خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تامین داروهای بیمارستانی کرونا/وضعیت اکسیژن و ماسک دولتی

مهر | سلامت و پزشکی | شنبه، 10 آبان 1399 - 11:53
رئیس سازمان غذا و دارو، در ارتباط با داروهای بیماران کرونایی، واکسن آنفلوانزا و...، توضیحاتی ارائه داد.
دارو،شانه،بيماران،تأمين،قيمت،داروهاي،اشاره،اكسيژن،بابت،غذا،ارز

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا شانه ساز، روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت تأمین داروهای بیماران کرونایی پرداخت و گفت: به رغم همه مشکلاتی که وجود دارد، از نیمه دوم شهریور با تسهیل روند تخصیص واعتبار تأمین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی، تا حد زیادی مشکلات و کمبودها برطرف شده است.
شانه ساز ادامه داد: ما نگران کمبود اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی بودیم که با تأمین ارز مورد نیاز، ذخایر ما در حد اطمینان بخش فراهم شده است.
رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به اولویت ارزی در تولید دارو و سپس واردات داروهایی که مشابه داخلی ندارند، گفت: به بیماران این اطمینان را می‌دهیم که نگرانی بابت دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشند.
شانه ساز افزود: این اطمینان تخصیص و تأمین ارز از سوی بانک مرکزی ایجاد شده و از همین رو، نگرانی برای نیمه دوم سال وجود ندارد.
وی در ادامه با اشاره به افزایش آمار بیماران کرونایی در کشور، گفت: هیچ مشکلی بابت تأمین داروهای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها نداریم و آنچه تحت عنوان کمبود بعضاً مشاهده می‌شود، مربوط به حوزه‌های غیر بیمارستانی است.
رئیس سازمان غذا و دارو، افزود: بعضاً مشاهده می‌شود که بیمار کرونایی برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه می‌کند، در حالی که داروهای مورد نظر فقط توزیع بیمارستانی دارند و برای بیماران بستری تجویز می‌شود.
شانه ساز در ارتباط با ماسک ۱۳۰۰ تومانی در داروخانه‌ها، گفت: با پیگیری‌های جدی که صورت گرفته است، ماسک با قیمت ۱,۳۰۰ تومان در همه داروخانه‌ها قابل تهیه و دسترسی است.
وی به مشکل اکسیژن اشاره کرد و افزود: کمبود اکسیژن نیز رفع شده و نگرانی بابت تولید و قیمت آن وجود ندارد.
شانه ساز ادامه داد: قیمت اکسیژن نیز در کمیسیون قیمت گذاری دارو تعیین شده و این مشکل که می‌توانست تهدید تلقی شود، برطرف شده است.
رئیس سازمان غذا و دارو، در ارتباط با مشکل انسولین قلمی نیز گفت: در حال حاضر قیمت انسولین قلمی کاهش پیدا کرده و به دنبال جلوگیری از قاچاق این دارو به خارج از کشور هستیم.
شانه ساز با اشاره به جوی سازی های رسانه‌های معاند در ماجرای داروهای قاچاق در عراق، افزود: متاسفانه به رغم اینکه مسئولان عراقی نیز تایید کردند این داروها ایرانی نبوده است، اما رسانه های معاند با جو سازی به دنبال بر هم زدن آرامش بازار دارویی ایران هستند که من از رسانه ملی و سایر رسانه های کشور درخواست می کنم با این جو سازی ها مقابله کنند.
تکمیل می شود…