و به ۳۰ اثر برگزیده بعدی نیز گواهی شرکت در رویداد و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان هدیه نقدی اهدا خواهد شد.
برگزیدگان نیز می‌توانند برای استفاده از مشاوره کارگردانی، زمان ضبط حرفه‌ای آثار و نحوه دریافت جوایز خود، به صفحه اینستاگرام تالار هنر اصفهان (tallar_honar_official) مراجعه کنند و یا در ساعت اداری با شماره تلفن تالار هنر تماس بگیرند.
امامی خاطر نشان کرد: قرار است ۱۰ اثر برگزیده این فستیوال با مشاوره کارگردان‌های تئاتر اصفهان که در هیأت‌ داوران حضور داشتند بازتولید و در تالار هنر ضبط مجدد شود تا به مناسبت روز اصفهان (اول آذرماه) در فضای مجازی به صورت گسترده شاهد پخش آن باشیم.
همچنین ۱۰ نفر برگزیده نیز طبق آیین‌نامه تعهد دارند که اثر خود را یک‌ بار در تالار هنر اجرا کنند که به محض امکان برگزاری برنامه‌های حضوری این کار انجام خواهد شد.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به شرکت افراد نام‌آشنا و حرفه‌ای در این فستیوال بیان کرد: به گواهی اعضای هیأت داوران علاوه بر افراد نام آشنا، استعدادهای جدیدی از میان دانشجویان دانشگاه‌ سپهر و سایر دانشگاه‌ها و هنرجویان هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های آزاد در این فستیوال کشف شد که می‌توانند به حوزه نمایش شهر اصفهان معرفی شوند.
مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و تالار هنر اصفهان درباره برنامه‌های آینده این دفتر توضیح داد: تمام برنامه‌ریزی‌های فعلی و آینده ما با توجه به شیوع کرونا انجام شده و می‌شود.
در مدت اخیر برنامه «رقص پروانه‌ها» را در شهر اجرا کردیم که تجمعی ایجاد نمی‌کرد.
تله‌تئاتر و تولیدات کوتاه تصویری ما با عنوان «نقشینه» به صورت هفتگی در فضای مجازی پخش می‌شود که باعث فعال شدن گروه‌های نمایشی شده تا جریان هنری شهر ادامه یابد.
همچنین در آیین‌نامه فراخوانی که برای تولید نمایش‌های صحنه‌ای منتشر کردیم، این نکته ذکر شده که اگر پس از انتخاب آثار برگزیده، تمرین و آماده شدن آن‌ها برای اجرا وضعیت شیوع کرونا ادامه داشت درباره اجرای آنها تصمیم‌گیری می‌شود.
در واقع اگر همچنان امکان تجمع و اجرای حضوری وجود نداشت، قصد داریم این آثار را در قالب تله‌تئاتر ضبط کنیم و در حال رایزنی با شبکه‌های تلویزیونی و سایر بسترهای پخش هستیم تا این آثار در آن بستر پخش شود.
امامی با اشاره به برنامه‌ریزی دفتر تخصصی هنرهای نمایشی برای انتشار فراخوان تولید نمایش‌های خیابانی، محیطی و پرفورمنس گفت: این اقدام با همکاری کانون نمایش‌گران خیابانی انجمن هنرهای نمایشی اصفهان انجام می‌شود و در آیین‌نامه این فراخوان نیز شرایط و ضوابطی متناسب با وضعیت فعلی در نظر گرفته‌ایم که آثار ارسالی باید امکان اجرا در شرایط فعلی را داشته باشند.
در این زمینه به راهکارهایی رسیده‌ایم که در فراخوان قید می‌شود و بخشی از این موضوع نیز به خلاقیت شرکت‌کنندگان برمی‌گردد تا آثاری طراحی کنند که اجرای آن‌ها با وجود شیوع کرونا امکان‌پذیر باشد.
وی از هنرمندان و اهالی نمایش اصفهان درخواست کرد اگر ایده‌ای در این زمینه دارند به دفتر تخصصی هنرهای نمایشی ارائه دهند تا در برنامه‌ریزی‌های بعدی مدنظر قرار گیرد.
احسان جانمی- دبیر فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک نیز با اشاره به پیشنهاد برگزاری این فستیوال به مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و تالار هنر اصفهان اظهار کرد: تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه بیش از پیش‌بینی ما بود و آثاری از شهرهایی به جز اصفهان نیز به دست ما رسید که در نهایت از میان ۱۰۲ اثر ۴۰ اثر از سوی هیأت انتخاب برگزیده شد.
وی با بیان اینکه در مرحله بعدی از جمع دیگری از داوران استفاده کردیم تا از سلایق متنوع و متفاوتی بهره ببریم، گفت: اسماعیل موحدی بازیگر و کارگردان که صاحب جوایز متعدد و تحصیل‌کرده رشته نمایش است، مژگان نوایی پرسابقه‌ترین و پرافتخارترین بازیگر اصفهان در اجرای نمایش مونولوگ و تک‌نفره، پیمان کریمی طراح صحنه و کارگردان که صاحب عناوین و جوایز متعدد است و امید نیاز نویسنده و کارگردان که سال‌هاست در رده‌های سنی گوناگون به کارگردانی می‌پردازد در کنار من به عنوان دبیر فستیوال و عضو هیأت انتخاب، به داوری آثار و انتخاب ۱۰ اثر برتر پرداختیم.
این کارگردان تئاتر اصفهان، ابزار شامل بدن، بیان، حالات چهره و مهارت استفاده از آن‌ها، انتقال احساسات، انتقال انرژی و ریتم، انتخاب متن و انتخاب شکل مناسب با محتوای نقش، درک و تحلیل از نقش، نمایشی (دراماتیزه) کردن اجرا و خلاقیت را معیارهای انتخاب آثار برتر دانست.
جانمی توضیح داد: در انتخاب اعضای هیئت داوران تنوع را در نظر گرفتیم و تقریباً هیچ‌کدام از اعضای هیأت داوران هم‌سلیقه نیستند.
همچنین شفافیت در داوری را بالا بردیم و نظرات داوران و آرای آنها را به صورت شفاف اعلام می‌کنیم.
از طرف دیگر تلاش کردیم در هنگام بازبینی آثار از بحث درباره آن‌ها خودداری کنیم تا نظر هر داور بر دیگری تأثیر نداشته باشد چون هم‌سو شدن آرا اجازه نمی‌دهد هدف نهایی جشنواره محقق شود.
وی با بیان اینکه هیچ‌کس به اندازه او در جشنواره‌های تئاتر شرکت نکرده و آثارش در معرض داوری قرار نگرفته است، ادامه داد: به حساسیت شرکت‌کنندگان درباره داوری آثارشان واقف هستم و اعلام می‌کنم که چینش داوران به دلایل اخلاقی، حرفه‌ای و فنی صورت گرفت.
دبیر فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک درباره کیفیت آثار ارسالی بیان کرد: هم آثار خوب داشتیم و هم آثار متوسط و کیفیت چند اثر نیز چندان قابل دفاع نبود.
این فستیوال را شروع خوبی می‌دانم و چند نفر از شرکت‌کنندگان به شرط آنکه با آموزش صحیح کار خود را ادامه دهند اتفاقات خوبی برای آن‌ها می‌افتد.
چند نفر از افراد حرفه‌ای نیز در فستیوال شرکت کردند که آثارشان بسیار دیدنی بود.
جانمی تعداد تک‌گویی‌های اجرا شده در اصفهان در سال‌های اخیر را انگشت‌شمار دانست و اضافه کرد: مونولوگ باید سه ویژگی داشته باشد که بسیاری از آثار فاقد آن‌ها هستند.
نخست بهانه روایت بازیگر که معمولاً وجود ندارد چون دراماتیزه کردن اجرا سخت است.
دوم اینکه همه چیز از انتقال فضا تا ایده و تفکر کارگردان بر عهده بازیگر است و سوم اینکه باید ایده‌هایی برای اجرای تک‌نفره در متن در نظر گرفت.
اجراهای کمی با این ویژگی‌ها وجود داشته اما اجراهای موفقی بوده‌اند؛ برای مثال تک‌گویی «ژاندارک» یا «نقش زن» از محسن عرب‌زاده که دومی حدود ۱۵ سال پیش اجرا شد.
وی با بیان اینکه اجرای مونولوگ بسیار کم شده و بیشتر اجراها به صورت گروهی است، تأکید کرد که اگر قرار باشد اجرای تک‌نفره خوب اجرا نشود بهتر است که اصلاً اجرا نشود چون تماشاگر از دست می‌رود.
این کارگردان تئاتر اصفهان درباره پیشنهادات خود برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در زمان شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: به نظر من نباید به بهانه کرونا دست به هر کاری بزنیم.
ذات تئاتر اجرای زنده است.
تلاش شد برای فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک امکانات تالار هنر در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد، اما همه ما می‌دانیم که اگر اجراها زنده بود اتفاق بهتری رخ می‌داد.
از طرف دیگر نباید دست روی دست گذاشت؛ ممکن است برخی پیشنهاد نمایشنامه‌خوانی بدهند که به شدت با آن مخالفم چون تولید را تنبل می‌کند و به نظر من در شرایط فعلی ضبط تله‌تئاتر پیشنهاد بهتری است.
انتهای پیام