خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تردیدهای«شیرجه بزرگ»/ ۱۰مخاطب در سالن بهتر از ۱۰۰مخاطب آنلاین است

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 10 آبان 1399 - 09:12
کریم لک‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» ضمن انتقاد از ساز و کار «هنر و تجربه» عنوان کرد که حتی دوست ندارد فیلم مراسم ختمش در این گروه سینمایی به نمایش گذاشته شود.
فيلم،تجربه،هنر،اكران،نمايش،شيرجه،اينترنتي،خنثي،نفر،عنوان،درو ...

کریم لک‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت این فیلم گفت: این روزها «شیرجه بزرگ» در مرحله تصحیح رنگ و نور است و تقریباً آماده شده است، اما برنامه‌ای برای اکران آن نداریم چون وضعیت نمایش فیلم‌ها در حال حاضر خیلی پیچیده و عجیب و غریب شده است، تعدادی از سینماگران در صف اکران هستند برخی هم به نمایش اینترنتی رضایت داده‌اند.
اکران اینترنتی مباحث خود را دارد چون فیلم‌ها بلافاصله بعد از نمایش در پلتفرم‌ها قاچاق می‌شوند ضمن اینکه در نظر داریم «شیرجه بزرگ» را در جشنواره‌های خارجی به نمایش بگذاریم اما وقتی فیلم با نمایش اینترنتی قاچاق شود، ممکن است بسوزد و این فرصت را هم از دست بدهد.
وی افزود: فیلم ما خیلی تازه است ضمن اینکه نمی‌دانیم اصلاً امسال جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود یا نه.
در واقع این شرایط سخت شامل حال فیلم ما هم شده و اولین معضلی که به وجود آورده بی‌برنامگی است، درواقع ما چشم‌اندازی نداریم که بدانیم در کشور قرار است چه اتفاقی رخ بدهد.
سینماها در حال حاضر رسماً تعطیل هستند و برای اکران آنلاین هم فعلاً زود است که اقدام کنیم.
باید ببینیم چه اتفاقاتی برایش در جشنواره‌های خارجی رخ می‌دهد، اگر هم بخواهیم اکران اینترنتی کنیم آن را به پایان سال بعد واگذار می‌کنیم.
فیلم من برای مخاطب «زن‌ها فرشته‌اند» نیست
لک‌زاده بیان کرد: خیلی از فیلم‌ها هستند که توسط ارگان‌های بزرگی حمایت می‌شوند اما از همان‌ها هم در اکران اینترنتی ۵، ۶ روز صیانت و بعدش به سرعت قاچاق شده که این یک معضل است.
کما اینکه فیلمی مثل فیلم من برای مخاطب عام که «زن‌ها فرشته‌اند» می‌بیند، ساخته نشده است، آن فیلم در موبایل و لپ‌تاپ هم می‌تواند دیده شود، ولی «شیرجه بزرگ» را با عشق به سینما و برای سینما ساختیم حتی اگر ۱۰ نفر در سینما فیلم من را ببینید خوشحال می‌شوم و برایم ارزشمندتر از این است که صد نفر آن را آنلاین روی موبایل ببینند.
«هنر و تجربه» یکی از توطئه‌های دولت برای خنثی کردن فیلم‌های متفاوت بود من این را به عنوان کسی که ۲ فیلم بلند و ۲ فیلم کوتاه در این مجموعه اکران کرده است می‌گویم، به عنوان کسی که تجربه دارد می‌گویم که «هنر و تجربه» یک ایده برای خنثی کردن فیلم‌های متفاوت است وی با اشاره به اینکه «شیرجه بزرگ» فیلم جاده‌ای است، درباره اکرانش در «هنر و تجربه» گفت: این فیلم اصلاً برای اکران در «هنر و تجربه» ساخته نشده است.
من تا پایان عمرم دیگر دوست ندارم فیلم‌هایم در «هنر و تجربه» اکران شود حتی حاضر نیستم فیلم مراسم ختمم در آنجا نمایش داده شود.
«هنر و تجربه» یکی از توطئه‌های دولت برای خنثی کردن فیلم‌های متفاوت بود من این را به عنوان کسی که ۲ فیلم بلند و ۲ فیلم کوتاه در این مجموعه اکران کرده است می‌گویم، به عنوان کسی که تجربه دارد می‌گویم که «هنر و تجربه» یک ایده برای خنثی کردن فیلم‌های متفاوت است.
لک‌زاده ادامه داد: من جزو خانواده «هنر و تجربه» و دلبسته به آن بودم، همان اوایل هم گفتم که «هنر و تجربه» فقط یک بستر اکران و نمایش نیست بلکه در دل خود تولید هم دارد، البته نه به این شکل که پولی صرف تولید کند بلکه به این صورت که انگیزه ایجاد می‌کند.
وقتی «هنر و تجربه» تازه به ایران آمده بود خیلی از هم هم‌دوره‌ای‌های خودم را می‌دیدم که می‌گفتند ما فیلم را با پول کم می‌سازیم بعد در «هنر و تجربه» اکران می‌کنیم و به واسطه نمایش در این گروه سینمایی این پول اندک باز می‌گردد.
وی افزود: درواقع با شوقی به سراغش می‌رفتند اما در «هنر و تجربه» به قدری سیستم اکران‌ها و برنامه‌ریزی‌ها فاجعه است که انگیزه‌ها را از بین می‌برد درواقع با یک نابسامانی وحشتناک مواجه است به طوری که برخی برای تماشای یک فیلم خاص می‌روند اما می‌بینند به جای آن فیلم، فیلم دیگری به نمایش گذاشته شده است.
گویا برنامه‌ریزی می‌شود که فیلمی جریانی ایجاد نکند.
به هر صورت تا وقتی مدیریت و شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» به همین شکل باشد، فیلم‌هایم را در این گروه به نمایش نمی‌گذارم.
دو هفته اکران آزاد «شیرجه بزرگ» به یک سال نمایش در «هنروتجربه» می‌ارزد
انتخاب مدیران و اعضای شورای سیاستگذاری در «هنر و تجربه» به صورت چرخشی است یعنی از همان شورا یک نفر رییس، یک نفر عضو شورا و… می‌شود و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.
«شیرجه بزرگ» فیلم متفاوتی است و با پروانه سینمایی ساخته شده است از همین رو حتی ۲ هفته اکرانش را در سینمای آزاد به یک سال نمایش در «هنر و تجربه» ترجیح می‌دهم.
کارگردان «قیچی» درباره تاثیر شرایط کرونایی گفت: خوشبختانه فیلمبرداری این فیلم در بهمن ماه به پایان رسید اما در پس تولید تاثیر گذاشت و روند کار را طولانی کرد.
فروردین و اردیبهشت که اوج کار ما بود بسیاری از افراد وحشت کرده بودند و از خانه خارج نمی‌شدند از همین رو کار ما باقی ماند.