خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

انتقاد آقای وزیر از معلمان؛ بکارگیری همه توان برای خدمت یا سرکوب اعتراض برای پرداخت حقوق؟!

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | شنبه، 10 آبان 1399 - 12:17
انتشار ویدئویی از وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی اینستاگرام او مبنی بر اعتراض نکردن به میزان حقوق و زمان پرداخت حقوق معلمان هجمه‌هایی در پی داشت.
معلمان،مسئوليت،رسمي،حقوق،شرايط،آموزش،جنجالي،پست،سخت،دريافت،و ...

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از یک پست اینستاگرامی در صفحه شخصی محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش شروع شد؛ یک ویدئو با این مضمون که «معنای حقوقی که می‌گیریم یعنی باید خدمتی ارائه کنیم، هرکسی امضا کرد به هیچ عامل دیگری ربطی ندارد، حقوق‌ها را دیر یا زود دادند، کم یا زیاد دادند، به هیچ عامل دیگر مربوط نیست، ما پذیرفتیم و می‌توانستیم نپذیریم.
اگر نمی‌توانیم زیر بار مسئولیت قد علم کنیم باید بکشیم کنار وارد بازی بزرگی شدیم خواسته و ناخواسته و زیر برگه بزرگی را امضا کردیم.»
ویدیویی که جنجالی امروز به اوج رسید و به دنبال این اتفاق پست هم از صفحه شخصی آقای وزیر پاک شد.
آنچه این پست را به شدت جنجالی کرده است و هجمه جامعه فرهنگیان را هم به دنبال داشت، لحن و محتوای کلامی است که از سوی سکاندار این وزارتخانه مطرح می‌شود.
جدا از اینکه حقوق معلمان طی مدت اخیر با احتساب رتبه بندی و افزایش ۵٠ درصدی امتیاز فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری رشد قابل توجهی داشته است، اما این افزایش صرفا مشمول معلمان رسمی شد و معلمان غیر رسمی اعم از حق التدریس آزاد، معلمان غیردولتی، سرباز معلمان، خرید خدمات آموزشی در کنار بی ثباتی در امنیت شغلی از این امتیازات هم بهره‌مند نشدند و حتی همچنان در دریافت حق الزحمه خود با مشکل مواجه هستند.
در روز‌هایی که آموزش مجازی حرف اول را در روند تعلیم و تربیت می‌زند و معلمان نه فقط در ساعت کاری بلکه شبانه روزی در خدمت دانش آموزان هستند و در این میانه وظیفه معلمان غیر رسمی به ویژه مدارس غیردولتی به سبب دریافت شهریه از خانواده‌ها سنگین‌تر شده است، از طرفی موسسان در پرداخت حقوق کم و کاستی‌هایی دارند، این چنین سخنان کوبنده نسبت به معلمان عجیب به نظر می‌رسد.
بی شک آنچه معلمان را در کلاس‌های درس چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری فعال نگه می‌دارد، مسئولیت پذیری و عشق به حرفه معلمی است و اینکه مسئولیت معلمان یادآوری شود جز توجه به بدیهیات نیست.
البته که هجمه‌های اخیر آقای وزیر را با تغییر موضع ١٨٠ درجه‌ای همراه کرد به نحوی که شب گذشته در حساب شخصی توییتر خود ضمن یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره معلمان در این شرایط نوشت:
«خانواده‌ها گواهند که معلمان عزیز در شرایط سخت کرونایی با تلاشی ستودنی، مسئولیت پذیری و خلاقیت همه توان خود را برای ارائه آموزش با کیفیت به دانش آموزان عزیز بکار می‌گیرند.
به احترام این افسران سپاه پیشرفت به پا می‌خیزیم و تمام توان‌مان را برای بهبود شرایط شغلی آنان بکار می‌گیریم.».
اما دامنه این ویدئوی جنجالی همچنان ادامه دار بود و حاجی‌میرزایی در جدیدترین واکنش خود به این موضوع در توییتر خود نوشت: متاسفانه گفتگوی من با معاونان و مدیران کل برای بکارگیری همه توان برای خدمت، به نادرست خطاب به معلمان و حقوق آنان تلقی شده.
سخت کوشی و خلاقیت معلمان در شرایط دشوار کرونایی موجب بالندگی و افتخار ایران است.
در یکسال مسئولیتم از هیچ کوششی برای عادلانه سازی حقوق معلمان دریغ نکرده‌ام.
البته ناگفته نماند که در سال تحصیلی کرونایی سخت کوشی، همراهی و تعهد معلمان بر هیچ کس به ویژه فعالان این قشر پوشیده نیست و باید در کنار آن به دغدغه معیشت معلمان به معلمان غیررسمی که همپای معلمان رسمی کوشش می‌کنند، اما تقریبا نیمی از حق الزحمه آن‌ها را دریافت می‌کنند، نگاه بهتری داشت.
انتهای پیام/